Jag har en bekant som precis fått uppehållstillstånd, hon kommer från Armenien med sin 10- åriga dotter. Nu har hon fått en kommunplacering, i Arvidsjaur.
Hon är lite förskräckt då allt hon vet är att det ligger norrut , hon trodde det var snö på gatorna...
Så jag vänder mig till allvetande Buke för mer info, Hur är Arvidsjaur?! Google kan ju bara förse oss med statistik, inte besvara frågor som om skolan är bra, finns det något kafe som hon kan arbetsträna på, finns det fler invandrare där?
Skulle gärna vilja hjälpa henne med lite bakgrundsinformation för att det ska kännas lite bättre för henne.
/ Jenny
Min pappas sida av familjen är från Arvidsjaur. Han är född där. Men föräldrar tog med ungarna ner till Mälardalen. Dock flyttade både farmor och faster med man tillbaks och levde där ca 30 år. Faster och man flyttade bara för att komma närmre barnbarn.
Mina kusiner drog dock så fort de blev myndiga.

Jag har alltså varit en del i Arvidsjaur.
Jag tror det kan vara ett väldigt bra ställe att komma till som flykting.
Min faster jobbade inom skola och kände därför typ alla. Hon har berättat om hur det varit med flyktingar som kommit. De verkar ha tagits emot väldigt fint.
Jag upplever ju folket där som väldigt trevliga och omtänksamma. Dessutom har de en urhärlig humor.
Det finns det nödvändigaste. Jag var där i Somras och såg faktiskt fina kläder, inredningsprylar och så finns nu mer några restauranger(det blev flera pga testförarna).
De verkar liksom rätt påhittiga och anordnar events, sammankomster etc. Och många är aktiva inom olika sporter och föreningar.
Naturen är rätt vacker.
Det finns skidbacke, hyfsat nära till ett fjäll, de har vintergolf, man kan åka skoter, fiska etc.
Nackdelen är väl att alla känner alla, det är långt till allt, inte så mkt mer än sport eller droger för unga, kulturliv eller shopping är rejält begränsat, mörkt och kallt stor del av året och mygg resten.
Men folket älskar jag! Inte nog för att bo där dock. Men fira jul i snön är ju nice.