Fördela foder över dagen

Glimfeather

Trådstartare
Hur skulle ni dela upp 7 resp 9 kg hösilge över dagen? Första målet kl 05.30 och sista målet kl 23. Hästarna går ute 6-18 ungefär och får frukost, kvällsmat och nattmål inne (kvällsmat och nattmål i småmaskiga hönät). Det finns fortfarande gräs kvar att pilla med i hagen.

Sv: Fördela foder över dagen

Varför får de frukost inne? Jag hade gett frukosten ute och sovit en halvtimme till och gett dem vid 6 ihop med utsläppet om det går att ordna eller fungerar inte det?
Jag hade gett 1,5 kg kl 05,30-6. Sedan hade jag gett 1,5 kg kl 11,30 0ch 1,5 kg kl 17,30. Sista målet vid 23 hade jag gett 2,5 kg. Eftersom de har att pilla med ändå i hagen hade jag hellre gett med så långa mellanrum på dagen och prioriterat att de hade haft på natten och kvällen. Till den som skulle ha 9 kg hade jag lagt till 1kg på vardera de sista målen för dagen.

Det är stallägaren som vill ha det så och jag tycker det är bra eftersom vi har mer koll på att alla får det de ska ha, varken mer eller mindre :) min häst äter minst mat och dessutom fortast så det passar bra med bara ett mål i hagen. Den gamla ponnyn är ranglåg och äter långsamt och behöver få i sig sin mat.

Jag fick funderingen om jag kunde dela upp givorna på ett bättre sätt, men de får ungefär som du beskriver. 0530 1,5 kg, 1200 1 kg, 1800 1,5 kg, 2300 3 kg, till min häst då.

Senast ändrad:

Ja dåså :) Huvudsaken är ju att det fungerar som det ska och att alla får vad de ska ha.

Förslag:
Morgon 05.30: 1½kg
Lunch 12.00: 1½kg
Em 18.00: 1½kg
Kväll 23.00: 2½kg

Den som ska äta 9kg kanske kan få 3½kg på kvällen/natten och lägga till ½ morgon & em? :) (så det blir 2kg)

Han funkar bra på halm och hade gärna haft ett nät med det ute, men i år har vi inte fått tag på något. Det tar ca en timme för honom med kvällshöet och minst tre timmar att äta upp natthöet, som han får i dubbla nät. Skulle gärna blanda med halm där med, men tycker ändå 4 timmar utan något att äta är rätt okej.

Om de fortfarande har lite gräs att pilla med i hagen, skulle jag ge större giva på kvällen när de har hela natten inne.

Mina två hästar äter nio respektive tolv kilo hö/dag, och hos oss ser det ut så här:

Morgon-utsläpp: Någon gång mellan halv sex och sju, beroende på veckodag och vem som släpper ut. De får oftast halv sex på vardagarna, senare på helgerna. Jag hade gärna gjort så som ni gör, att de hade fått frukosten inne, eftersom jag har en gammal häst som äter långsamt, men samtidigt behöver få i sig, och en liten, glupsk rackare som lägger på sig 50 kg bara av att titta på ett höstrå och äter jättefort. De får i vilket fall tre kilo var på morgonen.
Lunch: Någon gång mellan ett och tre på eftermiddagen, beroende lite på hur folks övriga tider ser ut. Ytterligare tre kilo var. Jag tycker lunchen är i senaste laget, men de andras hästar går in mycket senare än mina, så det blir för stort glapp för dem om de får tidigare.
Insläpp: Någon gång mellan arton och nitton, tidigare om vädret är värdelöst. Tre kilo till den gamla hästen, ett till unghästen, inne i boxarna.
Kvällsfodring: Mellan 21-22 någon gång. Lite senare fredagar och lördagar, så att det går att ligga en timme extra för den som släpper ut nästa morgon. Ytterligare tre kilo till den gamla, två till unghästen.

Lägger till att jag då ger mindre till den välnärda varelsen inne, och den som behöver äta mer får större givor inne. Ute kan jag inte riktigt styra om (att) den lilla sätter i sig lejonparten, så den andra får kompensation för det de mål hon får inomhus. Det är en C-ponny och en D-ponny, C-ponnyn är den som behöver mest mat.

Större än det jag redan ger? Han får 3 kg till natten och det tar minst 3 timmar att sätta i sig, troligen längre. Han får i dubbla hönät.

Den stora som äter 9 kg, får 4 kg till natten.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
2 007
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Har 1 bruksnordis som ska äta ca 10-12 kg hö/dag, 1 shettis/russ som ska äta ca 5-6 kg hö/dag & 1 russ som ska ha ca 7-8 kg hö/dag! (Ja...
Svar
3
· Visningar
759
Senast: Lavinia
·
Småbarn En fråga om barn, delat umgänge och jobb. Jag har två helt fantastiska små på 3 resp 6 år. Jag separerade från deras pappa i mars 2015...
Svar
12
· Visningar
1 850
Senast: Mammas
·
Anläggning Jag är i valet och kvalet att byta stallplats. Från ett stall med box till en annan anläggning med lösdrift. Hjälp mig med synpunkter...
Svar
15
· Visningar
2 186
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama