Fördelar/Nackdelar med 2 hundar! Snabbt svar tack!

Lycanthrope

Trådstartare
:angel:

Nu är jag snart på väg att kika på vovve.
Och som vanligt, även om jag tänkt igenom allting en period mycet noga och diskuterat med sambo och vänner, så kommer det ju upp lite tankar.

Kommer nuvaranande hunden känna sig ledsen/svartsjuk om det kommer en ny? :eek:
Han såg ledsen ut igår när jag pratade med honom om det :eek: :angel: :D
 
Sv: Fördelar/Nackdelar med 2 hundar! Snabbt svar tack!

det beror helt på hund...
Min tik blev en helt annan hund när jag skaffade den andra..
när hon va ensam så va hon seg o deppad och så..
Och nu är hon i princip livet självt :p
Men det är så olika individ till individ..
Men jag tror de flesta hundar tycker om dt :)

Nackdelar är väl att de tar mer plats. det blir dyrare..
Sen kan jag inte komma på nå fler :p
 
Sv: Fördelar/Nackdelar med 2 hundar! Snabbt svar tack!

Ja precis.
Mer jobb och dyrare har jag också kommit fram till.


Xerox är ju tokig unghund nu, 8 månader.
Undrar hur det påverkar honom om vi ev tar denna stora tiken på 10 månader. Mycket störra än honom också, vad tycker han då :eek:
 
Sv: Fördelar/Nackdelar med 2 hundar! Snabbt svar tack!

Jag har två hundar. Ser i stort sett bara fördelar med det. Nikita är nu 4 år och Leia är 1 1/2. Tycker att det är en lagom ålderskillnad på dem, aldrig något tjafs och så leker de jätte bra.

Det jag har märkt är att Leia är ganska så präglad på Nikita. En liten svans på henne men det kan ju bero på att hon är rätt så osäker i mötet med okända hundar.

Det är skönt att ha två när man ska lämna dem själva. Har inte behövt ensamhetsträna Leia ngt alls. Dock är det också negativt, ingen av dem kan lämnas helt själv.

Det negativa är att det tar mer tid. Brukar försöka göra saker med bara den ena ibland så de ska få lite egen tid. Och så kostar det mer, dubbelt så mycket mat, försäkring, vaccinationer och kurser.
 
Sv: Fördelar/Nackdelar med 2 hundar! Snabbt svar tack!

en stor fördel för våran del i alla fall är att dom alltid har varandra som sällskap. den lilla kan tycka att den andra är jobbig ibland. men vi har fixat en bur till honom med en ingång som är precis så stor att han kommer in. där får han vara ifred.

Nackdelen är väl att den lilla fick bete sig lite illa utan att man brydde sig. skälla å morra på andra hundar vid möten osv. da va ju bara att rycka till lite i kopplet så flög han en meter=) (dvärgpinscher)

När vi skaffade nummer två (amstaff/pitbull) så smittade hans dåliga beteende av sig lite + att dom hetsar varandra. Då va de inte lika kul. amstaffblandisen väger 20 kilo mer ä dvärgpinschern. å de känns!

Så ett tips är att ha bra pli på nummer ett innan man skaffar en till=)
 
Sv: Fördelar/Nackdelar med 2 hundar! Snabbt svar tack!

en stor fördel för våran del i alla fall är att dom alltid har varandra som sällskap. den lilla kan tycka att den andra är jobbig ibland. men vi har fixat en bur till honom med en ingång som är precis så stor att han kommer in. där får han vara ifred.

Nackdelen är väl att den lilla fick bete sig lite illa utan att man brydde sig. skälla å morra på andra hundar vid möten osv. da va ju bara att rycka till lite i kopplet så flög han en meter=) (dvärgpinscher)

När vi skaffade nummer två (amstaff/pitbull) så smittade hans dåliga beteende av sig lite + att dom hetsar varandra. Då va de inte lika kul. amstaffblandisen väger 20 kilo mer ä dvärgpinschern. å de känns!

Så ett tips är att ha bra pli på nummer ett innan man skaffar en till=)

Hahaha De känner jag igen.
Tar efter de man inte vill o inte de man önskar.....

Sen ska man inte tro att bara för att man har 2 hundar så är de inte säkert att de trivs bättre själva hemma.

Våran förta va en blandis Schäfer/stövare. Skaffade sedan en leonberger hane. Blandisen hatade att bli lämnad ensam o ylade skällde o rev på dörren och annat medans leonbergern alltid varit cool lugn.

Men 2 hundar är roligt. De blir underhållande att kolla på när de tar sina race och leker med varandra. Sysselsätter varandra bra oftast.

Visst en hel del mer jobb men när man har en hund behöver man ju ändå dammsuga och promenera dagligen så de är inga problem.

Lycka till!!!
 
Sv: Fördelar/Nackdelar med 2 hundar! Snabbt svar tack!

se för guds skull till att ordna problemet med att hund nr 1 inte kan vara ensam hemma först. dåliga beteenden har en förmåga att smitta av sig, och plötsligt står du där med två hundar som inte kan vara ensamma.
 
Sv: Fördelar/Nackdelar med 2 hundar! Snabbt svar tack!

Min lilla tjej är så grymt svartsjuk av sig:angel:
Hon bokstavligen hatade mig och tittade inte ens åt mitt håll när jag hade en annan hund på prov:eek: (behöver jag ens säga att hon sov med ryggen Mot mig också?!)

Visste faktiskt inte att djur(hundar) kunde vara sånna....?
Ja,så mitt valpköpande får vänta ett tag iaf, För tydligen så får inte matte(jag) gosa med ngn annan hund(valp) än bara henne:p :love:

Nu säger inte jag att det blir så i just Ditt fall,utan jag delade med mig av egen erfarenhet.
Tror nog att det kommer bli bra i slutändan för dig-det är som sagt väldigt individuellt,men jag tror ändå att varje hund alltid blir Lite avis när det kommer en ny jycke in i familjen,men det lägger sig väl med tiden när dom upptäcker att det inte är så illa med en kompis:D
(synd dock att det Inte blev så i mitt fall...:cool: Meeeen, jag älskar min lilla sessa så jag nöjer mig med henne ett tag till iaf:angel: )
 
Sv: Fördelar/Nackdelar med 2 hundar! Snabbt svar tack!

Jag har två hundar. Ser i stort sett bara fördelar med det. Nikita är nu 4 år och Leia är 1 1/2. Tycker att det är en lagom ålderskillnad på dem, aldrig något tjafs och så leker de jätte bra.

Det jag har märkt är att Leia är ganska så präglad på Nikita. En liten svans på henne men det kan ju bero på att hon är rätt så osäker i mötet med okända hundar.

Det är skönt att ha två när man ska lämna dem själva. Har inte behövt ensamhetsträna Leia ngt alls. Dock är det också negativt, ingen av dem kan lämnas helt själv.
Det negativa är att det tar mer tid. Brukar försöka göra saker med bara den ena ibland så de ska få lite egen tid. Och så kostar det mer, dubbelt så mycket mat, försäkring, vaccinationer och kurser.

Ja det har jag märkt med min nya hane.. Han har aldrig behövt vara ensam.. eftersom han bott på ställen där det funnits massa andra hundar.. så när jag tar med honom själv på skolan så piper han och gnäller och ylar för att han får vala själv i hundgården :crazy:
Så jag fruktar inför den dagen han blir ensamhund :eek:
 
Sv: Fördelar/Nackdelar med 2 hundar! Snabbt svar tack!

Jag hade en blandras med Schäfer i, tik. 10 år.
Hon har varit ensam hund nästan hela livet och tycker att det är "äckligt" att vara upp i andra hundar.

Vi beslutade oss i alla fall för att skaffa hund nummer 2. En Grand Danois hane, 11 månader.
Han har varit hemma hos oss i 3 veckor nu.

Första dagarna var hund nummer 1 ganska sur och lite elak mot den nya.
Hon satte honom liksom på plats.

Nu är de däremot som ler och långhalm.
De ligger och putsar på varandra, sover tätt intill varandra och är verkligen bästa kompisar.

Tiken leker helst inte inomhus, så hon säger åt honom när vi är inne, vilket jag tycker är ett plus.
Däremot ute leker hon gärna med honom.
Det som är jobbigast för oss är att hon vaktar honom utomhus, vilket har lett till att man måste vara på sin vakt vid hundmöten osv.

Men för oss har det bara varit positivt. :banana:
 
Sv: Fördelar/Nackdelar med 2 hundar! Snabbt svar tack!

Tycker du ska vänta med att saffa en hund till tills din första hund är äldre. Minst 2år brukar vara lämpligt.
 
Sv: Fördelar/Nackdelar med 2 hundar! Snabbt svar tack!

För mig är det mest bara fördelar med två hundar.
De får sällskap av varann om vi människor är borta. De leker med varann och har kul ihop. Jag tycker det är roligt med två hundar. De är ju två helt olika små liv. Och de gör mig lycklig båda två.

Nackdelarna som finns är väl att det kostar mer. Och tillkommer lite mer pälsvård etc. Men då mina är så små så märks knappt att de är två som äter. Och pälsen går fort att fixa om man gör det regelbundet.
Iom att de är så små och båda är så väluppfostrade så är det inte svårt att hålla koll på dem.
Och jag måste ju iaf gå ut med en hund. Då kan jag lika gärna ha en till som följer med den också.
 
Sv: Fördelar/Nackdelar med 2 hundar! Snabbt svar tack!

Tack!

Ja nu blev det iaf två hundar.

En urmysig tik på 10 månader.
De kommer bra överens, äter ur samma matskål osv.

Men de leker HELA tiden, brottas osv.
Antar att det lugnar sig när de vet att de bor ihop.
Xerox är ju inte van vid detta, han tror nog bara det är en kompis som övernattar :D
 
Sv: Fördelar/Nackdelar med 2 hundar! Snabbt svar tack!

Grattis till den nya hunden! :)
Hoppas att det kommer gå bra!
 
Sv: Fördelar/Nackdelar med 2 hundar! Snabbt svar tack!

Grattis Grattis :D
Hoppas som sagt att det går bra med hundarna :D
 
Sv: Fördelar/Nackdelar med 2 hundar! Snabbt svar tack!

Hej

Vi har haft två hundar i familjen i ett par år.
Den "gamle" var hela 13 när vi tog hem lillkillen.
Två taxhanar.

Vi upplevde det bara som positivt att ha två.
I början var äldre hunden lite skeptisk till valpen, men bara efter ngn vecka tog han hand om honom som sin "lillebror" och flockmedlem.
Valpen fick en fin uppfostran av den äldre och de gav varandra bra sällskap. :)

När vi var tvugna att ta bort den äldre i höstas lämnade han ett stort tomrum hos "lillen" dock.
Den yngre var ju inte så van att vara ensam osv.
Nu mår han dock strålande igen
 
Sv: Fördelar/Nackdelar med 2 hundar! Snabbt svar tack!

Förstår att det är jobbigt om ena försvinner. :(

Mina är ju ungefär jämngamla så hoppas de lever tillsammans, och dör tillsammans. :rofl:



Vi kommer ta med den ena till stallet ibland o lämna andra hemma osv. För att de ska veta att det går att vara själv också. :D
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 168
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 157
Senast: WildHorse
·
Övr. Hund Efter att min gamla hund gick bort för snart 2 år sedan har nu suget efter en ny hund infunnit sig. Jag hade tänkt att i god tid börja...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 220
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 655
Senast: Fraegd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp