Föreliggande moderkaka

MalinJ

Trådstartare
Jag hade en fölning här i helgen på ett sto som jag känner igen fölningsrutinerna ganska väl på vid det här laget - det brukar gå snabbt och vara helt okomplicerat och därför blev jag ganska orolig när jag märkte att det inte alls var som vanligt denna gång. Vattnet gick och hon fick värk efter värk men inget kom fram, bara lite vätska som efter hand började bli blodblandade.

Hon krystade kraftigt men det kom ändå inget så jag gick in och kände efter och märkte då att hovarna låg med sulan uppåt och då gjorde den naturliga "benvinkeln" att dom tryckte upp mot tjocktarmen istället för att komma ut. Lyckades att vid värkarna lirka dom mot "utgången" så att dom till slut var utanför men jag blev ändå lite orolig för det förstår man ju att fölet inte kan komma ut om det inte vrids tillrätta med ryggen uppåt. Efter några värkar till började till slut fölet vrida sig åt rätt håll men det gick väldigt långsamt och trögt och det blödde en hel del. Kände innanför en gång till och upptäckte att det låg något annat där inne och det var inte huvudet som kom efter hovarna. Det visade sig sedan när fölet kommit längre att hon hade med sig moderkakan ut - den satt runt henne och intrasslad i henne så det såg ut som ett virrvar av kött, blodkärl och navelsträngar.

Inser att vi förmodligen hade en jäkla tur att det gick bra för det måste ju varit så att moderkakan låg framför födslokanalen och den är ju tjock och seg och inte helt lätt att ta sig igenom så det känns som om hon mycket väl kunde ha blivit kvar där inne, men nu hade hon trängt igenom den med hovarna och fick sen med den ut. Det var ju inte så konstigt att det gick trögt och det var väl inte heller så konstigt att fölet inte kunde vrida sig tillrätta lika lätt i födslokanalen.

Jag har har aldrig varit med om något sånt här och inte heller hört det från någon annan och jag har sökt och googlat men inte hittat något som gäller hästar, bara att föreliggande moderkaka är ett allvarligt tillstånd som oupptäckt kan gå riktigt illa för människor.

Skulle vara intressant att höra om någon annan har varit med om liknande?

Sv: Föreliggande moderkaka

Låter som en "red bag delivery" (eller möjligtvis en delvis sådan?) och om det var det så gratulerar jag till att du var snabb och klarade fölungen!

Sök på det engelska uttrycket får du upp en hel del skulle jag tro.

Tack Wrangler! Du har helt rätt - har sökt på det begreppet nu och inser att det var precis "red bag delivery" det handlade om. Tur i det här fallet var väl att fölet lyckats ta hål på moderkakan själv med hovarna så att dom banade väg och det gick lite snabbare ändå, men huvudet fick lirkas fram i den lilla öppningen genom att följa benen inåt och hitta det genom hålet. Sen vid utdrivningen fastnade moderkakan, eller "bagen" i mynningen och gled bak så pass att den satt runt bröstet på fölet när hon kom ut.

Förstår att jag kan skatta mig lycklig för att jag har ett piggt och fint föl i hagen och hon har tack och lov inte visat några tecken som tyder på syrebrist.

Men så duktig du var som redde ut det!

Skönt att det gick bra.

/Gg

Jag hade en sådan upplevelse förr året,först kom moderkakan,sen kom benen,men det tog tid och han satt fast som berget,tyvärr fick jag inte igång andningen på honom och stoet avlivades i (troligen) tarmvred 6 dagar senare.
Kändes bra att vara på plats annars hade jag nog misst allt på en gång.

Jag var på plats hos Malin när lilla fölis kom till världen, Jag var redan innan jag fått klart för mig vad som hände MYCKET:bow::bow::bow: Imponerad av min väninna Malin för hennes snabba och beslutsamma ingripande...Och den lilla 2 veckor för tidigt födda är såååå:love::love::love:
Grattis igen Malin;)

Usch ja Dobbis jag kommer ihåg att du hade sån fruktansvärd otur förra året - kaka på kaka. Kom dock inte ihåg att det var just den komplikationen det berodde på.

Hoppas att turen har vänt för dig nu i alla fall! :)

Innan det var det stoet med felläget på dag 383 :cry:,så det var all sköns blandning.
Men i år ska det gå bra :banana::bump: det har både jag och dom stackars jour vettarna bestämt.

Jag har varit med om en red bag delivery där det inte var hål på säcken, utan vad som först kom emot mig under fölningen var en stor blodfylld säck (red bag). Jag var dock ganska så snabb och lyckades öppna den och blodet forsade ut på mig. Det var ingen vacker syn.

Fölungen låg dock helt korrekt och han kom ut som han skulle någon minut efteråt. När veterinären kom var allting som det skulle vara och stoet höll på att tömma efterbörden.

Vår fölunge växte upp till en normal individ och blev så småningom en godkänd hingst. :)

Jag hade också en sådan fölning förra året, som tur var slutade det lyckligt.

stuteridagbok

Usch, skönt att höra att ni är så många som har klarat fölen! :bow:

Det gäller att man 1. vet VAD det är som händer och 2. är på plats -så att man snabbt kan göra sönder säcken och fosterhinnorna innanför så fort man ser den i princip.

Precis. Och så tar man veterinären efteråt. Det är många som tycker att det är jätteviktigt att ha veterinärens nummer nära till hands och det är det ju. Men medan du tar fram mobilen och ringer samtalet, pratar med veterinären etc så kan det i många fall vara för sent när du lägger på.

Jag hade med en kompis som ringde veterinären medans jag försökte få ut fölet men hon visste inte vad det handlade om (sommarvikarie) och dessutom hade hon 2 timmar bliresa till oss.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 568
Senast: Freazer
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 644
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 166
Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 784
Senast: ainasoja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka