Fördelar med hingst...

Sv: Fördelar med hingst...

Fördelarna med att VARA hingst (istället för valack) är att kunna leva ett härligt hästliv i en flock med ston, föl och unghästar....

Nu romantiserar du väl i alla fall? Hur många avelshingstar tror DU, har möjligheten att få gå på flock?
Jag håller med tidigare skribenter att: är inte hingsten i avel, så "snipp snapp", bort med kulorna!

Hej

Jag kastrerade min hingst som vuxen och ångrar det mycket.

Han är skimmel och strax efter operationen fick han en melanom- blomning runt analen med massor av knölar, som fortsatt växa. Han har nu massor.:(

Han har ändrats från att ha varit självsäker och orädd att rida ut på till en som hoppar åt sidan för lilla minsta, svänger runt på bakdelen och vill springa hem.

Jag har mått jättedåligt över att jag kastrerat honom på grund av detta. Då jag trodde att jag skulle få en lugnare häst med mindre "busryck". Busrycken har han kvar och han är fortfarande väldigt dominant med andra hästar. Så kastreringen gjorde ingen nytta alls.

Det är en känd bieffekt man kan få, just hos hästar som har melanom. Att de, vid en eventuell operation, kan sprida sig oerhört fort:crazy:

Var det ingen som talade om det för dig INNAN du kastrerade?

Nu romantiserar du väl i alla fall? Hur många avelshingstar tror DU, har möjligheten att få gå på flock?
Jag håller med tidigare skribenter att: är inte hingsten i avel, så "snipp snapp", bort med kulorna!

Visst är väl det en romantiserad bild.... men TS ville ha fördelarna, och jag försökte se det ur hästens synpunkt. Vad anser du att det är för fördel med att inte kastrera, sett ur hästens eget perspektiv? Jag ville bara lägga till den dimensionen, eftersom alla andra inlägg handlar om renlighet, maffighet, dressyrpoäng etc, som troligen pållen själv struntar i.... ;)

Visst är väl det en romantiserad bild.... men TS ville ha fördelarna

Visst, Ts ville ha fördelar med o ha hingst, inga fantasier.
Hur många hingstar tror du det är som betäcker naturligt över huvudtaget? Många hingstar i vårt land går på semin, dessa stackare får knapp känna doften av en läcker brud i hela sit liv, utan hoppa på en träbock, mkt romantiskt hingstliv, med stor flock o gröna ängar:eek:

jag ser inga nackdelar med att ha min hingst.han är snäll,lugn och otroligt positiv till allt man gör.jag skall ha honom till avel.Nu funkar allt jättebra han går ihop med dom andra hästarna i hagen och livet leker.han är lätt att hantera med andra hästar.Ända anledningen som jag skulle ha för att kastrera honom är att någonting förändras så att han inte har några kompisar att gå med,jag vill inte ha en häst som är tvingad att gå själv hela livet. jag är dock fullt medveten om att alla hingstar inte är som min och om man inte skall använda den till avel så är det nog bäst för alla parter att kastrera

Tycker inte att det finns några fördelar - Om man inte äger en hingst med både kapacitet & toppstam och är avelsintresserad! Vår 3-åriga travhäst blev valack i går kväll - Vi valde att kastrera för att han skulle få ett bättre liv - kunna vara tillsammans/leka & springa med de andra hästarna på stora ytor samt att han ska bli mer koncentrerad i travet - Inte bara spana in andra hästar!

Vår veterinär berättade att han träffat på många hingstar som är väldigt stressade - Somliga drabbas av magsår!

Oh Raggsockan. Hos mig får hingstarna gå i egen stoflock året runt :love:

Men det kanske bara är en utopi bland ponnyhingstar. De flesta ponnyhingstar jag känner till går med sina ston fram tills stona ska föla, sen släpps de ihop igen på fölbrunst/30 dgrs.

Jag kan dock hålla med dig om att kan man inte ge sin hingst ett sällskap så är det nog bättre att klippa kulorna.

om jag får ett hingstföl kommer han gå mer Farbror Tyfone från det att han är typ två dagar och om han blir kvar som hingst kommer han ju alltid ha sin Farbror, Roligt att höra vad ni tycker!

De hingstar jag stött på och hanterar (därmed inte sagt att alla är såna) är lättmockade, mer sociala än valacker & ston, samt att de är helt underbara att arbeta med eftersom de har en "go" i sig som jag inte tycker att valacker och ston har.
Sedan gäller det att personen som rider inte vill dominera utan samspela.

För min del kastreras inte hingstar (de jag bestämmer över), punkt slut.
Jag har heller aldrig en hingt ensam i hagen.

Det är en känd bieffekt man kan få, just hos hästar som har melanom. Att de, vid en eventuell operation, kan sprida sig oerhört fort:crazy:

Var det ingen som talade om det för dig INNAN du kastrerade?

Nej och allra minst på djursjukhuset hbg där de gjorde det! Han fick sedan en fruktansvärd infektion inne i det stängda såret som de sa skulle vara så mycket bättre än ett öppet sår...:mad:

Nej och allra minst på djursjukhuset hbg där de gjorde det! Han fick sedan en fruktansvärd infektion inne i det stängda såret som de sa skulle vara så mycket bättre än ett öppet sår...:mad:

Det där är snudd på att du skulle anmäla dem för :mad:

Det är över två år sedan nu. Ärligt talat har jag haft mycket dålig erfarenhet av dem efter detta. Min hund dog också mystiskt när den var inlagd där.

Mkt enklare att mocka åt en hingst! De lägger allt på en hög. Även i hagen har vi stora högar med skit.

haha tänk om min hingst kunde va så åxå!! han är en rikigt lort gris i boxen....... skit å piss överallt jobbigt värre att skotta åt han!!!! :rofl:

Det med hur vi uppfattar djursjukhus.. det är viktigt att man förstår att det är många olika veterinärer där, och att alla givetvis inte går ihop med ens åsikter, eller med hästens..

Har en kompis som åkte till slöinge med en halt häst. visade sig ha kotledsinflammation på alla fyra.. å då skulle han givetvis sprutas i alla 4... Det var FULLT krig.. å detta är också en känslig häst som inte har varit så mycket hanterad innan trots sin ålder (7 år från argentina) de avslutade de hemska med pleggning.. då kunde de komma nära nog å kunna hålla uppe benen på honom utan att han fick panik (vilket de tyckte var dumheter från hans sida), när de hade sprutat honom skulle de lägga på bandage.. då kom de med stora vita bomullstussar uppsträckta mot hans bakben, vilket han uppfattade som en "attack", vilket inte är så konstigt om man kan tänka så som han upplevde det.. det slutade med att hästen hoppade.. å de hoppade efter med sårspray...

Några veckor senare var det dags för återbesök.. Djursjukvårdarna bara blängde på oss.. de kände igen hästen.. å ingen ville hjälpa till friviligt.. MEN vi hade även bytt veterinär.. Till en vi tycker är jättebra... hon hittade även en kotledsinflammation i vänster bakknä, ett knä vi har försökt å hitta fel på innan då han har markerat lite.. (men då var hästen så frisk så... ) å tar även rönkten på alla leder, (kota, knän, has), det visade sig även att han hade små pålagringar, som veterinären inte trodde skulle spela nån roll i nuvarande läge (skadorna hade uppstått efter grov felridning under uthyrning!). -när hästen skulle behandlas var han nervös.. vi var nervösa.. men veterinären hon var underbar.. från att det gick så katastrofalt fel första gången fick hon hästen efter nån minut att stå helt stilla under hela behandlingen.. utan pleggning, bara brems, vänliga ord å klia på halsen samt skymma sikten..

Så som ni förstår så tänker inte vi anlita nån annan veterinär mer i det djursjukhuset... Det var dessutom INGA problem att linda bakbenen heller.. Det gäller att bara tala om att man är där å inte "attackera" varken hästen eller dess ben...

Sorry för lite OT.. Men tycker inte man ska rata ett helt sjukhus bara för att man inte gillar en viss veterinär..

*Kl*

Min uppfattning är att hingstar oftast är lite modigare.
De tvekar inte lika mycket eller fjantar som ett sto eller en valack..
Det är framåt som gäller oavsett om det knarrar under fötterna liksom!;)

Mkt enklare att mocka åt en hingst! De lägger allt på en hög. Även i hagen har vi stora högar med skit.

Och i boxen har de oftas en "kissfläck" så det är två ställen i boxen man behöver mocka, slipper man leta runt ;)

KL

STÖRSTA fördelen med hingst är att man slipper springa runt halva Partille när man räknar in hästarna i sommarhagen på somrarna. Han ger sitt liv för att hålla flocken samlad och gud nåde den som traskar iväg för långt :D

haha:rofl:... det var en sann sak... det kanske finns några fördelar ändå med en hingst....

Liknande trådar

Småbarn Någon här som haft barn på en Waldorf förskola? Vad är det egentligen? Fördelar och nackdelar? Jag är inte så imponerad av de stora...
Svar
14
· Visningar
1 212
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
257
Senast: Lavinia
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
864
Senast: Piaff
·
Fordon Vi är på gång att skaffa ny bil och funderar både på vilken typ av bil vi ska ha (två vuxna, tre barn och en hund) samt om vi ska leasa...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
6 491
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Valet i USA
  • Secret Santa 2024