medowsandskies
Trådstartare
Har ni med hästar som blir som förbytta under pälsbytet vinter/sommarpäls? Min häst har i samband med pälssättningen o fällningen för några veckor sedan, blivit som förbytt. Det är som en helt annan häst. Jag vet... hästar kan bli helt tossiga den tiden. Men jag behöver STÖD; och känna mig mindre ensam i detta. Det är en känslig häst, kallblodstravare. Vi har alltid haft en otroligt fin kontakt, han såg mig snabbt som "sin människa" och har varit den finaste bästa kompisen! Perfekt relation på alla sätt, inte haft några som helst problem i vare sig ridning, hantering eller nånting alls. Kallblodstravare, 9 år, valack.
Men nu:
*ska absolut inte komma in från hagen, springer runt runt i TIMMAR.
*Skyggar direkt man närmar sig och slänger sig.
*Totalt likgiltig för mig som han fram tills för typ 20 dagar sedan kom till som en liten glad hundvalp.
*INGEN kan få in han från hagen.
*Beteendet är detsamma med alla, inte bara jag. Han ska minsann inte komma fram i hagen, till NÅGON.
*Jag har ALDRIG brukat pisk eller våld mot hästen o kör endast mjuka metoder, NH och belöningsbaserat. Jag skriker inte, jag slår inte, jag gör inget konstigt.
Han är genomgången av alla sorts experter och han har inte ont.
Jag gör mitt bästa här men jag gråter varje kväll över att min häst uppenbart inte tycker om mig längre. Jag försöker hålla masken på jobbet och i stallet men inuti är jag helt förstörd över detta. Jag har haft många hästar innan men aldrig någon som varit så här. Det tar på mitt självförtroende. Jag hade hoppats att fler har liknande erfarenheter så jag inte behöver känna mig så himla ensam.
Men nu:
*ska absolut inte komma in från hagen, springer runt runt i TIMMAR.
*Skyggar direkt man närmar sig och slänger sig.
*Totalt likgiltig för mig som han fram tills för typ 20 dagar sedan kom till som en liten glad hundvalp.
*INGEN kan få in han från hagen.
*Beteendet är detsamma med alla, inte bara jag. Han ska minsann inte komma fram i hagen, till NÅGON.
*Jag har ALDRIG brukat pisk eller våld mot hästen o kör endast mjuka metoder, NH och belöningsbaserat. Jag skriker inte, jag slår inte, jag gör inget konstigt.
Han är genomgången av alla sorts experter och han har inte ont.
Jag gör mitt bästa här men jag gråter varje kväll över att min häst uppenbart inte tycker om mig längre. Jag försöker hålla masken på jobbet och i stallet men inuti är jag helt förstörd över detta. Jag har haft många hästar innan men aldrig någon som varit så här. Det tar på mitt självförtroende. Jag hade hoppats att fler har liknande erfarenheter så jag inte behöver känna mig så himla ensam.