Förbundets nya tränarutbildningar, bu eller bä?

break_a_leg

Trådstartare
Ridsportförbundet har ju bestämt sig för att strama upp tränarutbildningarna i alla grenar. Nytt för i år är ju att de som söker utbildningen måste ha en hästskötarexamen i botten tex.

Kompetensbeskrivning C-tränare

Kompetensbeskrivning B-tränare

De som redan har en licens måste gå fortbildning varje år + betala årlig avgift, vilket har gjort att faktiskt ett flertal tränare har "försvunnit" från tränarregistret...

Vad tror ni, kommer kompetensen att öka eller kommer detta att innebära att många kommer att fortsätta ha elever utan tränarlicens?

Sv: Förbundets nya tränarutbildningar, bu eller bä?

Jag tror faktiskt på det senare alternativet. Fler tränare utan licens.

Personligen skiter jag helt i om min tränare har en hästskötareexamen i botten. det som är viktigt för mig är att jag gillar tränarens ridsystem, att tränaren är pedagogisk och kan förklara och förstås att jag känner att jag blir bättre av att rida för tränaren. Spelar faktiskt ingen roll ens omtränaren har höga tävlingsmeriter. Hellre för min del att det är en person som suttit och ridit mycket unghästar och startat msv. Då vet jag att det finns en bra grundridning:).

Jag tror också att antalet med licens kommer att minska... Jag känner flera som haft licens tidigare men som nu är borta från listan. Tror inte att det är högsta prio att vara licensierad, de har ju tillräckligt att göra ändå.

Jag tycker tanken är god. Speciellt C-tränare har ju nu fått sådanna krav att de inte bara ska kunna hjälpa till med den rent ridtekniska delen, utan hela hästens hantering och skötsel. Vilket kan vara mycket önskvärt, speciellt till yngre ryttare med icke hästvana föräldrar. De är ju trots allt en väldigt stor grupp och tanken verkar nu vara att de är den gruppen c-tränarna ska rikta in sig på.

Samtidigt så tror jag precis som ni andra att det kommer ge ännu fler icke licensierade tränare. Personligen så tycker jag det är värdefullt med tränare som fortbildar sig och har en "säkrad" grund. Man behöver trots allt inte kunna rida för att utbilda hästar till MSV B (bara att ge sig ut till vilken tävling som helst och se efter).

Min tränare är licensierad och har en gedigen utbildning, både teoretisk och praktiskt. Det är förmodligen därför hon är så bra som hon är.

Det är inte alls fel med ökade kompetenskrav - jag tycker tanken är mycket god på så sätt - men, jag tror som ni andra här att det snarare kommer leda till att färre löser licens.

Själv är jag inte alls noga med att mina tränare är licensierade, min huvudtränare är det exempelvis inte och just klassificeringen av en tränare tror jag bara på sin höjd är viktig när man som ryttare letar ny tränare utan någon vidare kännedom om "utbudet".

Jag tycker i allmänhet att ökad kunskap är bra. Men jag vet inte riktigt vad jag som ryttare kommer att ha för nytta av att en tränare har tex. hästskötarexamen. För orutinerade personer, tex nyblivna hästägare etc är det nog jättebra med tränare med bred allmän kunskap. Precis som Rumpnissen redan skrivit känns det som att tanken är att C-tränare ska inrikta sig på dessa grupper.

Men på något sätt måste det vara klart vad man som kund ska kunna förvänta sig/kräva att få ut utav träning för en licensierad tränare, annars finns det ju ingen mening whatsoever med licensavgiften.

Men personligen är jag enbart intresserad av att ha en tränare som är skicklig på ridning, utbildning och utveckling av hästar & ryttare och på att förmedla sina kunskaper inom dessa områden. Jag bryr mig inte minsta lilla om huruvida den tränare som ska hjälpa mig betalar licensavgift eller om han/hon vet hur man avmaskar en häst eller har kunskap om allemansrätten. Blir jag en skickligare ryttare och min häst en starkare, mer välriden och harmonisk häst med tränarens hjälp är jag nöjd.

Så uppenbarligen har jag en helt annan uppfattning än ridsportförbundet om vad man ska förvänta sig av en person med tränarexamen.

Senast ändrad:

Ur Kompetensbeskrivning C-tänare:
"Kostlära
God kunskap att till elever förmedla sund livsstil med beaktande av att
verksamhet inom ridsport ofta utövas en lång tid av elevens liv varför elevens
träning alltid bör kunna kombineras med ett sunt vardagsliv."

:rofl:

Ständigt dessa pekpinnar :angel:

Hade min tränare haft synpunkter på vad jag äter, dricker eller gör utanför träningarna, så hade jag fått krupp :devil:

För B-tränare är ordet "sunt" tom skrivet i rött :p

Senast ändrad:

Mycket ska man vara med om..

Jag har gjort hästskötar kursen och då ska man visa häst för hand, knoppa på tid och lite annat smått och gott. Löjligt...
För att bli ridlärare.

Men de blir ju inte godkända för att bli c-tränare om de inte ridit MSV.
Skulle då dessa inte kunna knoppa en häst? Eller vad???

Hahah mycket ska man vara med om..

Det förklarar varför jag faktiskt blivit kuggad på ett ridprov för att jag var för tjock för att rida... :rofl:

I övrigt:
Jag säger som de flesta andra i tråden, att jag förstår poängen men tror inte att det leder till så mycket faktiskt. Viss kan hästskötarexamen vara en bra grund men jag har sett alldeles för stora variationer i vilka som klarar det och vilka som blir kuggade och varför för att tycka att det säger så mycket- för mig! Dessutom skulle jag inte bry mig om eventuella licenser eller utbildningar när jag valde tränare, så länge jag kände att den tränarens ridning passade mig och min häst, samt att tränaren kunde förmedla det till mig.

Fortbildningarna tycker jag dock är väldigt vettiga, trodde dock att det redan var krav på det sedan innan.. Men bra koll har jag aldrig påstått att jag har! :D

Jo, fortbildning har iaf varit obligatoriskt de senaste åren vad jag vet. Att licensen kostar pengar varje år är nog också relativt nytt. Men det är två av anledningarna till att så många inte finns med i tränarregistret längre.

Ur Kompetensbeskrivning C-tänare:
"Kostlära
God kunskap att till elever förmedla sund livsstil med beaktande av att
verksamhet inom ridsport ofta utövas en lång tid av elevens liv varför elevens
träning alltid bör kunna kombineras med ett sunt vardagsliv."

:rofl:

Ständigt dessa pekpinnar :angel:

Hade min tränare haft synpunkter på vad jag äter, dricker eller gör utanför träningarna, så hade jag fått krupp :devil:

För B-tränare är ordet "sunt" tom skrivet i rött :p

Frågan är ju om man vill ha en tränare som bara lär en rida?

Eller en tränare som lär en rida, ta fram träningsupplägg, tävlingsplan, mål och resultat? Som följer ett satsande ekipage under lång tid? Om man ska göra allt det behöver tränaren också få utala sig om saker som att; ryttaren äter för dåligt. Äter ryttaren inte vettigt kan den heller inte ta del av träningen, fortsätta utvecklas med sin häst optimalt osv.

Ridningen är ju ganska unik som enmanssport eftersom tränaren tradionellt bara har att göra med ekipaget de 45 min som undervisas. Allt därmellan är svarta hål. Så fungerar det ju t ex inte i friidrott eller simning. Där lägger sig tränaren i hela elevens liv.

Jag vill ha hjälp från alla håll och kanter i min utveckling. Att rida är ju en sak, men min tränare har hjälpt mig att förbättras om ryttare på många andra vis än att bara stå och undervisa i ridhuset. För jag ger henne utrymmet.

För övrigt:
Jag tycker det är BRA att det ställs krav på de som vill titulera sig. Jag vill veta vad jag får för pengarna. Faktum är att det idag finns många aktiva tränare som kan pinsamt lite. Som gott och väl hade behövt ta hästskötarexamen och läsa kostlära.

Senast ändrad:

Är hästskötareexamen och hästskötardiplom två skilda saker?
Jag tittade på C-tränar utbildningen förra året och då var man tvungen att ha hästskötardiplom, livräddarkurs samt tappskokompetens.

Att man ska ha hästskötarexamen för att bli C-tränare kan jag tycka är rimligt men kanske borde man göra om provet lite. Många C-tränare har skrämmande låg kunskap om foder, hantering och allmän skötsel (även om de kan ridning) och vem vänder man sig till om man har problem? Jo tränaren och då ska vissa grundkunskaper finnas. Sen är det bra om man har en gemmensam linje för alla tränare i hur man t ex longerar, lastar, lindar osv. Men som dagt så kanske proven borde omformas ngt så att det blir mer fokus på hästkunskap och mindre på att knoppa. Att ta hästskötar examen kräver att man har goda grundkunskaper om det väldigt många delar men inte så stor "detaljkunskap". Att döpa om provet till ngt anbar typ hästkunskaps examen eller ngt är nog också en ide, de flesta tror att det enbart handlar om att kunna jobba som hästskötare men det är i grund och botten ett prov i allmän grundkunskap vilket alla som jobbar med häst i ngn form ska ha.

När jag tog hästskötarexamen (-04?) så visade vi för hand, redogjorde muntligt i foderlära och foderstatsuträkning, teoretiskt prov som innehöll allt mellan himmel och jord, skulle lägga arbetsbandage och stallbandage (samt sadla och tränsa så klart), longera, tappskokompetens, knoppade, basic ridning (typ ridborgarmärket :rofl:). Det var inte gjort i en handvändning och de hade höga krav.

Har också gjort det och det är svårare än vad det verkar (ok inte riddelen :) ) och det är kunskap som jag upplever saknas hos många. Jag tror dessutom att framtidens tränare kommer att bli många av de som idag blir "curlade" av sina föräldrar, de tävlar på hög nivå och är duktiga på ridning men vet inte hur man mockar en box för de har mamma alltid gjort. Jag tycker att det är bra att de kräver hästskötar examen för att de höjer kunskapsnivån och "hästallmänbildningen" vilket verkar bli lägre och lägre. Man ska kunna få hjälp med t ex foder av sin tränare och tränaren ska ha god kunskap om det.

Jag tror som många andra att det kommer att bli fler utan licens. Visst är mera kunskap bra, men frågan är om det här är vägen till mer kompetenta tränare, jag tror inte det. Många är ju helt outbildade och har elever ändå. På vissa håll är det långt mellan tränare och då finns en marknad oavsett licenser.

Jag tycker det är bra i grunden, för mer kunskap och att garantera att dom har den kunskapen är ju alltid bra, men precis som alla andra så tror jag att det kommer leda till flera som skiter i att vara licenserade.
Och det har jag full förståelse för, om man redan tex. har ett fungerande yrke som tränare och har bra nog rykte att man ändå har bevisat att man är kunnig och bra etc. då skulle jag aldrig orka hålla på och gå hästskötar examen etc. för att få ha kvar licens.
Inte om jag redan jobbar och det funkar och jag faktiskt redan har den kompetensen.

Dock tror jag det är lite skillnad på redan etablerade tränare och nya kanske, om man är ny så har man ju inte nödvändigtvis ett etablerat rykte, och då är det nog värdefullt att kunna ha licens i grunden som garanti för elver etc. när dom kollar upp och letar fram en ny tränare (även om sånt har en tendens att bli bäst genom rykten men man måste ju börja nån stans)

Bra idé men har sina nackdelar kanske.
Tror till viss del det ligger nåt i vad nån sa om att nya generationen nog har större andel folk som kanske inte behövt lära sig grunderna i skötsel på samma sätt som man gjorde förr. Har sett det många gånger själv, nästan vuxna ungdomar som slänger träns på stallgången och inte ens kan orka hänga upp ett täcke, men ändå tävlar på högre nivå och pluggar inom häst.
Sen finns det ju jätteordentliga och bra sådana ocskå, men det är nog bra att se till att dom garanterat kan grunderna.
Även om det är på bekostnad av licenser, för dom som tappar den (genom val då efterom dom ju ändå kan välja att göra så dom kan ha kvar den) har nog redan bra nog rykte och företag att dom klarar sig utan om det är så.

Hittade en förberedande distanskurs på folkhögskolan.. ska bli intressant och se hur många som anmäler sig och om det är så att alla som söker kommer in eller sållas bort pga platsbrist..

Jag tycker dom gör det svårare för sig själv. Å ena sidan är det bra att de vill ha tränare som har gjort mycket rent praktiskt
och har massor av olika erfarenhet men i slutändan tror jag att många kommer välja bort utbildningen för det kommer ta
ännu längre tid.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka