Fördelar med sen inridning?

hier

Trådstartare
Jag roar mig som så många andra med att läsa hästannonser och drömma mig bort. Då och då stöter jag på annonser om hästar av varm/halvblodstyp där det står "inriden som 5-åring" eller t om 6-åring.

Att det skiljer sig åt från ras till ras har jag förstått. Galoppörer resp t ex kallblod har en markant åtskiljande utvecklingskurva osv. Men en häst som vanligtvis rids in i 3-4-årsåldern?

Nu undrar jag om det finns någon baktanke med detta, eller om det helt enkelt kan bero på annat som inte anges i annonsen? Skador, sjukdom, tex. (Eller föl för den delen om det är ett sto) Varför anger man då inte i annonsen varför hästen blev inriden så sent? Ska man dra öronen åt sig?

Är det något jag har missat?
 
Sv: Fördelar med sen inridning?

Jag brukar tänka att de anger att hösten är sent inriden för att man ska förstå att dess utbildningsnivå kanske inte korresponderar med dess ålder. Är man beredd på detta är det nog inga nackdelar med att hästen blivit inriden sent. Då hästens kropp hunnit mogna innan inridningen borde det minska risken för förslitningsskador senare. Men visst vill du veta anledningen till att hästen blivit inriden senare än normalt för rasen. Det kan ju ha varit skada/sjukdom eller andraproblem som var anledningen och då är det ju bra att känna till.
 
Sv: Fördelar med sen inridning?

Vissa hästar är ju inte riktigt mogna för inridning vid 3 års ålder.

Däremot ska man komma ihåg att försäkringsbolagens statistik visar på att hästar som blir inridna sent har SÄMRE hållbarhet i längden. Ligament och senor mår bra av lättare belastning medan hästen växer.
 
Sv: Fördelar med sen inridning?

Hade inte hört talas om den statistiken. Helt klart behöver senor och ligament belastning, men jag tänker nog snarare i termer av utevistelse i kuperad hage. Var hittade du den statistiken?
 
Sv: Fördelar med sen inridning?

Jag tror inte folk skriver hela hästens historia i en annons. Bäst är väl att fråga säljaren varför hästen blivit sent inriden. Hur vida det är bra eller dåligt beror ju på. Det kan vara båda delarna. En häst som får röra sig mycket och tömkörs, går som handhäst, löshoppas osv blir ju stark och säkerligen hållbar. En häst som går i en liten hage och inte gör så mycket annat utsätts inte för den belastning som krävs för att den ska bli stark och i det fallet är det inte positivt att den är sent inriden. Unghästar ska utsättas för viss belastning, men absolut inte kraftig, då blir de starka individer. Hur hästen växler och är mentalt spelar ju också stor roll. Det gäller att anpassa efter individ.
 
Sv: Fördelar med sen inridning?

Hade inte hört talas om den statistiken. Helt klart behöver senor och ligament belastning, men jag tänker nog snarare i termer av utevistelse i kuperad hage. Var hittade du den statistiken?

Det är bara att googla , finns massvis med studier som stödjer det!

*kl*
Sen tror jag att många uppfödare kan helt enkelt inte rida in sina unghästar själva alternativt har inte råd att skicka iväg dom och därför går dom och dräller allt förlänge i hagen utan att göra något! Tror alltså inte det ligger någon särskild tanke bakom utan bara just ovanstående.
 
Sv: Fördelar med sen inridning?

Det är möjligt att den som skrivit annonsen tror att det är en fördel rent försäljningsmässigt om hästen blivit inriden sent. Trots att det egentligen kan vara tvärtom. Alternativt att man informerar just för att köparen inte ska förvänta sig mer av hästen vid just själva köpet.

/V
 
Sv: Fördelar med sen inridning?

Hade jag fått göra om mitt val nu hade jag nog gjort det. Jag köpte mitt sto som 5åring, hon är nu 6år och jag håller på att rida in henne. Fördelen är att hon är rätt mogen och väldigt lättlärd. Men hon håller inte för hårdare ridning. Detta säger dock veterinär beror på att hon förmodligen blivit dåligt verkad under sin uppväxt och fått bakåtbruten tåaxel som slitit på benen, detta är mycket bättre idag tack vare hovis, men det har nog gett henne men för livet. Så jag skulle vara noga med att ta reda på hur hästen blivit skött under uppväxten osv. Jag var slarvig med detta. Anledningen till att hon bara stått på stuteriet var att dom skulle använda henne som avelssto men inte hittat någon hingst. Var egentligen där och tittade på en 3åring men föll för den här hästen. Som tur är var hon värd det. Men vill man vara säker på vad man får tror jag att du ska kolla upp bakgrunden noga på varför hästen blivit tagen sent och vad den gjort och hur den blivit skött under tiden.
 
Sv: Fördelar med sen inridning?

Min lilla dam blev inriden sent (4- 4,5år) pga att hon inte var mogen för att ridas in tidigare. Hon är väldigt känslig och bara vardagliga saker som rykt, täcke, hovslagare, ledas osv osv har blivit hela världen för henne och hon reagerar väldigt kraftigt på om något skulle bli fel. Därför valde vi att inte sätta henne/ oss i den situationen som det blir vid inridning.
Hovis tycker hon ligger ca 1- 1,5 år mentalt efter andra i samma årskull.

Inridningen gick jättebra men den fick ta lång tid vilket jag är glad över. Hon hann med att smälta i sin fart. Alla hästar är olika och vissa fixar att ridas in som treåringar i ett högt tempo bra medans andra inte. Man måste alltid se till individen
 
Sv: Fördelar med sen inridning?

Kan du ge några länkar?
Har svårt att se hur just ridning skulle vara det som behövs, tror snarare som Seabisquit, kuperad hage och utevistelse funkar fin-fint. Och kanske inkörning, arbete i lina och töm osv.

Har själv en häst som reds in som sexåring. Han har aldrig haft några problem med det (är nu 17 år). Men han var förmodligen inkörd och hade nog jobbat en del i skogen innan dess. Anledningen till sen inridning var helt enkelt att ingen hade varit intresserad av att rida honom tidigare.
 
Sv: Fördelar med sen inridning?

Det är välbelagt att unghästar som belastas utöver att gå med andra hästar i en vettig hage utvecklar senor, ligament och även skelettet bättre.

Det måste naturligtvis inte vara ridning, tvärtom, man kan se skillnad på skelettet redan på åringar som man fått att röra på sig mer än de gör spontant i hagen (typ genom att fösa runt dem lite extra en stund varannan dag eller så). Man har naturligtvis inte ridit dem.

Att din häst har hållit betyder inte att dessa studier är felaktiga, dessutom har ju hästen belastats om den varit körd innan den reds in.
 
Sv: Fördelar med sen inridning?

Håller helt med. Sen minskas ju även den generella skaderisken för både hästen och de som hanterar den om den är relativt välhanterad från tidig ålder och fått vänja sig vid att vara lugn i olika miljöer. En ohanterad femåring är inte roligt.
 
Sv: Fördelar med sen inridning?

Håller helt med. Sen minskas ju även den generella skaderisken för både hästen och de som hanterar den om den är relativt välhanterad från tidig ålder och fått vänja sig vid att vara lugn i olika miljöer. En ohanterad femåring är inte roligt.

Vill jag lova, var som att ha en jätte bebis i början, :) som tur är var min världens snällaste, men bara att lyfta en hov, puust! 400kg på nacken.
 
Sv: Fördelar med sen inridning?

Det är ju det jag menar! Det är inte ridningen som har betydelse, vilket hävdats i tråden. Hästen må vara oninriden, men den kanske har varit handläst sju dagar i veckan, blivit arbetad i lina och töm, varit med när ägaren tränat maratonlöpning whatever. Har mycket svårt att se att hästar skulle ha ett behov av att ha en människa på ryggen för att kunna utvecklas rätt.

Är fortfarande intresserad av de stuider som nämns!
 
Sv: Fördelar med sen inridning?

Jag tror att vi allihopa är överens. :) Ja, förutom de som tror att inridningen i sig är det moment som behövs, då.
 
Sv: Fördelar med sen inridning?

Ja, vi verkar säga samma sak. Men jag är vetenskapsnörd och vill ändå gärna läsa denna statistik och fakta som säger att inridning behövs :D
 
Sv: Fördelar med sen inridning?

För mig ringer det en varningsklocka.

Jag tänker alltid att hästen har varit besvärlig att rida in och att ägaren därför valt att "lägga ner" ett tag, provat igen osv.

Men så är jag domedagsprofet också. :o
 
Sv: Fördelar med sen inridning?

Ok, nu har jag läst lite mer. Det verkar inte som om det är den sena inridiningen i sig som är problemet, utan (som alltid) nötterna som sätter sig på hästen. Med en äldre häst under inridning verkar det som många går för fort fram och helt enkelt inte låter hästen utvecklas innan man kräver mer av den. Man överanstränger den, och det har inget med sen/tidig inridning att göra utan bara med hur mycket man kräver. Givetvis måste inridningen gå lugnt och långsamt till även med en äldre häst.
 
Sv: Fördelar med sen inridning?

Ok, nu har jag läst lite mer. Det verkar inte som om det är den sena inridiningen i sig som är problemet, utan (som alltid) nötterna som sätter sig på hästen. Med en äldre häst under inridning verkar det som många går för fort fram och helt enkelt inte låter hästen utvecklas innan man kräver mer av den. Man överanstränger den, och det har inget med sen/tidig inridning att göra utan bara med hur mycket man kräver. Givetvis måste inridningen gå lugnt och långsamt till även med en äldre häst.

Givetvis. Min häst har knappt haft någon belastning alls förens nu då vi börjar rida inför tränare 40, 50 min en gång i veckan. Men inflammationer har kommit ändå pga av felbelastning pga av hovställningen. Men jag tror inte det är fel med en sent inriden häst som sagt, såå länge man vet varför och vad den gjort . :)
 
Sv: Fördelar med sen inridning?

Det är ju det jag menar! Det är inte ridningen som har betydelse, vilket hävdats i tråden. Hästen må vara oninriden, men den kanske har varit handläst sju dagar i veckan, blivit arbetad i lina och töm, varit med när ägaren tränat maratonlöpning whatever. Har mycket svårt att se att hästar skulle ha ett behov av att ha en människa på ryggen för att kunna utvecklas rätt.

Är fortfarande intresserad av de stuider som nämns!

Nej, det är det vad jag kan se ingen som hävdar.

Själv tycker jag att det är osannolikt att man har aktiverat en häst på de vis du föreslår, men inte ridit in den (med körning som undantag, vill man enbart köra finns det ju ingen anledning att rida in hästen), men det existerar säkert sådana fall.

Jag skulle dra öronen åt mig vid en häst som inte var inriden vid tex fem års ålder, och misstänka antingen att den varit skadad eller ömtålig på annat vis, eller som Jacko föreslår: livsfarlig eller omöjlig att rida in.

Jag föreslår att du letar efter studier själv, om du faktiskt är intresserad.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp