Förbruka a-kassedagar på utbildning?

Wille

Trådstartare
Jag har varit på studiebesök för en arbetsmarknadsutbildning idag. Vill man gå utbildningen så fortsätter ens a-kassedagar att ticka på och man är tvungen att förutom heltidsstudier vara arbetssökande. Det känns rätt tufft. Det tar mig mycket tid att skriva en seriös ansökan. Jag är dessutom delvis sjukskriven och vet inte ens om jag klarar heltidsstudier.

Utbildningen är 40 veckor lång och efter slutförd utbildning är chansen god att få jobb.

Är det vettigt att gå utbildningen under dessa förutsättningar? Och ska jag vara oseriös i mina jobbansökningar under tiden och skriva undermåliga brev bara för att få a-kassa? Det bär emot att vara oseriös.
 
Jag har varit på studiebesök för en arbetsmarknadsutbildning idag. Vill man gå utbildningen så fortsätter ens a-kassedagar att ticka på och man är tvungen att förutom heltidsstudier vara arbetssökande. Det känns rätt tufft. Det tar mig mycket tid att skriva en seriös ansökan. Jag är dessutom delvis sjukskriven och vet inte ens om jag klarar heltidsstudier.

Utbildningen är 40 veckor lång och efter slutförd utbildning är chansen god att få jobb.

Är det vettigt att gå utbildningen under dessa förutsättningar? Och ska jag vara oseriös i mina jobbansökningar under tiden och skriva undermåliga brev bara för att få a-kassa? Det bär emot att vara oseriös.
Jag förstår nog inte vad du menar med att "förbruka" dagar? Om du inte får a-kassa under tiden du studerar så måste du väl t.ex. försörja dig via CSN istället? Utbildningen är ju inte speciellt lång alls, och om chansen är god att få jobb efter avklarad utbildning är det en väldigt bra "deal", tycker jag.
 
Jag förstår nog inte hur du kan vara arbetssökande samtidigt? Om du nu får ett jobb, är det då tänkt att du ska avbryta utbildningen? Annars kan du ju inte ta något jobb innan den är avslutad?
 
Jag förstår nog inte vad du menar med att "förbruka" dagar? Om du inte får a-kassa under tiden du studerar så måste du väl t.ex. försörja dig via CSN istället? Utbildningen är ju inte speciellt lång alls, och om chansen är god att få jobb efter avklarad utbildning är det en väldigt bra "deal", tycker jag.
Man får inte CSN under utbildningen. Man får a-kassa. Det är som jag sa en arbetsmarknadsutbildning. Det är AF som ordnar den.

Man har ett begränsat antal a-kassedagar och dessa förbrukar man alltså under utbildningens gång.
Jag förstår nog inte hur du kan vara arbetssökande samtidigt? Om du nu får ett jobb, är det då tänkt att du ska avbryta utbildningen? Annars kan du ju inte ta något jobb innan den är avslutad?
Ja, det är så det funkar om jag uppfattat det rätt. Så ska man satsa på utbildningen kan man inte vara seriöst arbetssökande. Eller så får man avbryta utbildningen om man får jobb. Det känns jättedumt.
 
Förutsatt att du garanterat får avsluta utbildningen DVS du får pausa jobbsökandet / skriva i ansökningshandlingar att du kan påbörja en anställning datum X jobba vissa dagar ( t ex helg) så skulle jag tackat ja.
 
Förutsatt att du garanterat får avsluta utbildningen DVS du får pausa jobbsökandet / skriva i ansökningshandlingar att du kan påbörja en anställning datum X jobba vissa dagar ( t ex helg) så skulle jag tackat ja.
Det där blir ju knepigt. Det finns inte så många helgjobb och jag orkar nog ändå inte både plugga heltid och jobba helg. Och jag kan nog inte heller säga i en jobbansökan att jag är tillgänglig för jobb till jul.
 
Resulterar utbildningen att du kan få ett jobb du vill jobba med? A-kassededagarna tickar ju ändå så det är väl lika bra att försöka utbilda dig om det är någonting vettigt.
Det är inte helt klockrent då de jobb man kan få är mer fysiska än jag önskar. Och i dagsläget är jag väl inte riktigt i trim. Men ämnet är intressant.
 
Är du säker på att det är a-kassa du får och inte aktivitetsersättning? Dagarna tickar, det stämmer men normalt sett så behöver man inte vara aktivt jobbsökande under utbildning, iaf inte vid aktivitetsstöd, man blir "pausad".

Kolla med din handläggare.

/ fd arbetsförmedlare som kanske minns galet
 
Resulterar utbildningen att du kan få ett jobb du vill jobba med? A-kassededagarna tickar ju ändå så det är väl lika bra att försöka utbilda dig om det är någonting vettigt.
Det var ungefär så jag menade när jag skrev att jag inte riktigt kunde förstå varför a-kasse-dagarna skulle bli "förbrukade", för man får ju samtidigt en utbildning under dagarna som går.
 
Är du säker på att det är a-kassa du får och inte aktivitetsersättning? Dagarna tickar, det stämmer men normalt sett så behöver man inte vara aktivt jobbsökande under utbildning, iaf inte vid aktivitetsstöd, man blir "pausad".

Kolla med din handläggare.

/ fd arbetsförmedlare som kanske minns galet
Jag ska väl inte vara tvärsäker, men det är så jag uppfattat det. Jag har ju a-kassa nu och vart mina dagar skulle ta vägen om jag börjar en utbildning vet jag inte. Aktivitetsersättningen är väl lägre än a-kassan, som ju redan är för jävla låg, så jag känner mig inte så pepp på att få dra åt svångremmen ytterligare.

Hur får jag kontakt med min handläggare? Jag har nog ingen tror jag.
 
Det var ungefär så jag menade när jag skrev att jag inte riktigt kunde förstå varför a-kasse-dagarna skulle bli "förbrukade", för man får ju samtidigt en utbildning under dagarna som går.
A-kassa får man ju för att man är arbetslös, vilket jag är. Och utbildningen är inget avsteg från arbetslösheten. Man är fortfarande tvungen att söka jobb under utbildningen för att få sin akassa.
 
A-kassa får man ju för att man är arbetslös, vilket jag är. Och utbildningen är inget avsteg från arbetslösheten. Man är fortfarande tvungen att söka jobb under utbildningen för att få sin akassa.
Är du helt säker, för om man läser här på arbetsförmedlingens sida låter det ju inte som att det är så det går till?

https://arbetsformedlingen.se/for-arbetssokande/extra-stod/stod-a-o/arbetsmarknadsutbildning

Om du är intresserad av utbildningen hade jag verkligen kollat upp det vidare. Det låter mer som om det funkar som @Halfrek beskriver faktiskt.
 
Är du helt säker, för om man läser här på arbetsförmedlingens sida låter det ju inte som att det är så det går till?

https://arbetsformedlingen.se/for-arbetssokande/extra-stod/stod-a-o/arbetsmarknadsutbildning

Om du är intresserad av utbildningen hade jag verkligen kollat upp det vidare. Det låter mer som om det funkar som @Halfrek beskriver faktiskt.
När jag läser där så verkar det som om det är aktivitetsstöd man får. Men vad händer då med mina a-kassedagar? Förlorar jag dem? Jag har alltid betraktat aktivitetsstöd som något man får när man är utförsäkrad från akassan. Det är jag långt ifrån. Och så är jag orolig för att aktivitetsstödet ska vara lägre än akassan.
 
När jag läser där så verkar det som om det är aktivitetsstöd man får. Men vad händer då med mina a-kassedagar? Förlorar jag dem? Jag har alltid betraktat aktivitetsstöd som något man får när man är utförsäkrad från akassan. Det är jag långt ifrån. Och så är jag orolig för att aktivitetsstödet ska vara lägre än akassan.
Klickade du vidare till:
https://arbetsformedlingen.se/for-a...gram/aktivitetsstod-och-utvecklingsersattning

Det bästa är väl förmodligen att ringa/mejla och få information kring ditt specifika fall?
 
När jag läser där så verkar det som om det är aktivitetsstöd man får. Men vad händer då med mina a-kassedagar? Förlorar jag dem? Jag har alltid betraktat aktivitetsstöd som något man får när man är utförsäkrad från akassan. Det är jag långt ifrån. Och så är jag orolig för att aktivitetsstödet ska vara lägre än akassan.

När jag skulle in i ett program för ett par år sen fick jag veta att aktivtetsstödet motsvarade akassan och akassan sattes på paus (i och med att man inte ansöker om akassa under den perioden). Det är några år sen som sagt, så det kan ha ändrats. Jag fick dessutom jobb innan programmet började så jag vet inte hur det faktiskt skulle fungerat.

Det tråkigaste tipset är att ringa Arbetsförmedlingen och fråga. Hett tips på samma tema: Ring direkt när de öppnar på morgonen.
 
Alltså går man en arbetsmarknadsutbildning (AUB) godkänd via AF är man förskonad från kravet att söka arbete. Om du däremot valt att starta den som öppet arbetslös på eget bevåg kan det bli så att meddelande skickas på att du inte är aktivt arbetssökande om du inte har sökt arbete och då får du ta den diskussionen med din a-kassa och se till att de godkänner studierna. Aktivitetsstödet kommer för programdeltagare, oklart om du är det? /Granskare av aktivitetsrapporter men som dock inte är helt hundra på övrigt regelverk, men jag hittade en länk till kommunal om arbetsmarknadsutbildning och a-kassa så jag tror det är lättast att du faktiskt kontaktar din a-kassa och kollar med dem.
https://forum.kommunalsakassa.se/or...g-fa-a-kassa-om-jag-gar-arbetsmarknadsutbild/
 
Jag har fått svar nu. Man får aktivitetsstöd under utbildningen men akassedagarna tickar på i alla fall. Det känns ju rätt surt att förlora dem.
 
Jag har fått svar nu. Man får aktivitetsstöd under utbildningen men akassedagarna tickar på i alla fall. Det känns ju rätt surt att förlora dem.
Jag kommer också få en bensinkostnad på 3000 kronor i månaden om jag går utbildningen. Den lär väl inte vara avdragsgill? Plus att jag kommer inte ha tid med boendestödet och så kommer jag bli tvungen att vara frånvarande en timme i veckan om jag ska fortsätta med min psykologkontakt. Alternativet är att sluta med psykologen.

Det känns inte helt enkelt att tacka ja till utbildningen. Det är ju inte riktigt ett drömjobb heller. Samtidigt vet jag inte vad jag ska jobba med i stället.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Svårt få till en vettig rubrik. Men hur fungerar det egentligen i följande scenario: Fast heltidsjobb. Sjukskriven 50% sen flera år...
2
Svar
20
· Visningar
1 681
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 053
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb För ett år sedan blev min lilla ekonomiavdelning på företaget informerade om att det skulle ske en omorganisation. Det skulle ske ganska...
Svar
13
· Visningar
3 127

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp