Fördelar med sen inridning?

Sv: Fördelar med sen inridning?

Jag red in en häst som sexåring, utan att hon kördes in eller något. Anledningen var helt enkelt att ingen hade intresse av att rida där och då. Hon var handhäst, arbetades i lina och var med på promenader. Inridningen gick helt smärtfritt.

Och ang vad som sagts i tråden:
Däremot ska man komma ihåg att försäkringsbolagens statistik visar på att hästar som blir inridna sent har SÄMRE hållbarhet i längden.
finns massvis med studier som stödjer det

Sen har du och jag och några till hävdat att just ridning inte är det viktiga.
Men i och med att det hävdas att inridning påverkar hållbarheten ville jag veta var det påståendet kom ifrån. Det ska ju finnas statistik på detta, jag vill gärna ta del av den.
Det enda jag hittar är nämligen att sen inridning kan vara skadligt om man går för fort fram och inte låter hästen anpassa sig till den nya belastningen, men det gäller ju även med yngre hästar.
 
Sv: Fördelar med sen inridning?

Men i och med att det hävdas att inridning påverkar hållbarheten ville jag veta var det påståendet kom ifrån. Det ska ju finnas statistik på detta, jag vill gärna ta del av den.

Som sagt, jag ser inte att någon i tråden hävdar det, bara att du påstår att andra hävdar det. Jag tror inte heller att det finns vetenskapligt stöd för vikten av just inridning, utan där handlar det om fysisk aktivering. Och även om fysisk aktivering av hästar som är alldeles för unga för att rida in.
 
Sv: Fördelar med sen inridning?

Det finns inlägg som säger att det finns statistik om just inridning. Mycket möjligt att den som skrev inlägget inte menade så, men det är så det har sagts. Och detta fick medhåll från ett "det finns massor av stöd". Se mitt tidigare inlägg för exakta citat.

KL
Jag ser inga problem med att en häst rids in sent. Att häst inte rids in innebär per automatik inte att häst har stått bortglömd i ett hörn någonstans eller att den är trasig. Det kan vara så enkelt som att häst inte var mogen för ridning eller att ägare inte var intresserad av att rida, men fortfarande tog hand om sin häst.
 
Sv: Fördelar med sen inridning?

Lars Roepstorff och hundra andra har skrivit massor i ämnet. Finns som sagt massor att googla på om man använder sökorden unghäst + belastning : ) osv.

Nyckeln i det hela är ju att den icke färdigväxta hästen behöver träning i fråga om att senor, leder och ligament men även den övriga kroppen, utsätts för avvägd belastning och därmed att hästen successivt vänjer sig vid belastning. Jag tror inte alls att det nödvändigtvis behöver handla om arbete under ryttare, dock så tror jag ditt exempel på en extremt aktiv unghäst som inte rids in men samtidigt arbetas så pass, kanske inte är det mest vanliga så att säga. Är man igång och tränar sin unghäst brukar inridning vara en naturlig process i det hela så att säga, än att man håller på med annan typ av träning fram till fem eller sex års ålder.

För 20 år sen så trodde ju folk att "sent tagen" var en stor fördel och använde det som försäljnings argument. Men det är ju snarare tvärtom, att en häst som inte utsatts för ngn som helst belastning och växt klart, har väldigt dåliga förutsättningar att sen hålla för arbete under ryttare, och det vet ju de flesta idag. så jag tror som fler påpekat, att frasen i annonserna mer handlar om att förklara varför hästen är försenad i utbildningen. Bakomliggande anledningar hade jag däremot sett till att ta reda på, som spekulant på en sån häst.
 
Senast ändrad:
Sv: Fördelar med sen inridning?

Ja, precis. Det är belastning som är nyckelordet, inte ridning. Och det är precis det jag försöker förmedla ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp