_Yggdrasil_
Trådstartare
Ja då är väl vintern här då... Inte så mycket här i trakten än men man känner i luften att det är på gång. Rusar runt i panik för att hinna med alla förberedelser inför ännu en kall hård vinter. Mycket att göra! Hur brukar du förbereda ditt hus inför vintern? Vad har du för hus?
Jag har ett två-vånings hus från slutet av 1800-talet 6 RoK och 4 inbyggda garderober. Allt värms upp av en vedpanna som lämpligt nog endast går att komma åt utifrån
Min att göra lista är lååång i år:
-Sätta färdigt nya tätlister i fönster och dörrar
-Isolera fönster med någon smart isoleringsfilm som tydligen ska höja isolervärdet rejält.
-Hämta hem sand för alla isfläckar
-Plocka fram snöskyfflar
-Köpa hem värmeljus och batterier inför ev. strömavbrott
-Köpa militärfiltar att sy draperier till ytterdörrarna och dörrarna till dom iskalla jobbiga inbyggda garderoberna.
-Köpa tösalt till trappan
-Köpa Fågelmat
-Tvätta alla varma tröjor, strumpor, filtar och mössor o vantar
-Köra fram ved
Som om inte allt detta vore nog så ska ju även julen förberedas klappar ska shoppas och slås in och julgodis ska tillverkas. Livet är hårt när man har hus
Men ändå är det rätt kul att pyssla och ordna med huset och för varje år komma på nya saker som kanske gör en kall vinter lättare.
Jag har ett två-vånings hus från slutet av 1800-talet 6 RoK och 4 inbyggda garderober. Allt värms upp av en vedpanna som lämpligt nog endast går att komma åt utifrån
Min att göra lista är lååång i år:
-Sätta färdigt nya tätlister i fönster och dörrar
-Isolera fönster med någon smart isoleringsfilm som tydligen ska höja isolervärdet rejält.
-Hämta hem sand för alla isfläckar
-Plocka fram snöskyfflar
-Köpa hem värmeljus och batterier inför ev. strömavbrott
-Köpa militärfiltar att sy draperier till ytterdörrarna och dörrarna till dom iskalla jobbiga inbyggda garderoberna.
-Köpa tösalt till trappan
-Köpa Fågelmat
-Tvätta alla varma tröjor, strumpor, filtar och mössor o vantar
-Köra fram ved
Som om inte allt detta vore nog så ska ju även julen förberedas klappar ska shoppas och slås in och julgodis ska tillverkas. Livet är hårt när man har hus
Men ändå är det rätt kul att pyssla och ordna med huset och för varje år komma på nya saker som kanske gör en kall vinter lättare.