Förbereda & träna för Showmanship at Halter

V

Venezuelas

Hur bör man träna hästen för att få den till en bra SH häst?
Tänkte börja smått med minishettisen då det verkar väldigt kul..

Tacksam för hjälp!

:)

Sv: Förbereda & träna för Showmanship at Halter

kan vara väldigt svårt att tävla en minishettis i sh, eftersom man ska ha handen ca 1dm ner på grimskaftet, och är det då en väldigt liten häst måste den som visar hästen böja sig, och då ser det inte så bra ut på tävlingen... det ska ju se proposioneligt ut...

tack för att man fick stöd för att göra nånting med henne istället för att låta henne bli dödligt fet i hagen..

Jag tror i och för sig att man tar viss hänsyn till hästens storlek i bedömningen... Och det står "nära grimman", inte 1 dm...

Det som bedöms är uppvisarens förmåga att visa hästen i grimma.
Du skall vara lugn, säker och prydligt klädd, samt kunna genomföra ett på förhand bestämt mönster med exakthet, mjukhet och precition.

Klassen är ingen exteriörbedömning, men hästen skall ändå vara ren och välskött, detsamma gäller utrustningen.

Rekommenderar inköp av WRAS regelbok som beskriver bra vad som ger plus och minus i bedömningen!

Lycka till, och ha kul!:banana:

Det går säkert jättebra att tävla SH med en minishettis! Jag har faktiskt svårt att tänka mig något gulligare! :D

Öva mycket på olika mönster och banor, igångsättningar och avsaktningar osv så att ponnyn blir lyhörd och allt går smidigt. Inför tävling så är det viktigt att allt är välputsat och prydligt, och att ni är välförberedda. Jag skulle också rekommendera att du köper WRAS regelbok, så att du vet vilka regler som gäller! :)

Går säkert jättebra och tävla med minishettis:)

skulle vilja tävla det med Moses:) dock måste vi nog träna mer på det där med följsamheten när matte leder hehe:D

Venezuelas skrev:
tack för att man fick stöd för att göra nånting med henne istället för att låta henne bli dödligt fet i hagen..

Det var inte maningen att tracka ner på dig, om det var så du uppfattade de... :(
men det går ju fortfarande att göra massa andra saker med en minishettis! självklart kan du träna hästen i SH men jag vet flera domare som vill att paret ska vara proposionerligt till varandra... själv när jag provade att tävla med min rättså sorta shettis i SH när jag var 12 år så sa domaren till mig att skaffa en större häst, eftersom det såg så dumt ut att man var tvungen att böja något på ryggen...
Men självklart så tycker jag att du kan träna med hästen och så kan man ju köra också... :bump:

Jag tror absolut att det går bra att visa en liten shettis även fast man är vuxen/lång?! Inte kan jag väl anpassa mitt tävlingsdeltagande beroende på hur hög hästen är? Det har nog hänt i t ex Halterklasser där det har varit en liten QH och en lång handler. Så oroad dig inte för det inte. Sen har jag lärt mig att när man visar upp hästen i Showmanship så är det ganska viktigt hur jag som handler rör mig. Jag får ju inte skymma sikten för domaren. Har lärt mig följande, rätta mig någon om jag är fel ute: När du ställer upp hästen så ska den stå med hovarna brevid varandra alltså inte "öppen" som på t ex premiering. Som handler så står jag snett vänd mot hästen ganasch. Jag som handler befinner mig på hästens vänstra sida när domaren gör det. När domaren går över till högersida, kliver jag som handler runt hästen och tittar då på hästen högra ganasch. Snett vänd emot hästen. Håll koll på domaren som handler!! När domaren granskar hästen bakifrån ska jag som handler stå framför hästen och titta rakt emot den. När domaren granskar hästen framifrån ställ dig vid sidan av hästen igen. När du för fram hästen i mönstret ska du vara något bakom huvudet på hästen, inte springa före. Använd två händer för att hålla i grimskaftet. Ena handen något under haken, den andra håller du resten av grimskaftet i en prydlig ögla. Armarna ska hållas som om du tänkter på att du bär ett fat framför dig. Hoppas du förstår vad jag menar.
OBS!! Använd inte repgrimma i SH.
Lycka till!!

LindaSjöblom

LindaSjöblom skrev:
Jag tror absolut att det går bra att visa en liten shettis även fast man är vuxen/lång?! Inte kan jag väl anpassa mitt tävlingsdeltagande beroende på hur hög hästen är? Det har nog hänt i t ex Halterklasser där det har varit en liten QH och en lång handler. Så oroad dig inte för det inte. Sen har jag lärt mig att när man visar upp hästen i Showmanship så är det ganska viktigt hur jag som handler rör mig. Jag får ju inte skymma sikten för domaren. Har lärt mig följande, rätta mig någon om jag är fel ute: När du ställer upp hästen så ska den stå med hovarna brevid varandra alltså inte "öppen" som på t ex premiering. Som handler så står jag snett vänd mot hästen ganasch. Jag som handler befinner mig på hästens vänstra sida när domaren gör det. När domaren går över till högersida, kliver jag som handler runt hästen och tittar då på hästen högra ganasch. Snett vänd emot hästen. Håll koll på domaren som handler!! När domaren granskar hästen bakifrån ska jag som handler stå framför hästen och titta rakt emot den. När domaren granskar hästen framifrån ställ dig vid sidan av hästen igen. När du för fram hästen i mönstret ska du vara något bakom huvudet på hästen, inte springa före. Använd två händer för att hålla i grimskaftet. Ena handen något under haken, den andra håller du resten av grimskaftet i en prydlig ögla. Armarna ska hållas som om du tänkter på att du bär ett fat framför dig. Hoppas du förstår vad jag menar.
OBS!! Använd inte repgrimma i SH.
Lycka till!!

LindaSjöblom

Jag vill fortfarande INTE vara negativ mot trådskaparen. Men när man ska ha handen något under hakan på hästen, precis som Linda skrev så böjer man ju automatiskt på sig, och hur fint blir det då? Den som bedöms mest i SH är ju ändå handlern som bedöms mest (och i AH (at Halter) så är det väll hästen som bedäms mest?!)

Men man kan ju alltid TRÄNA en häst för att den ska få motion, man behöver ju inte alltid ut och tävla...

real_cowgirl skrev:
Jag vill fortfarande INTE vara negativ mot trådskaparen. Men när man ska ha handen något under hakan på hästen, precis som Linda skrev så böjer man ju automatiskt på sig, och hur fint blir det då? Den som bedöms mest i SH är ju ändå handlern som bedöms mest (och i AH (at Halter) så är det väll hästen som bedäms mest?!)

Men man kan ju alltid TRÄNA en häst för att den ska få motion, man behöver ju inte alltid ut och tävla...

Men jag förstår faktiskt inte problemet - om trådskaparen vill ut och tävla SH med sin shettis, så låt henne göra det! Det finns ju faktiskt människor som tävlar bara för att ha någon rolig uppgift och ett mål, inte för att man prompt vill vinna? Jag tycker att det är roligt när människor vill ut och tävla med sina hästar, oavsett ras, och jag tycker inte att man bör trycka ned dom och säga att det är omöjligt.

Klart att det inte är någon stor fördel att hästen är liten, men det är väl ändå upp till trådskaparen om hon vill tävla eller inte?

visst, men jag säger bara vad jag vet....

Svar till många:

Tack för tipsen! :D

Och jag är en kille.

Och det handlar bara om D tävlingar, Alltså klubbnivå.. Tror D var det..

Jag tog Halter som exempel, men menar lika gärna SH i min beskrivning. Och hur är det då te x men en jättestor häst och en liten handler som då kommer att hålla armen rakt upp för att kunna hålla i hästen?? Själv tycker jag bara att det är roligt att folk vill ut och tävla med deras hästar oavsett ras och höjd.

LindaSjöblom

Hej igen! Ville bara göra ett tillägg till mitt tidigare svar. Träna på att skritta och trava på rakt spår. Träna även volter. Där kommer du alltså att vara på utsidan av hästen, så då måste du lära den att gå undan för dig när du styr in den på en volt. Träna också stanna och backa, fram -och bakdelsvändning.

LindaSjöblom

Venezuelas skrev:
Svar till många:

Tack för tipsen! :D

Och jag är en kille.

Och det handlar bara om D tävlingar, Alltså klubbnivå.. Tror D var det..

Ett tips till dig om du nu så gärna vill ut och tävla är att du ställer upp i At halter eftersom att det är mest hästen som bedöms där, i Showmanship at halter bedöms handlern och hur denna framför hästen, och är du då böjd i ryggen får du ju inga bra poäng.

Till Alla:
Jag är inte negativ till folk som vill ut och tävla med sina hästar oavsätt ras och storlek, det är bara de att jag vill säga vad som gäller när man tävlar så att ingen blir besviken för att man får låga poäng eller kanske till och med diskad. Någon måste väll säga till folk hur det på tävlingar och vad som gäller... eller?

Det är naturligtvis bra att du påtalar vad som är korrekt och vad som kan dra ner på poängen. Min beskrivning av SH ovan är alltså hur man ska leda hästen. OM jag nu pgr av hästens storlek inte kan leda den korrekt är det upp till mig som handler att avgöra om jag vill vara med eller inte. Men jag tycker inte att du ska säga att han inte ska ställa upp på grund av detta. Det måste vara upp till var och en att göra den bedömningen. Sen kanske han ska passa på att fråga domaren efteråt vad han/hon ansåg.

LindaSjöblom (som skriver fortare än jag tänkter;) , därav alla mina tillägg:o )

Just det, precis som du skriver så finns det ju faktiskt små barn, som tävlar t.ex. halter med stora hästar! Det är ju också "fel" proportioner! :idea:

real_cowgirl skrev:
Ett tips till dig om du nu så gärna vill ut och tävla är att du ställer upp i At halter eftersom att det är mest hästen som bedöms där, i Showmanship at halter bedöms handlern och hur denna framför hästen, och är du då böjd i ryggen får du ju inga bra poäng.

Fast det blir ju lite svårt att ställa upp i halter på en WRAS-tävling eftersom att den klassen bara finns på rasshowerna. :)

Solafekub skrev:
Just det, precis som du skriver så finns det ju faktiskt små barn, som tävlar t.ex. halter med stora hästar! Det är ju också "fel" proportioner! :idea:

Men när en liten ska visa upp en stor häst så räcker det ju att man bara håller i grimskaftet längre ner, du behöver ju inte "sträcka " extra mycket då... eller hur? ;)

LindaSjöblom skrev:
Det är naturligtvis bra att du påtalar vad som är korrekt och vad som kan dra ner på poängen. Min beskrivning av SH ovan är alltså hur man ska leda hästen. OM jag nu pgr av hästens storlek inte kan leda den korrekt är det upp till mig som handler att avgöra om jag vill vara med eller inte. Men jag tycker inte att du ska säga att han inte ska ställa upp på grund av detta. Det måste vara upp till var och en att göra den bedömningen. Sen kanske han ska passa på att fråga domaren efteråt vad han/hon ansåg.

LindaSjöblom (som skriver fortare än jag tänkter;) , därav alla mina tillägg:o )

Visst är det så...

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 326
Senast: Lady_S
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
803
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 475
Senast: Nevermind
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
705
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka