Fördomar. blir så trött

bigganl

Trådstartare
Ja fördomar kan jag bli så trött på. Likaså dessa människor som hela tiden vill upprätthålla en mur mellan olika inriktningar av ridning.
Jag är ingen westernryttare i vanliga fall, men rider westernhästar ibland. Häromdagen skulle jag det. Innan jag satt upp kunde jag konstareta att "the fork" var så tätt mot manken att jag inte kunde pressa in mitt lillfinger emellan sadel och manke. Det borde bli för trångt när jag sitter i sadeln var min tanke. Jag ropade på ägaren och påpekade detta. "Det är ok. Det är ingen engelsk sadel du sitter i nu vet du" fick jag till svar.
VAd farao spelar det för roll? Hästen bryr sig ju inte om vilken modell det är på sadeln. Om den ligger emot manken så gör det ont i vilket fall som helst.
Sånt här gillar jag inte. Det är sådana kommentarer som bygger murarna mellan ryttare av olika slag. Det är så tråkigt.

Sv: Fördomar. blir så trött

Hoppas du inte red hästen...:crazy:... Nej, manken ska gå fri, inget ska ligga och trycka där. Lät som om den personen ville tro sig själv om mer än h*n klarar att leva upp till...

Ja så kan det säkert vara. Men jag kan tycka att ägare till turridningsföretag och tillika instruktör borde veta bättre.

Det är ju tyvärr så många gånger med hästfolk...de (vi) tål inte att någon annan påpekar eller försöker snällt hjälpa till....det anses som påhopp...ett minus i deras hästkunskap.

Det är så jäkla trist...varför kan inte människor vara öppna och ta emot i stället?
Om jag ser att något är fel på utrustning eller har nåt tips i ridningen så vill jag gärna framföra detta för att vara vänlig..att kunna stå till tjänst..men ofta tolkas det som om man är nån besserwisser och "trorattmankanallt människa" men så är ju inte fallet.

Om någon ger mig tips och råd så tar jag emot dom gladeligen. Passar det inte mig och hästen..fine...då är det så men jag nobbar det inte. Då provar jag hellre och funkar det inte så lägger jag det åt sidan.

Nej....fram för öppna sinnen.

Ja tänk om vi kunde riva ner dessa murar som finns alldeles för mycket av. Vad mycket lättare det skulle vara sen.:)

Absolut..!

Jag förstår inte varför det måste vara så inom just ridsporten.
Skitsnack hit och dit om andra tränare, mellan ryttare, här på buke ;).
Alla rider inte och sköter inte sina hästar på samma sätt och att dela med sig är väl det mest generösa en människa kan göra.
Le, tacka och ta emot i stället.........det ger mycket mer än att neka.

jag fick lära mej av min westernridlärare att det ska få platsminst 3 fingrar mellan sadeln och manken, men alla tycker visst inte det :o
för att hästen "ska få plats att bocka" låter kanske lite knäppt :D men det är för attt den inte ska få ont om den får för sej det.
vi har en häst där jag rider, som MÅSTE ha 3 fingrars mellanrum mellan sadeln&manken, ANNARS bockar han. han har nog haft för många sadlar som tryckt tror jag..

En westersadel ska definitivt INTE ligga an mot manken, det kan du hälsa dem.... Om det är de jag tror..;)
Har pm'at dig förresten...:D

Va ? en sadel ska ju alldrig ligga an mot hästens manke oavsett om det är en western, dressyr, hoppsadel. En del människor kan det gjöra lite ont i när ngn kommer och påpekar saker o ting om vad som är rätt ell fel. Har lärt mig under alla mina år i hästerit att det finns mkt BRA människor och en del MINDRE bra människor, men i det stora hela är det lättast att slå dövörat till så länge inte hästarna lider. Men en för tight sadel över manken gjör att hästen lider.

Va ? en sadel ska ju alldrig ligga an mot hästens manke oavsett om det är en western, dressyr, hoppsadel. En del människor kan det gjöra lite ont i när ngn kommer och påpekar saker o ting om vad som är rätt ell fel. Har lärt mig under alla mina år i hästerit att det finns mkt BRA människor och en del MINDRE bra människor, men i det stora hela är det lättast att slå dövörat till så länge inte hästarna lider. Men en för tight sadel över manken gjör att hästen lider.

Håller helt med dig. speciellt and sadlaran.

Ja... kommetaren om att det inte var en engelsk sadel gjorde mig ganska irriterad. Häststackaren känner ju inte vad han har på ryggen. Men vad ska man säga? Jag blev stum av förvåning.

Ja det förstår jag , ibland kan man helt enkelt inte öppna mun när man blir chockad. Hoppas att den här människan inte lär ut "sin " kunskap till andra ell misstänker jag rätt att den personen gjör det , för sin "kunskap" vidare till "nyfrälsta" westernriders?

Jag håller fullständigt med er. Men tyvär e de nog så , att börjar man jobba med sin hobby , blir man nog blind för allt som kostar pengar. Det finns oseriösa hästverksamma, de tänker lite för mycket på inkommsten än hästarnas bästa.
Jag tycker fram med filosofin " hästens bästa i dina ögon, kosta vad det kosta vill"

De håller ju lektioner regelbundet och turridningen är väldigt populär så det är nog många nyfrälsta som får "lära sig" en del.

Liknande trådar

Avel Tänkte bara skriva lite allmänt om travaren. Hoppas det inte blir mer sådana här diskutioner. Vi har både franska och amerikanska...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 615
Senast: henry_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård