Fördom om dressyr- ridbyxor

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fördom om dressyr- ridbyxor

Ok, no hard feelings ;)
Hoppas du ändå förstod mitt missgillande mot helskott. Jag tror att de flesta som använder oskott/knäskott delar min uppfattning om att de känner sig låsta. Svårt att med sitsen reglera hästen.

Tillskillnad från andra här så vill jag absolut ha helskott när jag hoppar. Kan bero på att jag är en värdelös hoppryttare och behöver all extra stöd jag kan få :o

Samma här, helskodda pikeur is the shit :bow:

Helskodda, visst är oskodda billigare men de går ju sönder på bara ngn dag :crazy: sen trivs jag bättre i helskodda, upplever absolut inte att man fastnar heller, det är juh inte klister på skoningen :D

Lancet, vi är få som verkligen kan denna hemlighet men jag tycker att vi nu bör bryta tystnaden och lära allmänheten att det är Pikeurs helskodda ridbyxor som är bäst :D

Håller med helhjärtat! Pikeur Cindy är favoriten :)

Jag gillar helskodda bäst när jag rider dressyr. Min sadel är så hal :p. När jag hoppar har jag dock ofta oskodda! Man blir helt klart mer mobil i dem.

KL

Till Pikeurklubben kan jag meddela att jag rider nog för dåligt för att tro att ridbyxor i den prisklassen skulle göra någon avsevärd skillnad som inte de i prisklassen under skulle göra:rofl:

Jag tycker inte ens de Pikeur jag har provat är särskilt sköna:eek: och när jag köpte ett par på extrem rea sålde jag dem direkt (rent spekulationsköp:angel:) för det tredubbla och finansierade de andra paren bla eurostar och cavallo, som jag gillar mkt bättre:rofl:

För att få lite perspektiv på märkesnissarna.

Lancet, vi är få som verkligen kan denna hemlighet men jag tycker att vi nu bör bryta tystnaden och lära allmänheten att det är Pikeurs helskodda ridbyxor som är bäst :D

Och jag håller med, mer än man kanske skulle kunna tro! :D

/Linnéa - ägare av fler än 10 par Pikeurridbyxor. De flesta av modellen Cindy. :angel: :D::cool: :o

Rider bara med helskodda, det är skönast och ger lite mer stabilitet. Kommer ihåg när jag började med det, vad obekvämt det var! Men sen vande man sig och nu tycker jag snarare tvärtom, att oskodda är obekväma. Helskodda ger även lite stötdämpning för min del, jag får väldigt lätt skav annars. Dessutom tycker jag att oskodda ridbyxor är fult, helskodda är mycket finare!

Fram till för 1,5 år sedan red jag bara i oskodda/knäskodda. Jag vägrade av ekonomiska skäl att ens prova helskodda (de är ju ett par hundralappar dyrare). Tänkte att köper jag ett par så kommer jag inte vilja använda oskodda igen.. Och jag hade rätt :p
Nu använder jag bara helskodda (älskar pikeur cindy :love:), det där extra greppet är guld värt plus att jag numera får skavsår om jag rider i oskodda :angel:

*kl*
Alltid helskott i dressyr, äger ett par knäskodda och de har jag aldrig i dressyrsadeln! Går emot strömmen och promotar för eurostar:p

*kl*

Äger faktiskt bara ett par helskodda, det är ett par Pikeur :p

Jag kan rida i vilka byxor som helst faktiskt. Behöver inga speciella för att sitta bra.

kl

Detta blev en ganska intressant tråd för mig. Tack för alla svar!

kl

Det finns ju några Pikeur anhängare här...praktiska frågor till er: hur tvättar ni de helskodda? Är det 40 graders...med vanligt tvättmedel? Jag har fått för mig att många andra (något billigare...kanske) märken tål den behandlingen, men, jag kanske har fel..?

Jag föredrar oskodda till dressyr och helskodda eller knäskodda till hoppning. Oskodda är mycket skönare och jag tycker inte jag har samma behova av greppet för att sitta kvar i dressyren.

Men om du ser det såhär. Om man rider x antal hästar om dagarna tillbringar hela dagarna i sadeln och i stallet så vill jag ha bekväma formsydda och sköna ridbyxor. För mig är Pikeur inte ett val bara för att det är Pikeur utan för att de uppfyller alla mina krav + att de är snygga och mkt bra att rida i.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 517
Senast: Mia_R
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 371
Senast: Miingla
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
3 553
Senast: Exile
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka