Fördelar/ nackdelar med tinker?

finapina

Trådstartare
Någon med erfarenhet av tinker här? Hur är dom att rida? Överlag tunga eller? Fång-benägna? Robusta och friska? Bra hovar? Har hört om risken med fotskabb/klåda. Såg även en säljesannons var det stod att hästen emellanåt upplevde klåda i hovskägget? Varningsklocka?

Jag drömmer om en liten tinker, men det som gör att jag är tveksam på rasen är mallander/sallander som är vanligt hos tinkrar och kan bli riktigt besvärligt.
Annars en underbar ras med mycket egen vilja och humor. ❤️

Någon med erfarenhet av tinker här? Hur är dom att rida? Överlag tunga eller? Fång-benägna? Robusta och friska? Bra hovar? Har hört om risken med fotskabb/klåda. Såg även en säljesannons var det stod att hästen emellanåt upplevde klåda i hovskägget? Varningsklocka?
Hade en medryttarhäst som var tinker/irish cob och de var två stycken i stallet. Oerhört snälla båda två. Stoet var väldigt väl ompysslat och rolig att rida, ägaren körde mycket också, härlig personlighet. Inga hälso/hudproblem där. Min medryttarhäst däremot hade ganska dåliga förutsättningar och en ägare som inte direkt brydde sig vilket gjorde det värre. Han hade hudproblem som var särskilt besvärliga på sommaren.

Hade en medryttarhäst som var tinker/irish cob och de var två stycken i stallet. Oerhört snälla båda två. Stoet var väldigt väl ompysslat och rolig att rida, ägaren körde mycket också, härlig personlighet. Inga hälso/hudproblem där. Min medryttarhäst däremot hade ganska dåliga förutsättningar och en ägare som inte direkt brydde sig vilket gjorde det värre. Han hade hudproblem som var särskilt besvärliga på sommaren.
Hurpass besvärliga? Hur mkt behandling krävdes? Tänker mest i tid per dag...

Hurpass besvärliga? Hur mkt behandling krävdes? Tänker mest i tid per dag...
Kan inte riktigt svara på det eftersom ägaren inte brydde sig om att behandla ordentligt. Men det var eksem (tror jag) i man och svans som blev såriga bland annat. Slutade vara medryttare för att jag inte kunde åka dit med gott samvete. Tror egentligen inte det skulle vara så tidskrävande om det hade gjorts något på en gång när det började dyka upp. Jag smörjde med någon salva ägaren tyckte räckte och det tog inte lång tid. Den andra hade det som sagt inte.

Hovskabb, hyperketatos (mallanders/sallanders) samt CPL (kroniskt lymfödem) är rasrelaterade besvär. Man kan INTE säga att det "bara är att.," då svårighetsgraden kan variera extremt. Det tenderar även att kunna försämras med åldern, gå i skov (årstid, stress mm). Vissa drabbade hästar har minimala besvär, andra s års besvär. CPL är underdiagnosticerat och progressivt, dvs der kommer bli värre med åren oavsett.

Haken är att utan att raka av hovskägget kan det vara otroligt svårt att märka tidiga eller lindriga symptom.

Skabben går att behandla och få bort, skador efter den kan dock finns kvar. M/s och CPL är kroniska.

Så, som minst känn extremt noga inne i hovskägget överallt efter valkar, skorv,skorpor mm. Känn särskilt efter valkar i karleden och efter skorv/sår/skorpor i knäveck

Jag har en med svår m/s samt med cpl. Tar 1 j I snitt med benvård per dag, och hon behöver stå på kortison till en kostnad av 1500 - 2000 kr i månaden. En vän har en med milt m/s och där tar benvården 5 minuter två gånger i veckan så länge det inte kommer ett skov.

Fantastiska hästar annars, så jag hoppas man tar problemen på allvar och försöker aktivt avla bort dem den dag det blir möjligt.

Jag har träffat en och ridit den några gånger. Underbar häst! Välriden (dressyr och WE), mjuk att rida, kraftfull, maffig. En vaken häst. Lite reaktiv men rörelsemönstret var så pass långsamt att man satt stabilt ändå. Hur snäll som helst! Men den hade nog problem med huden under hovskägget. Men jag vet inte mer exakt då det inte var min häst.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 284
Senast: Edla
·
Hästvård Hästen fick antagligen våren -11 en senskada vid djupa böjsenans fäste i hoven vänster fram. Hästen var då 4 år och gick från att ha...
Svar
9
· Visningar
2 713
Senast: axel
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 602
Senast: moonstruck
·
Utrustning Jag har idag provat en bomlös sadel. Jag har länge varit nyfiken på bomlöst och tyckt det skulle vara PERFEKT till valacken som är ett... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 226
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025