Förebygga fång?

Sv: Förebygga fång?

Jag har fått höra att det är det ämne som gräset själv skyddar sig med mot kyla som ger upphov till fång. (Glucos?)
Alltså att man bör se upp om det varit kallt en natt eller en period, för det kan då vara större risk att fång smyger sig på.

Vet ej hur mycket sanning det ligger i detta, men någon annan kanske vet mer än jag? :confused:

KL

Okej, om vi gör såhär! Jag skriver vad för hagar vi har tillgång till så får ni komma med tips och råd om hur ni hade delat upp det på ett år, men hästar och hagar :) Här finns ju bara 3 hästar så någon blir ju ensam i perioder isåfall..
Shettis, snart 1 1/2 år, nordsvensk (behöver inte så mycket bete hon heller), quarter (som nog kan gå på mycket bete!)

1 åker/hage där vi tar första skörd och sen har som bete. Den är kanske 1 hektar.

1 stor hage som går att dela av eftersom det är en gång mellan den stora och en mindre.
I den mindre är det en stor ek så de får inte gå där när löven faller osv (stammen är instängslad så att de inte kan gnaga och inga pinnar hänger lågt) men den hagen är super när det regnar osv! Det växer inte mycket i den hagen och den ligger högt så den håller sig torr, hade ingen lera alls i den i höstas/vintras/våras!
I den större delen ligger ligghallen, den brukar dock stängslas av så den tillhör den mindre när de går där. Denna hagen består av hälften skog och hälften stenig gräsmark med ett långt dike över hela hagen. Den hagen är vi rädd om när det regnar mycket, den blir så hemskt upptrampad. Skogen går ju att stängsla av, växer inget gräs därinne, men blir som sagt väldigt lerigt när det regnar mycket.

1 gräshage, mindre än 1 hektar. Rädd om den när det regnar för mycket också.

Hon borde väl kunna gå på fri tillgång på hösilage iaf? Det bör inte vara så starkt, analys ska tas. Äter de verkligen frostigt gräs när de har hö i hagen? Krångligt detta....

Vi har även diskuterat lite att göra en sån där hög höhäck som de stora når, men som lillan inte når lika lätt.

Men hon kanske som sagt kan gå på fri tillgång?
Då låter hon nog gräset vara i vinter också.

Du kan inte annonsera inför kommande sommar och få tag i en fjärde kompis och på så sätt dela upp hagarna? Borde finnas någon häst som vill komma på beta omkring dig och har liknande behov.

Det är möjligt men folk kan ju ånga sig och så när det är dags och så står man där utan sällskap :(

Jag tror på lagom i hullet och motion. Min 2 åring har gått på samma bete som dom andra och har inte fått något. Får väl se hur det går i vinter då ett halvblod och ett varmblod fick fång där i vintras.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
961
Senast: Fiorano
·
Hästvård Sålde en D-ponny för 4 år sen, som varit i vår ägo i två år. Den är låg i trakterna och vi hade ringsko på mestadels (ibland vanlig...
Svar
3
· Visningar
692
Senast: mily
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 905
Senast: Twihard
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 590

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit
  • Vi som letar häst II
  • Födda -21