Jag skulle gärnas vilja läsa SvRf riktlinjer.
Det finns många klubbar där det ordnas andra aktiviteter än tävlingsdressyr/hoppning och andra "erkända" grenar.
Western, Akademiskt, islandshästar är bara några av de nya inriktningar som hittat till ridklubbarna.
Får man spekulera i det lite så tror jag att det handlar om konkurans.
Ridskolan som tidigare hade "monopol" på ryttarna får numera fajtas med såväl islandshästridskolor som westernklubbar. Dock finns det ju dem som inte vill rida varken små lurviga eller sitta i westernsadel och de blir säkert kvar på klubbarna. Eller kanske inte? De kanske istället hittar till dem akademiska ridningen? Mindre bra ur SvRf:s synvinkel, de förlorar fler potentiella medlemmar.
I ett gammal nummer av Hästmagazinet (tror jag) så togs problemet att klubbarna förlorar elever upp på ledarsidan. (AR nämndes inte då utan det var western/island.)
I längden är det SvRf som kommer att förlora på att stänga alternativa ridstilar ute, inte kommer vi att försvinna för det - bara förflytta oss någon annan stans. Ännu längre ifrån ridsportförbundet. Det kommer att bli VI och Ni. Det tjänar ingen på.
Att endast stänga ute en tränare inom genren går inte, då ska det motiveras av att denna tränare använder metoder som anses skadliga för hästen och strider mot jordbruksverkets föreskrifter. Det skulle bli fråga om diskriminering!
Utan isåfall bör det bli ett generellt förbud mot AR i sveriges klubbar.
Som sagt var ska det bli intressant att se vart detta leder.