N
Nicke
Vilka tycker ni är fördelarna/nackdelarna med automatisk foderbehållare/grindöppnare vid grovfodergivorna?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
_Runaway_ skrev:Nackdelar:
-Grinden består av ETT rep. Man kanske skulle kunna ta fram en grind med två rep i en och samma konstruktion? Att lägga dubbla kostnaden på två automater är inte aktuellt. Nu har vi snälla hästar, men det kan bli problem med utbrytare, små ponnyer och STORA hästar.
Morran skrev:Fördelar: Man vet att hästarna får mat vid samma tid varje dag, ingen risk att någon glömmer eller blir sen så att det pajar "ridschemat"
Nackdelar: Blåser, regnar eller snöar det mycket så är det ingen idé att lägga ut hö på morgonen, utan man får snällt lunchfodra som vanligt.
Man blir snabbt bekväm och byter inte gärna till hagen utan lunchgrind om det inte är absolut nödvändigt, eller helg. :smirk:
Vi har två elastiska snören där det sitter elektromagneter i ena änden. En timer slår av strömmen, då släpper magneterna och repet drar ihop sig. Inget som hänger och slänger på marken.
Mummelmy skrev:Intressanta inlägg. Har haft mina funderingar på att införskaffa grindöppnare (men nu är jag ju ändå hemma på dagarna...). Det jag undrar lite över är hur stora era "mathagar" är? Mina är lite vilda och har tendenser att gnabbas när det finns mat med i bilden. Om de inte har yta mellan höhögarna är jag rädd att de skulle göra varandra illa, men jag kanske oroar mig i onödan? Har inte kollat så noga vad som erbjuds, men jag undrar om det finns öppnare till trägrind (som hänger på gångjärn och öppnas som en dörr)?
Sedan har jag ett litet tips som egentligen är lite ifrån ämnet, men jag tänkte att någon kanske har nytta av det... När vi hade en shettis som gick med de stora så hände det ganska ofta att han inte vågade gå fram och äta för att de stora gnabbades innan de bestämt vem som skulle ha vilken hög. Shettisen var inte heller så förtjust att dricka ur vattenkoppen i hagen, men ställde jag ut hink så drack de stora upp den innan hann fick komma fram. För att lösa detta så tog jag bort den nedre delen av grinden in till ridbanan (som hos mig gränsar till hagen). Sedan fick shettisen sin mat och vatten där inne och blev mycket mer tillfreds! Ett plus var också att han fick en "tillflyktsort" även när det inte var mat involverat - han kunde gå in där om han tyckte att de stora busade för mycket.