Föremål och ägande - tips?

MiniLi

Trådstartare
Jag har haft strul med Elvis apportering ett tag, och har nu insett att det nog är hans ägande som spökar. Skithunden (;)) vill helt enkelt inte lämna ifrån sig apporten och jag tror det är det som spökar när han tappar tempo in och har svårt för ingångarna.
Jag har varit slarvig med föremålshanteringen överlag och låtit honom röja en del med leksaker och det har blivit svårare (igen) att kalla in osv när han har en sak. Får ryta lite på honom så kommer han motvilligt.

Måste ta tag i det här på alla fronter. Så TIPS?

Mina planer hittills:
- sätta på kräket långlina igen så jag kan hala in honom när han sticker åt andra hållet med leksak :meh:
- Jobba med byteshandel
- Hitta ngn form av belöning som kan trumfa föremålen.. Kanske typ rått kött eller liknande.

Men jag tar tacksamt emot alla tankar kring hur man kan jobba med ägandet! Jag lade ju ett jättejobb hela Elvis första 1-1,5 år på detta, men nya kloka tankar är alltid bra!

Jag tänker spontant att det kanske är bra att jobba med viljan att komma in först - alltså att Elvis är världens bästa hund som visar upp sina grejer och sen ta det därifrån när det gäller just apportering?

Dålig förklaring kanske men att ni liksom struntar i kraven på avlämning och byteshandel just vid ingångarna till en början och liksom delar upp det, för att få upp farten och inte skapa känslan av att det inte är kul att visa upp sina grejer? Så det i första hand är hunden som är viktig och att föremålet kommer sen? Och att ni i lugn och ro, utan fart, börjar med byteshandeln igen?

Jag tänker spontant att det kanske är bra att jobba med viljan att komma in först - alltså att Elvis är världens bästa hund som visar upp sina grejer och sen ta det därifrån när det gäller just apportering?

Dålig förklaring kanske men att ni liksom struntar i kraven på avlämning och byteshandel just vid ingångarna till en början och liksom delar upp det, för att få upp farten och inte skapa känslan av att det inte är kul att visa upp sina grejer? Så det i första hand är hunden som är viktig och att föremålet kommer sen? Och att ni i lugn och ro, utan fart, börjar med byteshandeln igen?
Ja alltså, apporten kommer jag inte jobba så mkt med nu utan det kommer bli med leksaker vi jobbar mest!
Tror jag förstår hur du menar, vi har jobbat lite så innan. Dvs att det är ok att äga om vi gör det tillsammans, men inte ok att springa åt andra hållet och äga helt på egen hand ;)

Men han har alltså ett JÄTTESTORT ägande och det är svårt att matcha med något som är mer värt för honom..

Tror jag förstår hur du menar, vi har jobbat lite så innan. Dvs att det är ok att äga om vi gör det tillsammans, men inte ok att springa åt andra hållet och äga helt på egen hand ;)
Ja men precis så menar jag!

Det är en sån sak som mina instruktörer påpekar varje kurs för alla - hunden är alltid viktigare när den kommer eftersom att vi är ett team och då spelar det i första läget inte någon roll vem som håller föremålet (ibland har vi med folk som tänker tvärtom och deras hundar kryper ofta tillbaka om de alls kommer tillbaka just för att de får saken snodd ur munnen typ med en gång). Så ja, bara en tanke liksom kring själva ingångarna och att det ska vara lustfyllt för er båda så att han vill visa dig vad ni har hittat ihop.

Sen angående ägandet så har jag inte så mycket bra förslag eftersom hag aldrig riktigt haft det problemet hemma :( Men det låter verkligen skitdrygt och svårbelönat.

är leksaken roligare än belöningen hunden får genom apporteringen (roligt att springa/ godis för bra jobb osv) så är det nog svårt att få tillbaka den.

vår gamla förstod aldrig vitsen med att lämna tillbaka saker. mycket roligare att ta leksaken och bli jagad än att lämna tillbaka :p. (folk kastade ju bara iväg sakerna igen ;)).
systerns hund är tvärt emot. det finns inget roligare än att springa efter bollar och kasta sig över dem, ja han kan ta ett varv och busa med den men han kommer alltid tillbaka för att få den iväg kastad igen.

med gamla hunden så fungerade supergott godis som beröm för att få apportering rolig (några gånger).

med systerns hund så är det nästan för bra med godis då han kan springa efter leksaken men glömma att ta den med sig för att han vet att godiset väntar ;), då är byteshandel mycket bättre, ta en boll kasta, hunden kommer tillbaka, kasta nästa och hunden lämnar den första. eller ha en kamp leksak som belöning.

Minn hade visst ägande när hon var yngre. Jag jobbade med att ta emot henne och inte föremålet. När hon kom så klappade jag om henne och talade om hur fin hon var men brydde mig inte alls om saken.

Jag gjorde också så att när hon tagit föremålet på avstånd så började jag tjoa och tjimma, sprang ifrån henne osv. Släppte hon föremålet så stannade jag upp och blev passiv. Vände hon sig bort blev jag passiv och så fort hon bara tittade åt mitt håll med föremålet i munnen så tjoade och tjimmade jag igen. När hon kom springande till mig med föremålet så kunde jag ibland vända håll och springa ifrån henne. Hon fick liksom jaga min hand för att få lämna föremålet så vi kunde leka.

Jättesvårt att förklara i text känner jag.

Har samma bekymmer med min unga, från dag ett har hon haft enormt föremålsintresse, leker gärna själv och är bytesmedveten.
Jag har gjort allt det där du skriver (byteshandel funkar bäst för henne) men det som verkligen har funkat är att klicka in avlämning med handtarget. När hon kommer mot mig backar jag och håller fram handflatan, jag är helt tyst. Eftersom hon kan nostarget duttar hon nosen mot handen, jag klickar (då släpper hon automatiskt verkar det som) och hon får belöning. Men jag fick börja med tråkiga grejer, sånt utan snöre och som inte var så kul att kasta runt med.
En annan sak är att träna inomhus tills du vet lite mer var du har honom. När du sedan börjar utomhus så gå ut och lägg föremålet på marken, kasta inte.

Och som alltid, för mina hundar är alltid ett avlämnat föremål en godisbit, olika godisar beroende på föremål. En räv ger typ 3 korvar:D

Tack för alla svar! Jättebra att läsa och sen kunna plocka lite olika russin att testa!

Idag testade vi en kombination av krav (ryck i långlina vid fel tanke/beteende), megabelöning (supergodis) och att han fick fortsätta bära apporten efter ingången när vi lattjade runt lite. Kan nog funka!

• Gilla
Reactions: Laa
Jag har alltid två exakt likadana föremål när jag jobbar med byteshandel. Leker på huk med det ena föremålet och låter hunden gripa det men jag släpper inte! Sedan håller jag handen helt stilla ner mot marken och blir aktiv med det andra föremålet i andra handen. Meningen är att hunden ska släppa det första och gripa det andra. Upprepa i oändlighet :)
Övningen gör att bygga vidare till svårare övningar men detta är första steget.

Jag har alltid två exakt likadana föremål när jag jobbar med byteshandel. Leker på huk med det ena föremålet och låter hunden gripa det men jag släpper inte! Sedan håller jag handen helt stilla ner mot marken och blir aktiv med det andra föremålet i andra handen. Meningen är att hunden ska släppa det första och gripa det andra. Upprepa i oändlighet :)
Övningen gör att bygga vidare till svårare övningar men detta är första steget.
Ja så övar vi!
Har gjort sedan han var valp, men han tycker fortfarande att den mest basic byteshandeln är svår :D

Men det har blivit bättre. Nu kan han byta, i början var det helt omöjligt :banghead:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka