Förbereda & träna för Showmanship at Halter

Sv: Förbereda & träna för Showmanship at Halter

Kaktus_nr_9 skrev:
Fast det blir ju lite svårt att ställa upp i halter på en WRAS-tävling eftersom att den klassen bara finns på rasshowerna. :)
Trail at halter och showmanship at halter arrangeras på WRAS tävlingar.

real_cowgirl skrev:
Men när en liten ska visa upp en stor häst så räcker det ju att man bara håller i grimskaftet längre ner, du behöver ju inte "sträcka " extra mycket då... eller hur? ;)
Om hästen är liten får man väl hålla i grimskaftet högre upp då!!:idea:

JHANA skrev:
Om hästen är liten får man väl hålla i grimskaftet högre upp då!!:idea:

Men eftersom det står i regelboken att man ska ha handen under hakan på hästen, men jag vet inte vad som händer om man inte har så, men man får ju inte häller ta i hästen på något vis under tävlingen, och har man då handen vid sidan om hästen och man ska styra hästen år höger så måste man ju verkligen se till att man inte råkar nudda hästen, för gör man de tror jag att man kan bli diskad.

JHANA skrev:
Trail at halter och showmanship at halter arrangeras på WRAS tävlingar.

ja de gör de, men det är at halter som antagligen inte gör de... Showmanship at halter och at halter är två olika klasser...

real_cowgirl skrev:
Men eftersom det står i regelboken att man ska ha handen under hakan på hästen, men jag vet inte vad som händer om man inte har så, men man får ju inte häller ta i hästen på något vis under tävlingen, och har man då handen vid sidan om hästen och man ska styra hästen år höger så måste man ju verkligen se till att man inte råkar nudda hästen, för gör man de tror jag att man kan bli diskad.
Då har vi inte samma regelbok, du och jag, för i min WRAS 05/06 står det inget om hand under hakan.

Handen skall hållas nära grimman och armbågens vinkel skall anpassas efter hästens storlek är det som står, och som är relevant för denna frågan.

real_cowgirl skrev:
ja de gör de, men det är at halter som antagligen inte gör de... Showmanship at halter och at halter är två olika klasser...

Om du med "at halter" menar dom klasser som förekommer på en Quartershow så är ju det knappast aktuellt med en shettis....:angel:

Sjalv ar jag kanske lite snal, men inte skulle jag aka till en D-tavling och BARA stalla upp i trail at halter och strunta i showmanship at halter, bara for att hasten ar for liten?!!!! Naaaa, ut och trana och tavla med din hast, vare sig den ar for stor eller for liten!!!
De hela ar val menigen att man ska ha kul? Inte ar vi val dar bara for att vinna? inte jag i alla fall! men nan maste ju forlora oxa!:smirk:

real_cowgirl skrev:
vad är det för skillnad på dem två klasserna?

Zindy16 skrev:
vad är det för skillnad på dem två klasserna?

jag vet inte helt exakt, men jag tror att det är så att i SH är det handlern som bedöms, hur bra den framför hästen.
Medans i AH är det hästen som bedömms.

någon kan ju rätta mig om det är så att jag har fel....

real_cowgirl skrev:
jag vet inte helt exakt, men jag tror att det är så att i SH är det handlern som bedöms, hur bra den framför hästen.
Medans i AH är det hästen som bedömms.

någon kan ju rätta mig om det är så att jag har fel....

Om jag inte är helt förvirrad, så finns det ju inte ens någon klass som heter "at halter"! ;) Däremot så finns det Showmanship at halter, Trail at halter samt att det på quartershower finns "vanlig" halter.

Eller har jag fel nu? ;)

Jag har också bara hört halter. Skulle tro att det heter Trail at halter för att beskriva att det är "Trail i grimma" Halter på QH tävlingar är väl en ren utställningstävling?? Eftersom jag inte har någon QH så vet jag inte, men skulle kunna tro att det är så.

Jupp, utsallningklasser for quartrar heter bara Halter. At halter finns det inget som heter... vad jag vet.

okej, i så fall är det jag som har läst och hört fel...

Enligt WRAS regelbok så finns det inte någon klass som heter Trail at Halter, det brukar vara en klass som klubbarna ordnar därför att det är skoj.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 326
Senast: Lady_S
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
803
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 475
Senast: Nevermind
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
705
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka