Förening för ridna travare?

Jag anser att de travarna som inte gått på travet är bättre ridhästar i många avseenden. De är tåligare och mer lättlärda. De som förstörts på travet är inge vidare att rida :)

hoppsan. nu läste jag och såg att det redan finns en ridtravarförening. men gud så kul det vore om det fanns en ridklubb i norrbotten för endast ridtravare.. hör inte hit, men ändå :P

Jag är definitivt inte på din linje!

Om jag skulle ta ett föl på mitt kallblodstravarsto, så inte skulle det bli någon "buskavelvariant". Hästar som är registrerade med "okänd härstamning", dvs korsningar eller efter icke godkända föräldrar finns det alldeles för många av idag.
Jag vill ha en hingst som är godkänd enligt de rasbestämmelser som gäller. Alltså blir det en godkänd hingst. Bland de godkända hingstarna finns säkert den jag söker, dvs en hingst som har goda ridegenskaper.
Att välja en icke godkänd hingst bara för att den inte går på travet, det skulle inte falla mig in. Jag vill bevara rasen för det den är idag.

Förresten undrar jag var du menar med detta:
"Det är ju det som skett med Nsv. när man tog fram den ur bruksnordisen, fast då blandade man in lite fler raser visserligen."

Vilka raser blandade man in? Det finns illasinnade rykten som säger att man blandade in varmblod i kallblodstravaren, men vad jag vet finns inga belägg för detta. Har du belägg för ditt påstående?

Immer

Om du nu kan få din hingst godkänd för avel, så varför inte göra det då? Sedan kan du ju alltid marknadsföras honom som lämplig till "ridtravaravel".

Immer

:eek:
Jag säger då det :crazy:
Har du nån aning om hur långt tillbaka i generna aveln ligger för att få fram bra travare, även om man säger nu att kanske din häst är en bra modell så kommer det att ploppa upp framavlade gener ur det förgågna hela tiden, vem skall ta hand om dom hästarna då?

Jag måste säga att jagtycker det låter galet, däremot en vanlig förening för ridtravare tycker jag låter sunt och även intressant för de som har ridtravare

På mina travare har jag en hingst i 5:e led som fortfarande gör sig påmind med sina gener, han heter Iran Scott och har en tendens att lämna klena svansar....ÄN idag får mina avkommor dessa svansar.....

Hallå!! Jag tycker inte att man kan säga att alla som inte gått på travet är bättre ridhästar men självklart behövs omskolning! Du är hjärtligt välkommen att provrida vår fd travare (kallblod) som bara har ca 1 år bakom sig som ridhäst. Jag vågar lova att du inte blir besviken! En mer lyhörd och trevlig ridhäst får man leta efter. Skulle ALDRIG byta ut honom mot någon annan ras. :banana:

Instämmer!

Jag rider min hingst (NSV) i repgrimma barbacka och har börjat utbilda honom i Akademsikt.

Det går riktigt bra.

Jag har lite brått just nu så jag hinner inte svara på alla de andra inläggen just nu.

Jag tycker att det är bra och roligt att folk engagerar sig i travarna inom ridningen och jag förstår ditt resonemang! Jag har själv "aktiva travare" som jag även rider.

Men faktum kvarstår, hur fina din och andras travhingstar må vara, att deras avkommor EJ kan bli registrerade såvida du inte äger stoet också. Jag tycker det är FEL att, som vissa redan gör, föda upp hästar men inte registrera dem i den rasförening där de hör hemma! Även om man inom föreningen skulle ha som mål att få fram en "ridtravare" som skulle avelsvärderas efter dessa kriterier skulle detta ligga långt fram i tiden...

Jag vill börja med att säga att det som nån sa om att " travare som inte är startade på trav är bättre" har helt fel. Det är ett uttalande som säkert ligger i grunden för att travare har oförtjänt dåligt rykte, och dessutom börjar det bli en ganska sliten fras.
Så till dig Sammet vill jag bara säga ang det: Håller fullständigt med dig!!! Ger mig sjutton på att din häst är kanonbra TROTS att den har varit startad.! :bow: :bow:

Men sen vill jag oxå säga att jag tycker det låter konstigt att avla på travare för att få fram en bra ridhäst??????
Av alla dessa ridhästar av diverse raser det redan finns.. VARFÖR??
För skulle nån lyckas med det ( inte såå troligt) så skulle de ju stiga i pris , Och ur ekonomisk synvinkel så kan man väl då skaffa sig ett halvblod eller nåt om det nu är fin stam man vill ha ur ridhästen.

Jag skulle aldrig byta mina två STARTADE varmblod mot nån annan häst bara för att den hade bättre stam eller ett vackrare steg.
MEN om det är det man strävar efter så fattar jag inte varför man inte köper sig ett äldre halvblodssto och börjar avla med redan från början.
Ett föl ( halvblod tex) är ju inte dyrt och vill man sen få den godkänd till avelshingst så är ju resan lika lång med den som ett varmblod/kallblodtravare.
Bara att OM man lyckas med det så har man en hingst som GARANTERAT funkar inom ridavel.. :)

Men du kan ju som nån annan skrev: få din hingst godkänd och sen skriva i dina annonser att den lämpar sig till ridhästs-avel..Det tror jag på.!
För det är nog ganska många som sitter med ett kanonbra sto ur ridsynpunkt men som vill behålla rasen och ända få en avkomma som lämpar sig till ridning.
För de flesta av alla de trav-hingstar som är verksamma inom prestationsavel idag har knappast varit så pass ridna så att man ens kan utvärdera dem som ridhästar...
Så visst, jag förstår dig.. MEN jag tror inte att jag håller med dig.. =)

ha det!

Jag anser att de travarna som inte gått på travet är bättre ridhästar i många avseenden. De är tåligare och mer lättlärda. De som förstörts på travet är inge vidare att rida :)

FÖRDOMSFULLT!!!!! Jag har två stycken som är startade och jag rider dem i form precis som vilken hästras som helst.
Jag förstår inte hur en människa kan sitta o säga nåt så korkat! Det beror väl på hur kunnig man själv är på att omskola hästen.
Det blir ju inte bättre än vad man gör det till... :mad: :mad:

Liknande trådar

L
Avel Nu läser jag igenom min rubrik och tänker för mig själv hur frukstansvärt dum denna rubrik faktiskt låter, men faktum kvarstår att jag...
Svar
10
· Visningar
1 867
Senast: tanten
·
Hästvård Jag misstänker att det här kan bli långt och mest vill jag skriva av mig och få alla bitar sammanfattade på ett ställe. Alla tankar och...
Svar
5
· Visningar
1 769
Senast: Jerseyite
·
C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 543
Senast: Guld
·
Avel Hejsan! Funderar på att betäcka mitt sto(norsvensk bruks/ kallblods travare) och då jag är "förstföderska" så behöver jag mera...
Svar
8
· Visningar
1 463
Senast: Vinja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Skadade hästar och konvalescenter