Fördelar med hingst...

KopparbergsEmme

Trådstartare
Jag skulle vilja höra era fördelar med att ha en hingst.(om de finns några) Dock kan alla nackdelar lämnas utanför i denna tråd. :)

Sv: Fördelar med hingst...

tja de finns inte så många fördelar enligt mej att ha hingst om den ej används till avel vill säga. de som jag kan tycka e kul att en hingst e alltid en hingst och brukar offta visa upp sej på tävling. å de e ganska pampigt å komma med en hingst om man har kontroll på den. min hingst är dock en pensionerad arab hingst som gått i avel i massa år. men jag älskar honom å skulle ej vilja ha någon annan häst än honom å dom andra 3 knäppisarna jag har.

jag försöker just nu bestämma om jag ska behålla min kille som hingst eller inte.
Fördelarna är väll just precis utstrålningen och massan. En hingst blir juh mycket mer musklad av naturen ( Iaf dom flesta) Dom har också en högre ämnesomsättning (på gott och ont) vilket håller dom snygga om.
Jag kan också tycka att hingstar är mindre tittiga och kaxigare.

ok.. ja de finns många som mister den där pampiga utstrålingen men vissa inte.. så jag hade kastrerat för de e så mkt mindre jobb med en vallack.

Mkt enklare att mocka åt en hingst! De lägger allt på en hög. Även i hagen har vi stora högar med skit.

Jag tycker att hingstar ofta är mer "personliga". De är ofta modigare och har en härlig glimt i ögat.
Att det sedan är roligare att titta på en hingst - både under ryttare och i hagen - är ju också en fördel.
Det är mer "liv" i dem, de har mer vilja och är på något sätt mer villiga att vara till lags och lära sig. Beror väl på deras nyfikenhet... Jag anser att hingstar i de flesta fall är mer positiva.
Detta är förstås de hingstar jag stött på, så det är väl inte bara att dra alla över en kam...

Den enda fördel med en hingst jämfört med valack är att man kan använda den i avel. Något annat finns inte som fördel egentligen. Så ska den inte användas i avel så kommer den att få ett bättre liv som valack.

Den enda fördel med en hingst jämfört med valack är att man kan använda den i avel. Något annat finns inte som fördel egentligen. Så ska den inte användas i avel så kommer den att få ett bättre liv som valack.

Såvida man inte kan ge den en bra stabil hingstflock som den trivs i :idea:
Det hade Gilbert på Bostorpstuteriet. Alla hingstar gick ihop oavsett ålder.

Inte min hingst! Hans box är ett h-vete att mocka :(

Samma här, har aldrig sett maken till grisig häst... :crazy:

Har haft honom sedan han var föl och har väntat och väntat och väntat på den dagen då han ska bete sig som en "vanlig" hingst och bli renlig av sig och bajsa på hög. Det hände inte på 4 år så då fick jag nog och kastrerade (enbart pga nedsmutsningen :angel:;)), dessvärre har det inte blivit bättre så jag får nog hitta på något annat. Klicker kanske :idea:

Nä, skämt åsido, smutsgrisar kan de vara trots att de är hingstar och kastreringen gjordes INTE pga att han smutsade ner om någon nu trodde det på fullt allvar.

Ser egentligen inga fördelar med att ha hingst om man inte ska avla mer än att de ofta har mer power och utstrålning. Nackdelarna väger dock tyngre, även om man har en supersnäll hingst så måste man ALLTID tänka sig för i allt man gör och man har ett jävla ansvar så i det långa loppet är det inte värt besväret.

Senast ändrad:

om man väntar med att kastrera så man får maffigheten endå då? min häst är sent tagen och fortfarande hingstig på de sättet att han gillar att visa upp sej och gillar att jobba och är fruktansvärt nyfiken och påhittig och älskar ston..

fast de kanske har mer me personligheten att göra?

Min hingst är också en gris i boxen.

Jag personligen tror man ska kastrera runt 4.. 5 för att behålla storlek.. huvudsaken borde va att man vunnit lite massa både genom ridning och ålder, många säger att hästarna inte tappar någon massa alls ! Men vem vågar chansa ?

Dom verkliga fördelarna med att HA hingst är ju alla inkomster man får om nu hingsten är en verklig stjärn-avelshingst. Fördelarna med att VARA hingst (istället för valack) är att kunna leva ett härligt hästliv i en flock med ston, föl och unghästar.... Jag fattar varför du inte vill ha med nackdelarna i den här tråden för den listan kan göras mycket, mycket längre. Och som du ser på alla andra svar, så är uppfattningen väldigt olika.
Innan du tar beslutet, så måste du ta ställning till vilket liv du erbjuder din hingst. Kan han fortfarande fungera i sin flock, gå på bete, ridas bland andra hästar etc.?
Alla hingstar är olika i beteende i stall, under ryttare och ute bland hästar, men lyssna till råd från dem som är mer erfarna. Hur dom utvecklas utseendemässigt handlar lika mycket om arvsanlag, foder och skötsel, som om mängden testosteron. Har själv haft en femårshingst som såg ut som han var född valack, och två st ston och en valack, där folk för jämnan misstog dessa för att vara hingstar när vi var på tävling: massa, nacke och utstrålning......

Våran hingst är väldigt renlig.
Kan man bara ha en hagkompis till hingsten så är det bra, men ska han gå ensam resten av livet för att man vill ha en maffig snygg häst ...
Det beror också på vad man ska ha hästen till, klart vill du ha en reslig maskulin dressyrhäst för större tävlingsbruk. Men ska det bli en framtida promenadhäst och till mindre tävlingar så skulle jag kastrera

Dom verkliga fördelarna med att HA hingst är ju alla inkomster man får om nu hingsten är en verklig stjärn-avelshingst. Fördelarna med att VARA hingst (istället för valack) är att kunna leva ett härligt hästliv i en flock med ston, föl och unghästar.... Jag fattar varför du inte vill ha med nackdelarna i den här tråden för den listan kan göras mycket, mycket längre. Och som du ser på alla andra svar, så är uppfattningen väldigt olika.
Innan du tar beslutet, så måste du ta ställning till vilket liv du erbjuder din hingst. Kan han fortfarande fungera i sin flock, gå på bete, ridas bland andra hästar etc.?
Alla hingstar är olika i beteende i stall, under ryttare och ute bland hästar, men lyssna till råd från dem som är mer erfarna.
Hur dom utvecklas utseendemässigt handlar lika mycket om arvsanlag, foder och skötsel, som om mängden testosteron. Har själv haft en femårshingst som såg ut som han var född valack, och två st ston och en valack, där folk för jämnan misstog dessa för att vara hingstar när vi var på tävling: massa, nacke och utstrålning......

Nackdelar har jag läst om i så många andra trådar så de är klart jag vet om dem.:smirk:

Jag har erfarenhet av hingstar då jag jobbat med flera olika, bara roligt att höra vad andra ser som fördelar.

Men jag tycker verkligen de är kul och höra bara fördelarna, även om nästan alla ser nackdelar i det också, vilket inte är så konstigt.

En hingst är alltid på alerten, går inte och soffar till sig i hagen och får gräsmage.
En hingst är (oftast) mycket signalkänslig och lätt att arbeta med, om man vet vad man gör.
Renlig (oftast).
Maffig att titta på.
Det är väl vad jag kan komma på, sedan finns alla nackdelarna som gör att jag föredrar valacker, trots att jag har haft flera hingstar...

För min del är det en fördel att behålla som hingst eftersom jag använder min i avel. Om dom tappar gnistan eller så av at kastreras har jag ingen erfarenhet av då jag inte har kastrerat.

Har inga problem med att hålla min som hingst förutom då att han går själv i hagen. Detta är han dock van vid och trivs bra med att bara nosa på kompisarna och gå ihop på ridturer.

Liknande trådar

Småbarn Någon här som haft barn på en Waldorf förskola? Vad är det egentligen? Fördelar och nackdelar? Jag är inte så imponerad av de stora...
Svar
14
· Visningar
1 212
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
257
Senast: Lavinia
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
864
Senast: Piaff
·
Fordon Vi är på gång att skaffa ny bil och funderar både på vilken typ av bil vi ska ha (två vuxna, tre barn och en hund) samt om vi ska leasa...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
6 491
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Valet i USA
  • Secret Santa 2024