Fördelar och nackdelar med hingstar??

Hyacinth

Trådstartare
Har nu suttit och skummat lite trådar och blivit nyfiken.
Det känns som om många diskussioner som börjar med
......"min häst nafsade/vände rumpan till osv.... igår....vad ska jag göra?".......
som slutar med att trådskaparen berättar om att det är en hingst
snabbt övergår från att vara problemlösande till att istället handla
om huruvida hingstar man ej avlar på skall vara hingstar.

Tänkte därför försöka dra igång en tråd om detta, då det
verkar vara ett ämne som alla tycker något om. :D

Något jag fastnat för, som många säger är det att "hingstar är ärligare".
Vad tusan menas???:confused: :confused: :confused: :confused:

att valacker och ston fejkar??:confused:

Gör inte alla brudar det ibland?:D :o :rofl: (skämt åsido....)

Sv: Fördelar och nackdelar med hingstar??

Nja, Jag skulle snarare se det så här: Har du en hingst vet du vad har att göra med. Därför chansar du inte på att låta honom springa in själv från hagen eller rida ut i bara grimman. Då sker det ju också mindre olyckor. Du skärper dig helt enkelt. Problemen du har sett kanske beror på att folk inte tar hingsten på allvar eller att de inte har den erfarenhet som krävs för att handskas med en hingst. De flesta hingstar som handskas av vana händer är jättetrevliga och ha att göra med. De lär sig också snabbare än ston och valacker.

En valack kanske du kan slappna av mer med och då har du inte full fokus vilket kanske bidrar till att han försöker ta en aoch annan penna med dig.

Ett sto (nu har jag inte haft så många men) är känsligare och likt oss kvinnor har hon mer pendlande hormoner i kroppen. Detta gör att hon ibland kanske reagerar oförtusägbart i vissa situationer. De flesta avkastningar sker från ston - halle da! Jag har sett ston göra konster ovan mark man inte trodde var möjligt. Jag har stor respekt för ston - de bör endast hanteras av erfarna!

Jag tycker såhär: Om man inte ska avla är det bättre för alla parter att kastrera. En hingst som inte får betäcka lever inte ett "naturligt liv". Den får dessutom ofta gå ensam och får inte heller utlopp för sitt sociala behov. Till detta finns flera praktiska problem som att många stora stallar vill inte ta emot hingstar pga de extra resurser som krävs och risker som är förenade med att ha en hingst. Som hingstägare har du strikt ansvar för vad din hingst hittar på.

Dessutom är hingstar oberäkneliga. Om det sker en olycka med mycket kraftigt våld riktat mot en människa är det nästan alltid en hingst som ligger bakom. Tex fick hoppryttaren Lars Niebergs hästskötare nästan hela handen avbiten när hon skulle hjälpa en hingst som hoppat över bommen i en transport. I tidningen Ridsport rapporterades om en uppfödare som nästan blev dödad av en gammal hingst som han kände väl och som aldrig hade gjort något innan. Anledningen var förmodligen att han hade hanterat en annan hingst innan utan att byta kläder.

Tyvärr verkar det vara lite mode i att ha en hingst och ofta lockas speciellt orutinerade hästägare av detta. Det är lite samma fenomen som att ha en kamphund, man vill imponera på omgivningen. Det är en väldigt dålig kombination med en oerfaren hästmänniska och en hingst.

Beridna högvakten har bara valacker. Likaså fälttävlan på hösta nivå. Bara valacker även där.

Senast ändrad:

Håller med föregående talare till 100 %. Kunde inte ha sagt det bättre själv.

så skönt med lite vettiga svar.......

samlar massa nya argument mot en bekant (tjej, 20, åkt russ på gotland när hon var tretton, annars ingen erfarenhet) som nu ska köpa häst.
givetvis finns det det bara en sak hon vill ha.

en svart arabhingst med låååång man och svans.

höll på att dö.

hon borde fortsätta med sina katter.

Mkt bra argument i inläggen :bow:

Att hingstar skulle vara ärligare tror jag inte alls på. Hästar är ärliga, djur är ärliga, det är vi människor som tolkar in oärlighet i deras beteende.

Jag har bara hanterat två hingstar men jag skulle inte vilja påstå att dte är ngn speciell skillnad. Visst är de kanske mer sociala (speciellt de som går ensamma) och så men det beror ju på individ. Annat hingstförknippat "positivt" beteende (visa upp sig o liknande) kan jag lika gärna vara utan. En valack/sto kan ju oxå visa upp sig av och det tycker jag känns lite mer "ärligt" om man ska säga så. Hingstar "blir ju alltid sånna" när det händer ngt nytt i stort sett oavsett. Och hingstförknippat "negativt" beteende kan man ju gärna vara utan när det gäller saker som att de ofta reser sig lättare/mer än andra hästar. Negativt i den meningen att man håller mer koll och är mer skärpt med en hingst hade man ju gärna velat ha in i all hästhantering men tyvärr så är ju vi människor bekväma av naturen (mig själv inget undantag).

Min generella åsikt, kastrera alla hingstar som inte används i avel och som inte råder ngn större risk att få men av kastrationen. Men för den skull tycekr jag INTE illa om hingstar, det är bara synd när de hamnar i fel händer. Och till sist, en lös hingst utgör i de allra flesta fall mer fara än sto/valack och det kan bero på saker som en "perfekt" ägare inte kan råda över (dvs oavsett om hingsten är som en hund i alla lägen så kan saker hända när ägaren inte är i närheten ex, vem vill då skilja ut din hingst i slagsmål?).

fejko skrev:
I tidningen Ridsport rapporterades om en uppfödare som nästan blev dödad av en gammal hingst som han kände väl och som aldrig hade gjort något innan.

Och jag känner en tränare som nästan blev dödad av ett sto som han kände väl och som aldrig gjort något innan... så jag är minst lika uppmärksam när jag hanterar ston som när jag hanterar hingstar.

fejko skrev:
Jag tycker såhär: Om man inte ska avla är det bättre för alla parter att kastrera. En hingst som inte får betäcka lever inte ett "naturligt liv".

Och ett sto som inte får föl lever inte ett "naturligt liv" heller, eller?

Nej fast de känner väl mest av sina hormoner när de är brunstiga. Hingstar känner ju det hela tiden och starkt den ljusa tiden då stona brunstar.

Visst finns det sådana fall oxå men helt klart är det större andel där hingstar är inblandade.

Kanelbulle skrev:
så skönt med lite vettiga svar.......

samlar massa nya argument mot en bekant (tjej, 20, åkt russ på gotland när hon var tretton, annars ingen erfarenhet) som nu ska köpa häst.
givetvis finns det det bara en sak hon vill ha.

en svart arabhingst med låååång man och svans.

höll på att dö.

hon borde fortsätta med sina katter.

Annars kan du bete dig som en schysst medmänniska och föreslå att hon lånar/hyr/blir medryttare/börjar på ridskola och startar med att spana in vad häst är för ngt. Sköter du det på rätt sätt så nappar hon.

the_connemara skrev:
Nej fast de känner väl mest av sina hormoner när de är brunstiga. Hingstar känner ju det hela tiden och starkt den ljusa tiden då stona brunstar.

Bra svar! Dessutom brukar man ju faktiskt ha som "universallösning" att betäcka besvärliga ston.

:rofl: Ja, alla flickor är fina och pojkar tänker på sex minst två ggr varje minut.

Precis som det finns det hingstar som skriker på allt och alla och det finns pissemärrar så finns det hingstar/ston som går ingång med ljus occh värme, vilket är det naturligare. Våran onaturliga hästhållning är det som ger onormala reaktioner.

fejko skrev:
Bra svar! Dessutom brukar man ju faktiskt ha som "universallösning" att betäcka besvärliga ston.
Tycker inte det är ett bra svar, saknar totalt en tanke bakom.

Jag förstår inte alls vad folk menar med att hingstar är farligare och svårare att hantera? Det som skapar att en hingst blir svår att hantera är inte det faktum att den är hingst utan det är vi själva genom vår hantering som gör hingstarna farliga och oberäkneliga.. Alla " farliga" hingstar jag varit i kontakt med har varit det pga av felhantering och rädlsa. Tänk hur många hingstar som bara leds i stigbett och med spöt höjt i ena handen. Det skapar inga trevliga hästar.
Jag har ridit och hanterat många hingstar i mina dagar då min morfar har haft ett gäng genom åren (halvblodsuppfödare) och de är hur trevliga som helst! De är positiva, glada och raka! Respekterar du dem så får du respekt tillbaka..
Det största problemet handlar om rädsla.. Både från människans sida och från hingstaras sida; men vem skulle inte bli rädd och osäker om den behandlas som ett potentiellt monster hela dagarna?

Jag förstår inte varför det skulle vara taskigt att låta dem vara hingstar om det funkar med den hästhållning man har?

Capable Case skrev:
Jag förstår inte alls vad folk menar med att hingstar är farligare och svårare att hantera?

Jag menar inte direkt att de är svårare, bara att de ofta kräver lite mer koll och hästvana. Att de är farligare är helt klart, inte just att hantera men som jag sa innan, en lös hingst är i de flesta fall farligare än ett löst sto/val., det är DÄRFÖR jag tycker det är onödigt att behålla hingstar som hingstar "bara för att" om det inte finns ngn anledning att inte kastrera.

Capable Case skrev:
Jag förstår inte varför det skulle vara taskigt att låta dem vara hingstar om det funkar med den hästhållning man har?

Kan man hålla hingst i flock så lever den ju ett lika normalt liv som vilken annan häst som helst, det tycker jag är helt ok. Däremot så tycker jag igen att det är onödigt att hålla hingst "bara för att" om man har de själva eller rent av isolerade. Precis som jag att de flesta fall av ensamhästar i hagarna är lika dumt även om det kanske finns få (inte så många som nu) undantag.

the_connemara skrev:
, en lös hingst är i de flesta fall farligare än ett löst sto/val.,

Men oftast att de är farligare beror ff på hästhållning. En ranghög hingst slåss för sin ställning precis som ett sto/valack i samma sits.

I övrigt håller jag med CC.
Plus att jag tycker kan man inte hålla hingst/häst över huvudtaget (med undantag som bekräftar regeln) på ett hästvänligt sätt bör man fundera på varför man har häst.

Capable Case skrev:

Men det är ju därför jag säger att det är OK med avelshingstar, de lever ju ett någorlunda naturligt liv och det finns en anledning att behålla dem som hingstar. Vad jag reagerar mot är folk som har hingst för att "hingstar är så personliga" osv. det finns hur många bortförklaringar som helst när det egentligen bara är för ägarens eget ego som man vill ha hingst.

Många idag har ju inte möjlighet att ha hästarna hemma och på stora inackorderingsstall vållar en hingst ganska mycket problem efter som de tex måste ha egen hage (ofta brist på hagar) och de hanteras av många olika, en del oerfarna människor. Därför väljer många inackorderingsstall att inte ta emot hingstar.

Jag har tex en bekant som fick sitt sto betäckt av en icke godkänd hingst som kommit lös. Hon fick hela sin tävlingssäsong spolierad och fick ett föl som hon visserligen gillar, men hade hon fått bestämma själv hade hon nog gärna väntat + valt en annan hingst.

Liknande trådar

A
Träning Jag skulle vilja få råd om hur hingstar fungerar. :confused: Jag har erfarenhet med unghingstar fram till de e 2år. Antingen säljs...
Svar
11
· Visningar
1 962
Senast: Melgem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV