KopparbergsEmme
Trådstartare
Jag skulle vilja höra era fördelar med att ha en hingst.(om de finns några) Dock kan alla nackdelar lämnas utanför i denna tråd.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Den enda fördel med en hingst jämfört med valack är att man kan använda den i avel. Något annat finns inte som fördel egentligen. Så ska den inte användas i avel så kommer den att få ett bättre liv som valack.
Mkt enklare att mocka åt en hingst! De lägger allt på en hög. Även i hagen har vi stora högar med skit.
Inte min hingst! Hans box är ett h-vete att mocka
Dom verkliga fördelarna med att HA hingst är ju alla inkomster man får om nu hingsten är en verklig stjärn-avelshingst. Fördelarna med att VARA hingst (istället för valack) är att kunna leva ett härligt hästliv i en flock med ston, föl och unghästar.... Jag fattar varför du inte vill ha med nackdelarna i den här tråden för den listan kan göras mycket, mycket längre. Och som du ser på alla andra svar, så är uppfattningen väldigt olika.
Innan du tar beslutet, så måste du ta ställning till vilket liv du erbjuder din hingst. Kan han fortfarande fungera i sin flock, gå på bete, ridas bland andra hästar etc.?
Alla hingstar är olika i beteende i stall, under ryttare och ute bland hästar, men lyssna till råd från dem som är mer erfarna. Hur dom utvecklas utseendemässigt handlar lika mycket om arvsanlag, foder och skötsel, som om mängden testosteron. Har själv haft en femårshingst som såg ut som han var född valack, och två st ston och en valack, där folk för jämnan misstog dessa för att vara hingstar när vi var på tävling: massa, nacke och utstrålning......