Fördelning av måltider

fejt

Trådstartare
Jag provar olika alternativ med mina hästar. Daglig grovfodergiva gäller det.

Alt 1:

2 kg kl 06
2 kg kl 12
2 kg kl 18
3 kg 21

Alt 2:

4 kg kl 06
1 kg kl 14
1 kg kl 18
3 kg kl 21

Rent spontant tycker jag att alternativ 1 känns bäst men då står de vid grinden och hänger från 11 ungefär. När vi fodrat enligt alternativ 2 får vi ropa på dem kl 14 och då kommer de lugnt. Vid intag kl 18 är de lika hungriga enligt hur maten än fördelats tidigare. Alt 2 känns bäst för mina hästar men finns det något annat än hur hästarna beter sig som talar för att ändå fodra i mer jämna givor?

Sv: Fördelning av måltider

Jag skulle föredra alternativ 1! Kan du öka på 06-givan med halm t ex? Det gör vi där jag står. Dom får 3kg kl 06, 2 kg kl 13, 2kg kl 18 och individuell giva när dom kommer in cirka kl 21, och varje mål i hagen blandar vi ut med lika mycket havrehalm för att dom ska få lite mer att pyssla med.

Jag föredrar mindre giva på morgonen och mer på eftermiddag/kväll eftersom hagvistelsen ändå kan sysselsätta hästarna mer än i boxen. Så jag hade valt alt. 1. Däremot tänker jag, precis som föregående, om du kan utöka med något mer för att dem ska ha något att pilla med? :)

Tack för input! Jag har provat att blanda ut med halm men hittills har de inte rört det. De står på halm i boxen så jag vet att de äter det på nätterna men i hagen har det inte lockat.

Tack för uppmaningen att lyssna på mina hästar! Deras "känsligaste" period är mellan frukost och lunch. På nätterna sover de mycket och pillar med halmen och på eftermiddagarna/tidiga kvällar blir de ompysslade och motionerade.

En stor morgongiva verkar passa mina hästar.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
439
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 026
Senast: Twirro
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 897
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 126

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat