Förbjudet att tävla i hjälm i hattklasser?

coolia

Trådstartare
Läste precis att en ryttare hade haft hjälm på sig under framridningen i Falsterbo men att han sen inte fick ha hjälm under tävlingsmomentet? Är det verkligen förbjudet att tävla i hjälm i hattklasser? Det motverkar väl säkerhetsdebatten att ryttare inte ens får använda hjälm i alla klasser?

Sv: Förbjudet att tävla i hjälm i hattklasser?

Nu spekulerar jag, vilket kanske kan vara onödigt, men vad tusan. :p

Jag vill minnas när jag pluggade häst att det då enligt TR var tillåtet att ha hjälm även i hattklasserna, att formuleringen var något i stil med att hatt var tillåtet från och med en viss klass. (lätt att kolla upp i TR på nätet om man orkar)

Men jag vill också minnas att det är annorlunda i de internationella reglerna. Så var det en internationell klass så kanske det var därför?

Vart finns det att läsa?
Jag tror inte, att vare sig det är nationellt eller elit att man får FÖRBJUDA någon att starta med hjälm däremot som Lizan är inne på kan det vara annorlunda internationellt.
Men jag tycker det låter otroligt konstigt, med all debatt som pågår angående det här just nu i hela världen tror jag det skulle bli ramaskri...

Det jag hittade i TR var det här :

"Som huvudbonad gäller godkänd hjälm, med hakbandet i funktion, vilken skall bäras både vid ritten och vid ridning inom hela tävlings-området.
I Msv A- klasser och högre får ryttare som fyllt 18 år, förutom hjälm enligt
ovan, som alternativ bära hatt eller kubb under ritten.
Vid ridning inför Msv A-klasser och högre inom hela tävlingsområdet, får ryttare som fyllt 18 år, bära annan huvudbonad."

Vad bra att det är så!

*knapp*
Men visst finns det nån ryttare från NZ eller Australien som alltid använder hjälm? Och att det varit viss debatt om det för att hon egentligen inte får ha den? Fast det kanske är deras egna inhemska regler då.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 169
Senast: Emro
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
794
IT & mobiler Jag är så otroligt missnöjd med hur både Gmail och Outlook sorterar mail! Fattar inte om det bara är kassa inställningar (tycker jag...
Svar
16
· Visningar
680
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 415
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka