Förekomst av maskägg..gjort träckprov..

A

Arracsbullen

Flummig rubrik kanske men kom inte på något bättre...:smirk:

En tjej i stallet har gjort träckprov på sina två hästar..

Ena hade över 1200 EPG...:eek:
Den andra visade 0 EPG..:confused:

De går i olika hagar men hur kan det vara så att det inte finns några ägg överhuvudtaget på den ena..???

Vet att det givetvis är olika mellan individerna men 0 EPG får mig att undra om provet verkligen visat rätt..

Är ju himla bra iofs för hon behöver ju inte avmaska honom nu.

Skall göra träckprov på min som går tillsammans med den som hade över 1200EPG..intressant å se vad han visar.. Om våran hage kanske är mer "skitig" än den andra..
 
Sv: Förekomst av maskägg..gjort träckprov..

Vissa hästar har alltid mycket mask, vissa har alltid lite. Har man en med mycket får man se till att avmaska regelbundet och inte missa, eftersom det då kommer ut mer smitta. Jag skulle på en sån häst ta Cydectin ett par år och sen göra träckprov igen och se om det hänt något.
 
Sv: Förekomst av maskägg..gjort träckprov..

Det jag har märkt påverkar maskförekomsten hos olika hästar är hur kräsna de är med att äta gräs nära ratorna. En häst som tex gått i sjukhage har ofta mask för att de betar den lilla plätt den har även om där är skit. Vuxna hästar har ett visst immunförsvar mot mask och klarar att få i sig en del som kroppen själv tar hand om, men när det blir för stor koncentration på det den får i sig så hinner inte kroppen med och du får utslag på träckprov. En häst som betar långt från ratorna får i sig minimala mängder medan en som betar mkt nära får i sig betydligt mer. Sedan blir ju hagen mer och mer smittad ju mer mask hästen har som går där.
 
Sv: Förekomst av maskägg..gjort träckprov..

Min unghäst hade också väldigt mycket mask. Är Cydectin att föredra när dom har mycket mask?
 
Sv: Förekomst av maskägg..gjort träckprov..

Hur mycket hade han i år?
Ska skicka in på mina 2 men sweeety ska inte på bete än så jag väntar lite.
 
Sv: Förekomst av maskägg..gjort träckprov..

Samma som förra året ungefär. Då har jag endå varit noga med skötseln av hagarna.
 
Sv: Förekomst av maskägg..gjort träckprov..

ok, typiskt
Kollade du bandmask?
 
Sv: Förekomst av maskägg..gjort träckprov..

Nej tyvärr inte. Men jag ska göra om jag hinner i samband med vacinationen.
 
Sv: Förekomst av maskägg..gjort träckprov..

Tack för påminelsen det var det jag skulle ringa om imorgon. Har du också vaccinationstid i maj?
 
Sv: Förekomst av maskägg..gjort träckprov..

Jag har en i Augusti och en i Maj, skulle gärna ha dom på samma men ganska skönt att inte behöva betala dubbla på samma gång.

Föressten du har snart pm
 
Sv: Förekomst av maskägg..gjort träckprov..

linafina skrev:
Min unghäst hade också väldigt mycket mask. Är Cydectin att föredra när dom har mycket mask?
Ja, eftersom den även tar inkapslade larver.
 
Sv: Förekomst av maskägg..gjort träckprov..

Har idag fått svar på mitt träckprov...
60 EPG bara.... Han har ju gått med den som
har över 1200 EPG i ett par år nu... Konstigt att det är SÅÅÅ stor skillnad mellan individerna...
 
Sv: Förekomst av maskägg..gjort träckprov..

Nej, det är inte särskillt konstigt. Olika hästar har olika stor egen motståndskraft mot parasiter. Det är mer vanligt att hästarna ligger på 0-100 EPG än högre värden. Det är de hästar som ligger högt som det är noga att hålla efter också.
 
Sv: Förekomst av maskägg..gjort träckprov..

vet några hästar som de skickat in träckprov på och det visade sej att 2hade mask, ja eller ägg och 3 hade noll eller väldigt lite. Alla fem gick i samma hage =)
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästvård Jag flyttade till nytt stall för knappt en månad sen. Gjorde träckprov i veckan inför betessäsongen. Gjorde ingen extra odling. Ena...
Svar
6
· Visningar
1 602
Senast: Boj
·
Hästvård Fick precis svar på höstens träckprov och blir inte riktigt klok på en grej. Två av våra hästar, 9 och 11 år gamla, går ihop i hagen...
2
Svar
23
· Visningar
3 387
Senast: Madick
·
Hästvård Jag köpte en liten minikille i somras, ca 75 cm hög, blandning amerikansk miniatyr och minishettis. Säljaren sade att han alltid varit...
Svar
7
· Visningar
1 689
Senast: Miamamman
·
Äldre Säkert en gammal text iom att 50-öringar finns omnämnt- men ack så aktuell.... "En dag i staden. Jag är sugen på kaffe kände jag en...
Svar
3
· Visningar
1 481
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp