Fördelar/nackdelar med...

N

Nicke

Vilka tycker ni är fördelarna/nackdelarna med automatisk foderbehållare/grindöppnare vid grovfodergivorna?

Sv: Fördelar/nackdelar med...

Är det verkligen ingen som har någon av dessa hemma, som kan berätta, om ni tycker det funkar bra eller inte? ;)

Jag har ingen nu men har funderat på att köpa en grindöppnare. Gjorde en snabb marknadsundersökning och hittade en som var helt mekanisk. En timer som man kunde "dra upp" på max 6 timmar. Det tror jag på! Har hört att många har problem med de som ska ta el via staketet.
//marti

Men man kan ha en solcellsdriven grindöppnare som man kan ställa in som man vill. Jag har det. Den kan man förprogrammera öppningarna på vilka tider som helst på dygnet. Ej på el-nätet och behöver inte heller laddas.
Men jag är också nyfiken på foderautomaterna, vilka fördelar de har jämfört med grindöppnarna, och varför man väljer dom?

Ingen som äger en automatisk foderautomat?
Någon måste det väl ändå vara, eftersom de säljs i flera varianter!

Vi har! *viftar med handen*
För ett år sen köpte vi en automatisk grind för att kunna ge hästarna lunchhö i hagen. Vi har svårt att själva vara hemma och fodra pga. skola och jobb, och vill inte lägga det ansvaret på den som bor på gården och sköter utsläppet av hästarna. Vi har en grind som har en timer på upp till sex timmar. När den öppnas rullas elrepet upp så inget ligger på marken, ska inte finnas risk för trassel.
Fördelar:
+Hästarna har lunch alla dagar, samma tid, vi slipper åka hem eller tänka på det.
+Vi upplever lunchen som lugnare för hästarna. Inget prassel med påsar, ingen person som ska "hinna ge alla samtidigt", inget bråk.
+Därmed minskad olycksrisk.

Nackdelar:
-Grinden består av ETT rep. Man kanske skulle kunna ta fram en grind med två rep i en och samma konstruktion? Att lägga dubbla kostnaden på två automater är inte aktuellt. Nu har vi snälla hästar, men det kan bli problem med utbrytare, små ponnyer och STORA hästar.

Det var enda nackdelarna jag kom på :D Vi är mycket nöjda! Den har fungerat prickfritt en hel vinter.

Jag skulle VERKLIGEN vara tacksam över en beskrivning av upprullningsanordningen! Det saknar jag nämnligen, och repet blir tyvärr liggande på marken. Inte så bra, eftersom det är el i det.

Medföljde anordningen själva grindöppnaren?
Jag har ju en annan typ av grindöppnare, där ingenting medföljde tyvärr, men annars är jag oerhört nöjd med den. :)

Jag använder mina grindöppnare till två olika flockar, genom att placera grindöppnaren på ett träd på ena sidan, och kroken för repet vid ett träd ca 6m bort.
Precis på mitten av de här 6 metrarna löper ett staket, som skiljer flockarna åt. Så när grinden öppnas, öppnar den 2 öppningar till 2 olika hagar samtidigt. Dubbel funktion alltså! :idea:

De grindöppnarna jag har, går att förprogrammera på flera olika tidpunkter på ett dygn. Jobb 1 jobb 2 osv.
Så om man laddar mathagarna på morgonen, ger de under dagen, och om man laddar dem på nytt på kvällen, "delar grindöppnaren" även ut måltid på natten till lösdriftshästarna.

Men till det viktiga, vad är det för "upprullningsanordning" du har, och hur fick du tag på den? Kostnad?
Klarar den en ordentlig "snärt" av ett hyfsat hårt spänt elstiskt el-rep?
Hade nån "billighetsvariant" hemma, den kraschade vid första "släppet", sen blev det aldrig av att jag försökte hitta nån annan variant, men den var verkligen bara smäck! :mad:

_Runaway_ skrev:
Nackdelar:
-Grinden består av ETT rep. Man kanske skulle kunna ta fram en grind med två rep i en och samma konstruktion? Att lägga dubbla kostnaden på två automater är inte aktuellt. Nu har vi snälla hästar, men det kan bli problem med utbrytare, små ponnyer och STORA hästar.

Ni har inte funderat på att sätta el på repet? Jag var tvungen att göra det när det kom en ny "oerfaren" liten fräck häst, som bara helt sonika prommenerade rakt igenom repet, till alla de andra hästarnas förfasan, det hade de aldrig tänkt på innan, att man kunde göra så!!
(anordningen hade fungerat i minst 7 år utan el, så det var ju typiskt...) :(
men de var förstås inte sena att gå in i mathagen, som den lilla damen så elegant hade öppnat för allmänt inträde!
Glada var de :D

Fördelar: Man vet att hästarna får mat vid samma tid varje dag, ingen risk att någon glömmer eller blir sen så att det pajar "ridschemat"

Nackdelar: Blåser, regnar eller snöar det mycket så är det ingen idé att lägga ut hö på morgonen, utan man får snällt lunchfodra som vanligt.
Man blir snabbt bekväm och byter inte gärna till hagen utan lunchgrind om det inte är absolut nödvändigt, eller helg. :smirk:

Vi har två elastiska snören där det sitter elektromagneter i ena änden. En timer slår av strömmen, då släpper magneterna och repet drar ihop sig. Inget som hänger och slänger på marken.

Morran skrev:
Fördelar: Man vet att hästarna får mat vid samma tid varje dag, ingen risk att någon glömmer eller blir sen så att det pajar "ridschemat"

Nackdelar: Blåser, regnar eller snöar det mycket så är det ingen idé att lägga ut hö på morgonen, utan man får snällt lunchfodra som vanligt.
Man blir snabbt bekväm och byter inte gärna till hagen utan lunchgrind om det inte är absolut nödvändigt, eller helg. :smirk:

Vi har två elastiska snören där det sitter elektromagneter i ena änden. En timer slår av strömmen, då släpper magneterna och repet drar ihop sig. Inget som hänger och slänger på marken.

Regn o snö hindrar i allafall inte mig att lägga ut hö. Tvärtom uppskattar mina hästar redan "färdiguppblött" hö, då den äldre hästen gärna står och doppar varje hötugga i vattenhinaken om han får möjlighet till det.
Och mina har inga problem med att gräva fram maten under snön. De ser direkt hö/snöhögarna och går och tar för sig.
Däremot blåst får man parera en del.
Mina mathagar ligger i skogshagar, så jag lägger ut hö bakom buskar o träd så det inte ska flyga iväg, och väljer hellre att lägga ut lite extra såna dagar, då det kan bli lite "svinn".

Förklara gärna hur det funkar det där med elektromagneterna?
Mina elastiska rep drar förstås ihop sig, men tyvärr vid vissa väderlekar, blir repet extra stelt, och inte lika elastiskt, utan blir liggande en bit in för "entrén".
Är det samma sorts elrep vi har tro?
Har du någon upprullningsanordning?
Glad för svar :idea:

Något som jag är ganska förundrad över, är varför inte fler använder en sådan praktisk tingest för lunch eller annan fodring?
Snacka om arbetsbesparande :)
Eller har alla fri tillgång till sina hästar nu på vintern?

Någon som kan berätta var ni fått tag på er upprullningsanordning?

Vi har el i, men det känns ändå lite osäkert med stora, opålitliga märrar (som funnits) och små kluriga shettisar, som inte alltid respekterar strömmen.

Här är produktinfon om den grind jag har, Feed-X XCG 11

En helt mekanisk timer vrids upp ungefär som en gammaldags äggklocka. Detta ger en enkel installation. Timern är kapslad i en stabil aluminium låda som skruvas i ena grindstolpen med två skruv.
Kroken upptill för grindhandtaget kan vändas för höger eller vänster öppning.
Den är av plast för att timern inte ska bli elektrifierad av staketet. Anslutning till elstaket sker vid andra grindstolpen.

När inställd tid har gått – faller kroken och en effektiv upprullare i form av ett block med en tyngd drar in grinden. Tyngden är i form av en plastdunk med vatten (5L). Vi har utvärderat ett antal andra lösningar t.ex. elastiskt el-rep och fjädergrindar men utan att nå bra resultat – främst på grund av att indragningen av grinden går så snabbt att anordningen slår sönder sig själv. Vår princip med block och tyngd ger en lagom indragningshastighet och grindöppning kan på detta sätt bli ca 3 M.

Blocket monteras på grindstolpen med en enda skruv.

G11 levereras komplett med följande delar :
• Timer enhet
• Block och tyngd
• Monteringsskruv
• Isoleringshylsor & distans till blockmontaget.
• Elrep
• Grindhandtag
• Bruksanvisning

Intressanta inlägg. Har haft mina funderingar på att införskaffa grindöppnare (men nu är jag ju ändå hemma på dagarna...). Det jag undrar lite över är hur stora era "mathagar" är? Mina är lite vilda och har tendenser att gnabbas när det finns mat med i bilden. Om de inte har yta mellan höhögarna är jag rädd att de skulle göra varandra illa, men jag kanske oroar mig i onödan? Har inte kollat så noga vad som erbjuds, men jag undrar om det finns öppnare till trägrind (som hänger på gångjärn och öppnas som en dörr)?

Sedan har jag ett litet tips som egentligen är lite ifrån ämnet, men jag tänkte att någon kanske har nytta av det... När vi hade en shettis som gick med de stora så hände det ganska ofta att han inte vågade gå fram och äta för att de stora gnabbades innan de bestämt vem som skulle ha vilken hög. Shettisen var inte heller så förtjust att dricka ur vattenkoppen i hagen, men ställde jag ut hink så drack de stora upp den innan hann fick komma fram. För att lösa detta så tog jag bort den nedre delen av grinden in till ridbanan (som hos mig gränsar till hagen). Sedan fick shettisen sin mat och vatten där inne och blev mycket mer tillfreds! Ett plus var också att han fick en "tillflyktsort" även när det inte var mat involverat - han kunde gå in där om han tyckte att de stora busade för mycket.

Oftast så går nederbörd och blåst hand i hand på den här ön. Och då BLÅSER det, eftersom Gotland är platt som en pannkaka och hagen ligger i anslutning till en stor åker. Det blir inte ett höstrå kvar i hagen dessa dagar. :crazy:

De elastiska grindarna är sånna där "vanliga" som man köper på Granngården, med handtag i ena änden. Elektromagneten sätts i andra änden.
På stolpe nr 1 fäster du handtaget, drar grinden genom en isolator på stolpe nr. 2 och sätter fast elektomagneten som har en kontaktyta på stolpe nr 3. En timer slår av strömmen i några sekunder, magneten släpper och snöret dras ihop och stannar vid isolatorerna på stolpe nr. 2.
Vi har inte haft problem även om det varit snorkallt.

Morran,

vet du om sådan elektromagnet finns att köpa. Man borde kunna tillverka en grind själv! Några grindar som finns att köpa är inte anpassade för stall dvs tål inte fukt m.m. =URDUMT! Det finns timers för utomhusbruk under 200 kr plus en elastisk grind (runt 200 kr) och sedan elektromagneten (kostnad??)!

Elektromagneten måste ju klara av dragkraften från repet men det borde inte krävas så kraftig magnet eller?

Höautomat är svindyrt då får jag ihop ekonomin bättre med fri tillgång på hö.........

Appråpå blåst - jag har "bara" tre hästar som ska dela på maten men tre hinkar storlek större med tyngd borde ju hålla kvar höet. Jag tänkte köpa vattenhink 65 l som behållare till höet - bor på östgötaslätten.... dvs blåser det inte så är det bara för att vinden håller på att vända............

Vad jag vet så var det svärsonen i familjen jag hyr stallplats av (puh), som "ordnade" grinden. Om han köpte eller meckade ihop själv vet jag inte!

Ang. blåsande hö, så är ett gammalt traktordäck en bra grej, förutsatt att hästarna kan äta ur samma hög. Det kan tyvärr inte våra utan att den ranglåge blir utan.

Mummelmy skrev:
Intressanta inlägg. Har haft mina funderingar på att införskaffa grindöppnare (men nu är jag ju ändå hemma på dagarna...). Det jag undrar lite över är hur stora era "mathagar" är? Mina är lite vilda och har tendenser att gnabbas när det finns mat med i bilden. Om de inte har yta mellan höhögarna är jag rädd att de skulle göra varandra illa, men jag kanske oroar mig i onödan? Har inte kollat så noga vad som erbjuds, men jag undrar om det finns öppnare till trägrind (som hänger på gångjärn och öppnas som en dörr)?

Sedan har jag ett litet tips som egentligen är lite ifrån ämnet, men jag tänkte att någon kanske har nytta av det... När vi hade en shettis som gick med de stora så hände det ganska ofta att han inte vågade gå fram och äta för att de stora gnabbades innan de bestämt vem som skulle ha vilken hög. Shettisen var inte heller så förtjust att dricka ur vattenkoppen i hagen, men ställde jag ut hink så drack de stora upp den innan hann fick komma fram. För att lösa detta så tog jag bort den nedre delen av grinden in till ridbanan (som hos mig gränsar till hagen). Sedan fick shettisen sin mat och vatten där inne och blev mycket mer tillfreds! Ett plus var också att han fick en "tillflyktsort" även när det inte var mat involverat - han kunde gå in där om han tyckte att de stora busade för mycket.

Hur stora "mathagarna" behöver vara är nog helt från fall till fall.
Små, få hästar som kommer bra överens, klarar sig nog med ganska liten yta, och tvärtom.
Man kan ju kolla i hagen, hur de gör när de får mat, så ser man hur mycket yta de använder.
Jag har helt enkelt använt mig av befintliga hagar till mathagar, så jag får traska runt ganska ansenliga sträckor, när jag lägger ut mat.
Just de hagarna är allt från 1/2 till 2 ha, som råkar ligga närmast.
Är det trångt på något ställe, försöker jag lägga maten så de alltid kan gå runt varandra i en cirkel, så det inte blir bråk.

Och aha! Creepfeeding! Det är smart!

Hej, jag såg nu att du använder en grind till 2 hagar brevid varnadra. Det är precis vand jag skulle behöva göra för att slippa dubbel kostnad. Hur har du löst det precis vid delningen mellan hagarna? Har det hänt att grinden har trasslat in sig i staketet mellan hagarna?
Vore jätte tacksam för ett svar. Tack på förhand. Mvh Eva

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 887
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
482
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
653
Senast: Cattis_E
·
Anläggning Vad är fördelarna med rundbågeligghall om man jämför med en traditionellt byggt ligghall? Jag tänker att de är lättare att flytta på...
Svar
6
· Visningar
1 108
Senast: Ainon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka