Fördel/nackdel hane vs tik

MikaTela

Trådstartare
Låt höra en lista nu med fördel och nackdelar med tik eller hane.
Ska så småningom skaffa en till hund och då har jag till att börja med varit helt inställd på tik men efter en del koll så verkar det vara mer vanligt med att hanvalpar säljs och verkar ofta bli många hanar i kullarna. Därför tänkte jag att man kanske inte ska vara så inställd på tik då jag själv inte har avelstänk.

Sv: Fördel/nackdel hane vs tik

Jag tror det handlar om personlig preferens... Jag tycker klart bäst om hanhundar, men kan inte specificera varför. Har två hanar och en tik och tycker ju om alla tre, men jobbar bäst med killarna.

/Migo

Jag håller med - det handlar om vad man personligen trivs bäst med.

Själv föredrar jag handjur (häst, hund, hamster :p) och trivs bättre med (människo-)killar än tjejer, om det nu hör ihop :confused:

Håller med Migo fast jag tycker tvärtom:D
Har nu tre tikar och en hane. Tikarna är alla betydligt enklare än hanen, men det kan även vara ganska rasbundet där.
Har haft hane tidigare också och han var också svårare än tikarna.

Största nackdelen med tik är helt klart löpet.
Men för mig väger ändå fördelarna upp nackdelarna.

Har märkt att i vissa perioder är det störst efterfrågan på hanvalpar men så plötsligt vänder det och efterfrågan på tikar är större.

Bestämt ras än? Visst hade du en tråd uppe om det förut?

Definitivt fördel för tikarna för min del! Har haft många hundar, båda könen. Självklart älskar man sin/sina hundar oavsett kön, men tikar är lättare i nästan alla situationer tycker jag.
Löpet är det negativa, men numera är det ju inte så ovanligt att man kastrerar en tik.

Hanhundar har lättare för att var kaxiga mot andra hundar, har svårt att klara av att det finns en löptik i närheten, kan få för sig att mopsa sig mot ägaren och är ganska styrda av testosteronet. Men jag har överlag lättare för hondjur, oavsett om det är hund, häst, katt, höna eller människa ...:cool:

Och jag vet att det finns massor av hanhundar som är ljuvliga, har flera i bekantskapskretsen. Men nästa hund blir tveklöst en tik. (Har två tikar och en hane nu.)

Hanhundar har lättare för att var kaxiga mot andra hundar, har svårt att klara av att det finns en löptik i närheten, kan få för sig att mopsa sig mot ägaren och är ganska styrda av testosteronet.

Min tik är en kaxig och tuff jäkel, hanhundarna är föriga och rätt så mjuka. :D Om det är nån som ifrågasätter ett kommando så är det tiken...

Jag föredrar helt klart hanar. Visst hanar kan reagera på löptikar, men efter en stund släpper de det och är som vanligt.

Tikar löper cirka 3 veckor 2 ggr per år och är sen ofta skendräktiga i cirka 2 månader därefter. Vill det sig illa så är tikar sura och vresiga i 11 veckor 2 ggr per år. Det är dyrare att kastrera en tik än en hane om man skulle vilja göra det utan att de är sjuka.

Det är lättare att ha 2 av samma kön om den yngste är liten valp när man skaffar den. Detta oavsett storlek/ras. Det kan bli väldigt jobbiga löpperioder med en hane och en tik, tjuvparning fixar de snabbt om man vänder ryggen till. Och har man en bra hane så kan den para lämpliga tikar, och man slipper därmed att ta hand om och sälja valparna.

Och har man en bra hane så kan den para lämpliga tikar, och man slipper därmed att ta hand om och sälja valparna.

Det där är faktiskt en grymt bra poäng! Jag är intresserad av att meritera och se till att ta fram en bra hund och före dennes linjer vidare, men skulle för mitt liv inte klara av att sälja valpar (vekhjärtad).

Med en riktigt bra hane kan jag ju stå för en bit av aveln och ändå plocka hem en valp med "min" linje, utan att behöva ha hjärtesorg i flera månader över de sålda (eller, fy fasen, osålda) valparna... Det är samma jobb att meritera och ta fram en bra hane som en bra tik, men man slipper besväret (förutsatt att någon vill använda honom så klart!)med dräktigheter osv!

/Migo
som ska övervinna tävlingsfobin med Fridolf, han ska fan bli bra nog att avla på! ;)

Håller med föregående talare om att det handlar om vad man själv föredrar. Jag föredrar hondjur d.v.s tikar hos hundar och ston när det kommer till hästar. Vet inte varför det bara är så :o

Halvt kl

Jag förstår och håller med till viss del här.
Har man otur så kan man få en tik som är så.
Men, antingen har jag bara haft väldig tur eller ja, jag vet inte.
Min äldsta tik var rätt dryg hennes första "löpår". Löpte 5ggr på lite mer än ett år och blev väldigt loj efter. Men det vände sen.
Alla jag har nu löper relativt regelbundet två ggr/år och nästan exakt i tre veckor. Inga sura miner what so ever.
Huskyn kan bli lite lite cranky, men det räcker att man harklar sig lite så lägger hon av.
Annars är i alla fall mina enkla där.. :)

Jobbigt dock om man tävlar eftersom att löptik inte får deltaga (lydnad, bruks).

Jag har bara haft tik, men tänker mig att det finns olika för och nackdelar med båda könen.

Tikar löper och det kan vara jobbigt, men hanar kan å andra sidan bli väldigt påverkade av att tikar i omgivningen löper.

Temperamentsmässigt är det nog olika mellan raserna om det finns någon stor skillnad och hur den i så fall ser ut.

När vi skulle köpa vår första hund frågade vi runt en hel del och kom fram till att det inte spelade någon roll, vi skulle välja den valpen som passade oss bäst oavsett kön.
Det blev en tik och trots att hon hade väldigt jobbiga löp (är numera kastrerad) så kommer det nog bli främst tikar i framtiden. Trivs bra med tikarna och jag är dessutom avelsintresserad.
Visst att det är enklare att "hålla på med avel" med en hane, men man kan ju göra det mer ordentligt om man har en tik.

Jag gillar främst hanar men vår korthåriga collie var världens mest underbara tjej! Min äldre goldenkille är kastrerade så han bryr sig inte om tikar som löper ;) Varför jag tycker mer om hanar kan jag inte direkt svara på så jag är inte främmande för att en framtida hund blir en tik, det beror främst på om valpen och jag klickar.

Jag har upptäckt att jag föredrar tikar. Visst, hon är ett riktigt yrväder min tik, men det passar mig så himla bra. Pigg, alert och väldigt fokuserad. Hanen är en lite för lugn herre som lunkar på i sin egen lilla värld och ska helst markera på vartenda träd och buske som kommer i hans väg. Sambon däremot är tvärtom och föredrar hanar. :p

Jag föredrar hanhundar/djur över lag.
Löpningen är den jobbiga biten, annars ser jag ingen nackdel.

Vi har 1 av varje, och jag röstar för tikar! Hanen va en slyngel till han blev 5-6 år sedan blev han bara obildbar:D skämt åsido, tiken har varit tio ggr enklare i träningssyfte. Hanen har mer skit för sej och "ska bara" "menar du mej?!" "nu!?"
Tiken är mkt mer fokuserad på vad hon ska göra och mina träningspolare är av samma åsikt med sina retrievers.
Hanen är trots sina hyss en riktig charmör:love: men vi kommer troligtvis bara ha tikar i framtiden.

Jag föredrar hanar, jag har haft några av varje, men aldrig klickat ordentligt med tikar.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 070
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Min tik som blir 3 år om 2 månader blir så väldigt markerade mot yngre hundar när de är lösa. Är det "normalt" för en tik som är typ...
Svar
1
· Visningar
773
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
8 519
Senast: Migo
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 267
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka