Förbränningsanläggning för gödsel

H

Helan

Läste för lite sedan i en tidning om att man kan elda gödsel för att värma upp fastigheten. Är det någon här som har erfarenhet av detta, har hört/läst/sett något. Tycker det skulle vara jätteintressant eftersom vi just ska bestämma vilken typ av uppvärmning vi ska ha till vår nya stallbostad. Har funderat på solpaneler, men samtidigt har vi stora problem att bli av med gödseln från 5 året-runt-uppstallade-på-natten-hästar (pga fetma/fång osv). Allt gödsel får inte plats i trädgårdslandet:angel:
Tips mottages mycket gärna!!!

Sv: Förbränningsanläggning för gödsel

Vet inte om det finns i så små anläggnningar som till fem hästar. De jag vet som har det har stora anläggningar som värmer stora om råden. Också att pannan kräver en hel del tillsyn och övervakning. Men det är väl i princip samma utrusning som man har vid halmeldning så om inte gödseln räcker till kan nog komplettera med ren halm.

Det jag läste var att de hade tagit fram anläggningar för just mindre hästgårdar, men att dessa inte var i bruk ännu. Men det kunde vara intressant att höra hur de större fungerade.
Hur gör man exv när man mockar, tömmer man i en fålla eller hur får man in det i "ugnen"? Luktar "avgaserna" mycket osv.

De jag vet tömmer gödseln i ett speciellt utrymme som det sedan matas mekaniskt in i pannan. Fast på Jägersro så var det en stor grep som lyfte upp det och lade i pannan ovan ifrån.
Det sitter stora filter i skorstenen så det luktar inte speciellt från den.
Men halmen i gödseln kan om det blir fel tempratur i pannan smälta och fastna så att man måste stänga ner och knacka loss. Det blir nästan som glasyr av halmen. Fast det kan ju hända i en halmpanna också.

Jag har precis samma dilemma. Har fyllt min egen och bekantas trädgård med brunnen hästgödsel men man kan inte ha hur mycket trädgårdsland som helst. Vår panna börjar bli till åren och det är nog dags att titta på en ny snart. Har just nu 4 hästar men plats för 5 i stallet så det lär väl bli 5 snart. Skulle gärna vilja veta mer om gödselpannor för små hästgårdar

Varför gå omvägen genom hästens mage? Havre är bland det billigaste man kan elda med. Vi eldar havre under vintern och har solpaneler på sommaren. Havrehalmen använder vi till hästarna.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 022
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Jag skrev här litegrann för att par år sedan men har sedan lång tid tillbaka bara läst i trådarna utan att skriva. Nu är det dock dags...
Svar
14
· Visningar
3 614
Senast: giovanna
·
Övr. Katt Min högt älskade moster gick bort i lördags och nu har jag hennes fina katt boende hos mig. Bondkatt, runt två år (har exakt...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 877
Senast: Stereo
·
Hästvård Så, mitt 12-åriga irländska sto har problem med magen, och jag har försökt vrida och vända på alla sätt och vis men kan inte komma på...
Svar
7
· Visningar
1 728

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka