Fördom om dressyr- ridbyxor

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fördom om dressyr- ridbyxor

Äger 1 par helskodda, dom rider jag endast ut i (eller hoppar).
Skulle aldrig komma på tanken att rida dressyr i helskott. Jag sitter helt fast i sadeln och får problem att rida med hästen i olika rörelser. Jag blir en mycket mer smidig och följsam ryttare om jag rider i oskott.

Jag upplever det snarare tvärt om, alltså att de flesta dressyr ryttare rider oskott/knäskott.

Jag har både helskodda, knäskodda och oskodda ridbyxor. Rider i olika vid olika tillfällen, gillar dock att ha helskodda när jag tränar.

knapplån

Ok! Tack för alla svar, synpunkter, erfarenheter!

Slut tanken för mig blir nu att...känn efter själv. (Smart va?! :idea: :D )

Det måste vara för att du spjärnar bakåt, man glider ju inte upp på bakvalvet normalt. Sedan tror jag också att det hade med ridbyxorna att göra för jag sjunker lätt ner i sadelns djupaste punkt utan sådana problem som du beskriver, har inga som helst problem att sitta djupt i traven trots att jag har bara helskodda ridbyxor.

"It's all about the feeling.." :p

Senast ändrad:

Jag rider enbart i helskodda för tillfället då mitt enda par ridbyxor råkar vara sådana. Ärligt talat känner jag ingen större skillnad.

Näe, oskodda vill jag inte rida med, det gillar jag inte alls. Däremot så går det bra med knäskodda. Det behöver inte vara helskodda. Däremot äger jag fler par helskodda än knäskodda förtillfället.

Till alla som tycker att ni fastnar med de helskodda (och mer eller mindre utgår från att det skulle vara lite "fusk"). Har ni inte tänkt på att i princip varenda ryttare i eliten har helskodda? Funderar ni aldrig på om ni så att säga, "går miste" om någonting genom att inte (lära er) rida med helskodda? (Därmed inte sagt att hela lösningen till den perfekta sitsen ligger i att använda helskodda).

*KL*

jag rider med helskodda. Mest för att min pålle rör sig kanska mycket o för att få lite hjälp att sitta ordentligt så har jag dem. Dessutom har jag bara ett par ridbyxor :o

KL
Helskodda. Vet inte om jag har några oskodda...jo, kanske något bortglömt par.

Varför skulle det vara fusk att rida med helskodda?:confused:

Rider enbart i helskodda, cavallo, andy, kyra.k samt pikeur
cavallo och pikeur tillhör favoriterna, greppet är bäst i dem.

jag äger ett par tygskodda equiline och det är mina "hopp" braxor

Oj då, tolkas det som att jag tycker det är fusk att rida i helskodda bara för att jag tycker jag fastnar :confused:??? Det tycker jag absolut inte! Man får rida i det man gillar bäst och jag ogillar skarpt att rida dressyr i helskott!
JAG tycker att JAG fastnar med helskott. Och jag gillar inte att känna mig låst, MIN ridning blir stum och jag "sitter emot" min häst.
Att hela eliten rider i helskott visste jag inte, trodde faktiskt att det var tvärtom. Men i ärlighetens namn så är det inget jag studerat närmare...

Fast hur mycket spjärnar man när man skrittar ut på långa tyglar? Blir samma om jag släpper stigbyglarna. Annars har jag nästan problem med att jag hamnar för långt fram i sadeln annars, men jag red alltid med helskodda förut, och då kunde jag inte ha oskodda alls, så det är nog bara en vanesak. Kan ju vara som du säger att det var dåliga helskodda då också, var många år sedan så de har säkert förbättrats!

Senast ändrad:

Som sagt hade jag alltid helskodda för typ 5-7 år sedan, då kunde jag inte tänka mig något annat, så det är nog bara en vanesak. Skulle säkert kunna "lära mig" att tycka om helskodda igen om jag gav mig tusan på det, men ser ingen anledning...Oskodda är ju dessutom mycket billigare! :D Men faktiskt svårt att hitta snygga och bra sådana i affären då de flesta är helskodda... :(

Jag rider alltid i oskodda, tycker det är heläckligt när man fastnar i sadeln som man gör med helskodda :crazy:

Jag tror snarare helt fördomsfullt att det är när man inte kan sitta still som man är beroende av helskodda :devil:
Sen vad man väljer att använda beror förstås på vad man trivs bäst med.

*KL*
Rider alltid i oskodda. Gillar inte helskodda upplever oxå att man liksom fastnar i sadeln. Gillar inte det. Men det är nog helt enkelt en smaksak, tror att det kan vara svårt att ändra sig om man väl vant sig vid det ena eller det andra. Sen tror jag inte att alla i eliten har helskodda, har sett flera vandra runt i oskodda i alla fall på tävling. Men att helskott skulle vara ngt speciellt för dressyr nissar tror jag inte, har sett många hoppisar i helskott. Vanesak säger jag!

Jag rider aldrig i oskott. Använder endast helskodda Pikeur.

Andra helskodda ridbyxor håller inte samma kvalitet utan är så 'tjocka' i skoningen.

Jag tror snarare helt fördomsfullt att det är när man inte kan sitta still som man är beroende av helskodda :devil:
Sen vad man väljer att använda beror förstås på vad man trivs bäst med.

Jobbade i ett dressyrstall där beridaren alltid red i helskott. En dag kom stallchefen och sa till henne att rida oskott. Beridaren, som var mycket bra och satt otroligt snyggt i sadeln, hade ett rent h-vete att kunna sitta ordentligt i oskott. Halkade runt som en smörklick på en het potatis.

Själv har jag i dagsläget enbart ett par helskodda. resten är oskott eller knöskott. Jag trivs bäst i detta. Trots en bckande galning som jag tidigare haft och nu pållen som brallar ibland har jag bara åkt av två ggr. Och det på galningen som slog caprioler.

Jag tror visst att helskott är bra men jag vill jobba upp min egen sadelsäkerhet utan att använda mig av helskodda ridbyxor.

Fast min åsikt om det kan ändras, precis som den jag hade om stora knästöd på dressyrsadlar. Förstog inte alls nyttan med det tills jag red in nuvarande pållen som har extremt mycket rörelse i kroppen.

rider alltid i helskodda, på tävling kan det blir knäskodda men gillar det inte. Kan rida i skogen och barbacka i mjukisbyxor bara för att det är skönt :) Men har jag ridbyxor så kör jag alltid på helskodda, man glider omkring så mkt annars..

Jag är ledsen om du tog illa upp av mitt inlägg! Det var inte riktat till dig specifikt. Men det hintas ofta bland de som använder oskott att det skulle vara fusk. Jag för min del har svårt att första logiken. Det är inte så väldigt mkt extra grepp man får. Och jag har MKT svårt att tro att någon med korrekt sits som rider med helskott skulle förlora sitsen utan. Det tror jag mest är en skröna.

Jag har däremot roat mig med att kolla in "eliten" och det är extremt sällan man ser oskodda på de som rider på högre nivå. Mest tror jag det beror på att de helskodda har en bättre hållbarhet, men även på att man tycker att det är fördelaktigt med ett bra grepp.

Men som sagt, bland de som rider med oskott så verkar det ofta finnas ett motstånd mot helskott och jag var mest nyfiken på att höra varför.

Jag tycker just nu att knäskodda (eller oskodda) manchester är skönast att rida dressyr i:love:

Tycker inte om oskodda eller knäskodda i bomull det känns så tunt liksom mot rumpan, :confused: Men det är nog en vanesak.

Har alla sorter utom oskodda i bomull, tror jag, fast det borde man kanske ha tilll sommaren förstås:confused:

Jag tycker inte heller det är nån skillnad på hur man sitter, om det är helskodda eller inte, det är nog mycket inbillning och vanesak. Bara att det känns så tunt liksom med oskodda tunna i bomull, som att rida i strumpbyxor, inte skönt:cool:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 517
Senast: Mia_R
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 371
Senast: Miingla
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
3 553
Senast: Exile
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka