Förberedd?

Krockodil

Trådstartare
Hur mycket erfarenhet av hoppning anser du att ryttare resp. häst bör ha innan man ger sig på naturhinder? Hur länge ska man ha hoppat vanliga hinder eller bör man börja med naturhinder så fort som möjligt?

Sv: Förberedd?

Min 3-åring hoppade terränghinder innan han hoppade banhinder under ryttare iaf.

Annars vet jag faktiskt inte. Jag är väldigt kluven och tycker nog eg att sunt förnuft går före även mångårig erfarenhet. För endel får inget sunt förnuft trots mycket ridning. Så jag gav nog inget bra svar är jag rädd :crazy:

Beror kanske lite på individen och vilken erfarenhet ryttaren har av naturhinder. Med en bra tränare med sig kan man nog våga prova på enkla naturhinder i ett ganska tidigt skede tycker jag. Men det är stor skillnad på ett banhoppningshinder på 1 m och ett terränghinder på 1 m. Gå hellre försiktigt fram med en grön häst :) Att grunda med banhoppningsträning först är bra. Hopptränade min gröna hopphäst en termin innan vi gav oss ut och provade på terränghinder med tränare.

Håller med föregående talare, men vill också säga att naturhinder inte behöver vara så komplicerat. Med min unghäst började vi i skogen med att kliva över kullfallna träd i skritt, och sedan kunde vi travhoppa dem, en halmbal är ju inte högre än att en grön häst klarar av att hoppa/kliva över den, utgången från stigen i skogen upp till grusvägen blir ett litet 20 cm-upphopp osv. (Nu har vi ju visserligen inte kommit så mycket längre heller pga tidsbrist, men det är ju en annan fråga...)

Liknande trådar

Hoppning I morgon tisdag 20/8 kommer programmet ut på TV4play https://www.tv4play.se/program/8e06bbe85587d5ef3d80/over-alla-hinder
2
Svar
23
· Visningar
2 226
Senast: Mabuse
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Kursen är öppen för alla som vill lära sig mer om att bygga säkra fälttävlanshinder för träning. Lär dig mer om hur du med enkla medel...
Svar
0
· Visningar
132
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
943
Senast: ufot
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 725
Senast: Häst_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III