Nej, självklart döms det inte alltid "korrekt", vad det nu är. Bedömningssporter är ju, och kommer alltid att vara, just bedömningssporter.
Men med "nya" domarhandledningen hoppas man komma ifrån en del flashighets-bedömning till förmån för mjukare ridning och mer samspela ekipage. Hur bra det lyckas varierar förstås från domare till domare, även om det finns tydliga beskrivningar för vad som ska ge vilken poäng.
Det är dock inte alla som är nöjda ändå, då somliga tävlande inte anser att bedömningen blir rättvis ändå utan att många domare dömer lite som de vill iallafall, och ändå premierar t.ex. flashig gång över samspelt ridning.
Att tro att domare, som ju precis som alla oss andra bara är domare, är några perfekta individer som aldrig felar, missar, har ffavoriter eller har en dålig dag skulle jag säga är att lura sig själv.
Det här är inte ett ifrågasättande utan jag bara undrar: ÄR domarna alltså så... "korrektdömande" (hittar inte rätt ord just nu)? Tänker nu inte främst på SM och VM där det förhoppningsvis är toppdomare som anlitas utan tävlingar som ligger några snäpp under.
I väldigt många andra bedömningssporter - jag är mest insatt i hundsport men har svårt att tänka mig att det är så stor skillnad på hästsidan - så är det många domare som dömer fram det som är lite extra och spektakulärt, eller helt enkelt låter vissa privata omdömen påverka resultatet.
Hundutställningar är väl ett praktexempel på detta, det finns en anledning att många raser har blivit så extrema exteriört.
Jag är Lokaldomare och kan skriva min syn på saken. Ingen domare är perfekt, vi är människor.
När man kommer in & ska döma bör man vara så objektiv som möjligt. Jag dömmer ofta ekipage som jag ser hemma, dagligen. Såklart hoppas jag att det ska gå bra för dem men när jag dömer tar jag på mig "dommar-masken" och dömer det jag ser just då och tar ingen hänsyn till hur hästen brukar vara eller vad den fått för poäng tidigare.
Nya domarhandledningen är inte så "självklar". Nu ska vi bedöma ex lösgjordhet; som är ganska "flummigt". Under domarseminariumerna sen nya domarhandledningen kom har det diskuterats mycket om alla dessa begrepp: vad är lösgjordhet, bärighet, kontakt osv. Alla har olika erfarenheter oh det krävs nu mer egen kunskap om ridlära...
sen är det en bedömningssport: kommer det in en spänd häst som pga det åker ned på skolan är det upp till mig att bedöma HUR spänd hästen är. Jag själv kanske tycker att det ser jätte spänt ut och den åker ner på 4 trots ok takt , flott aktion, medan min kollega också tycker den är spänd men inte alls i lika "hög grad" som jag anser och ger därför 5.5. Jag kanske såg hästen på första långsidan medan min kollega tittade närmare när hästen reds genom kurvan (och den var dessutom bättre där). Är det tre hästar utspridda på banan så kan man inte se alla hela tiden. Jag har bara två ögon som riktas åt samma håll