Förbereda sig för ev kommande kvarka.Hur förhålla sig?

finapina

Trådstartare
Där jag bor har inte kvarkan kommit ( konstaterats) än men det är kanske bara en tidsfråga eftersom den verkar gå riket runt (?). Ridskolan har precis vidtagit förebyggande åtgärder för diverse smittor bl.a med anledning av eventuell kommande kvarka.Hur ska man förhålla sig? Vågar man åka på träningar/ tävlingar med sin häst ? Slutar kvarkan gå till våren/ sommaren eller lugnar ner sig? Hjälp, berätta gärna om era erfarenheter runt kvarka! Mvh Orolig

Jag undrar detsamma. Om det lugnar sig framåt våren-sommaren? Just nu åker jag inte iväg med någon häst men är sugen på en pay n+ drive senare denna månad. Men med tanke på att det dyker upp kvarka lite här och där i länet och grannlänet funderar jag på att avstå. Har ju viktigare tävlingar inplanerade längre fram..

Här kan du läsa om kvarka; http://www.sva.se/djurhalsa/hast/infektionssjukdomar-hast/kvarka-hast

Jag anser att man alltid, oavsett om konstaterad smitta finns i närheten eller inte, alltid ska tänka förebyggande. Aldrig gå in i andras stall och sedan in i sitt eget utan att tvätta sig och byta kläder och att aldrig låta främmande hästar stå så att de kan nosa på varandra oavsett var man är. Med det i ryggmärgen kommer man långt.

Man vet ännu inte om kvarka verkligen har ökat eller om fler fall rapporteras för att testmetoderna har blivit säkrare.

Liknande trådar

S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 213
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar