Fördom om dressyr- ridbyxor

Status
Stängd för vidare inlägg.
O

oio

Jo, det är väl det! Sen om det ligger nån sanning i det eller inte...låter jag vara helt osagt.

Det jag undrar...oavsett vilken nivå ni tränar/tävlar på...kan ni tänka er att rida i endast tygskodda byxor? Ja, det är min fördom, att ni alltid rider i helskodda...men, det kanske ni gör?

Inget illa ment. Men, ändock en fördom.

Sv: Fördom om dressyr- ridbyxor

jag rider enbart i tygskodda byxor, hade helskodda förr men saknar dom inte...

Jag rider enbart i tyg- och knäskodda ridbyxor. Har aldrig provat att rida i helskodda och har inte planerat att gör det heller :p

Jag har bara helskodda för att jag trivs bäst med dem, man köper ju så klart det man gillar- och trivs bäst med för inte köper man ett par skor som är snygga men obehagliga skor
(ett ex. från Metro serien Elivs :D).

Jag har bara helskodda för att jag trivs bäst med dem, man köper ju så klart det man gillar- och trivs bäst med för inte köper man ett par skor som är snygga men obehagliga skor
(ett ex. från Metro serien Elivs :D).

Ja, det är klart.

Jag rider oftast i en wintec isabell så då behövs inte helskodda ridbyxor ;), har ungefär 50/50 i min garderob.. hade jag dock ridit i lädersadel så had jag nog nästan uteslutande använt helskott.

men dum fia... menade ju innehållet som gör den lilla garderoben över fylld :p

Jag är oxå fördomsfull & tycker det verkar vanligt att dressyrryttare har helskott medan hoppryttare vill ha knäskodda, annars "fastnar" de för mkt i sadeln.
Har även hört många hoppryttare som för samma resonemang.

blandat för min del. Har ett par helskodda och resten oskott. Jag trivs i vilket som. Förr när helskodda var skinn gillade jag inte det alls. Kändes som att gå omkring i blöjor.

Rider aldrig i skodda så jag tycker att jag fastnar alldelles för mycket i sadeln, och jag tycker om att inte vara låst i sadeln ;)

Håller med till punkt och pricka! Fastnar högt upp på bakvalvet med ankstjärt, nej tack.

:rofl:

Jag har då aldrig sett att någon fastnar med ankstjärt på grund utav helskodda.
Är det sadeln, hästens rörelser eller balansen? någon måste ju göra så att man trycks tillbaka från början.
Jag upplever det som att jag bara får hjälp att sitta kvar där jag sitter oavsett skoning.

Haha asså jag kan bara minnas en gång när jag skrittade ut och lånade ett par helskodda av en kompis, fick kämpa HELA uteritten. Det går ju liksom inte att bara glida ner i sadeln, man måste ju LYFTA rumpen och sen sätta sig längre ner, med oskodda glider man ju automatiskt ner i sadelns djupaste del.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 517
Senast: Mia_R
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 371
Senast: Miingla
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
3 553
Senast: Exile
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka