Förberedelse för betäckning

ekedal

Trådstartare
Jag har tänkt betäcka mitt äldre sto som inte är betäckt förut. Hon kommer troligen att stå med hästar som ibland besöker andra anläggningar så jag har tänkt vaccinera henne mot abortvirus. I annat fall måste jag troligen säga upp någon inackordering och det vill jag helst inte.
Mina frågor är *När gör jag ett bakterieprov på livmodern?
* När vaccinerar jag henne?
*Vilken månad/ brunst tycker ni är bäst att skicka iväg hästen för betäckning?
Jag ska inom kort försöka införskaffa lite lämplig litteratur har ni förslag på böcker/ hemsidor så tas det tacksamt emot.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Förberedelse för betäckning

Bakterieprov gör du när hon är brunstig, kanske brunsten före hon ska börja betäckas.
Vaccinering mot virusabort gör man när stoet är dräktigt, i 5e, 7e och 9e månaden om jag inte minns alldeles galet. (jag har bara vaccinerat när jag väntade mitt första föl, som föddes 1993...)
Maj-juni tycker jag är bra månader att påbörja betäckning, om det inte är en tävlande galoppör eller travhäst du tänker tillverka - de brukar vara födda tidigare på året.

KL

Snore lite på den här tråden.. Tycker ni vana "avlare" att det är för sent att betäcka ett 19-årigt sto för första gången?

Ha det så bra!

Skit också... det är ju synd att man inte hann med det tidigare!

Men, men .. kommer flera ston.. : )

Jag läste Att bli med föl fram och tillbaka när vi väntade förra året. För övrigt så förberedde vi inte stoet på något särskilt vis. Det jag har hört är att ston i full (tävlings)-kondition kan ha lite svårare att bli dräktiga än ston som har varvat ner lite innan betäckningen. Vårt sto blev skadad mitt i full tävlingskondition, hon tog sig inte på första försöket men på brunsten efter gick det bra.

Liknande trådar

Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 311
Senast: ginnies
·
Anläggning Har funderat på detta ganska länge nu och är less på att dividera med mig själv. Hoppas på flera tankar! Föreställ er att det fanns...
Svar
5
· Visningar
2 346
S
Avel Jag är HELT grön på det här med avel, har hållt på med hästar i 13 år men har aldrig tänkt tanken att ta föl förrän nu. Jag kan...
Svar
3
· Visningar
747
Senast: sorbisen
·
M
Avel Hej! Jag har ett d-ponnysto på 146.5cm. Jag skulle gärna betäcka henne nästa vår dvs. 2009... vet att jag ligger lite före nu men har...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 339

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka