Jag vill börja med att säga att det som nån sa om att " travare som inte är startade på trav är bättre" har helt fel. Det är ett uttalande som säkert ligger i grunden för att travare har oförtjänt dåligt rykte, och dessutom börjar det bli en ganska sliten fras.
Så till dig Sammet vill jag bara säga ang det: Håller fullständigt med dig!!! Ger mig sjutton på att din häst är kanonbra TROTS att den har varit startad.!
Men sen vill jag oxå säga att jag tycker det låter konstigt att avla på travare för att få fram en bra ridhäst??????
Av alla dessa ridhästar av diverse raser det redan finns.. VARFÖR??
För skulle nån lyckas med det ( inte såå troligt) så skulle de ju stiga i pris , Och ur ekonomisk synvinkel så kan man väl då skaffa sig ett halvblod eller nåt om det nu är fin stam man vill ha ur ridhästen.
Jag skulle aldrig byta mina två STARTADE varmblod mot nån annan häst bara för att den hade bättre stam eller ett vackrare steg.
MEN om det är det man strävar efter så fattar jag inte varför man inte köper sig ett äldre halvblodssto och börjar avla med redan från början.
Ett föl ( halvblod tex) är ju inte dyrt och vill man sen få den godkänd till avelshingst så är ju resan lika lång med den som ett varmblod/kallblodtravare.
Bara att OM man lyckas med det så har man en hingst som GARANTERAT funkar inom ridavel..
Men du kan ju som nån annan skrev: få din hingst godkänd och sen skriva i dina annonser att den lämpar sig till ridhästs-avel..Det tror jag på.!
För det är nog ganska många som sitter med ett kanonbra sto ur ridsynpunkt men som vill behålla rasen och ända få en avkomma som lämpar sig till ridning.
För de flesta av alla de trav-hingstar som är verksamma inom prestationsavel idag har knappast varit så pass ridna så att man ens kan utvärdera dem som ridhästar...
Så visst, jag förstår dig.. MEN jag tror inte att jag håller med dig.. =)
ha det!