Förbereda inför vintern.

_Yggdrasil_

Trådstartare
Ja då är väl vintern här då... Inte så mycket här i trakten än men man känner i luften att det är på gång. Rusar runt i panik för att hinna med alla förberedelser inför ännu en kall hård vinter. Mycket att göra! Hur brukar du förbereda ditt hus inför vintern? Vad har du för hus?

Jag har ett två-vånings hus från slutet av 1800-talet 6 RoK och 4 inbyggda garderober. Allt värms upp av en vedpanna som lämpligt nog endast går att komma åt utifrån:cool:
Min att göra lista är lååång i år:
-Sätta färdigt nya tätlister i fönster och dörrar
-Isolera fönster med någon smart isoleringsfilm som tydligen ska höja isolervärdet rejält.
-Hämta hem sand för alla isfläckar
-Plocka fram snöskyfflar
-Köpa hem värmeljus och batterier inför ev. strömavbrott
-Köpa militärfiltar att sy draperier till ytterdörrarna och dörrarna till dom iskalla jobbiga inbyggda garderoberna.
-Köpa tösalt till trappan
-Köpa Fågelmat
-Tvätta alla varma tröjor, strumpor, filtar och mössor o vantar
-Köra fram ved

Som om inte allt detta vore nog så ska ju även julen förberedas klappar ska shoppas och slås in och julgodis ska tillverkas. Livet är hårt när man har hus:D
Men ändå är det rätt kul att pyssla och ordna med huset och för varje år komma på nya saker som kanske gör en kall vinter lättare.

Sv: Förbereda inför vintern.

Jag har ett 2 våningshus från sekelskiftet, drygt 180kvm med alla biytor. Har kombipanna, vill jag elda i den får jag gå ut och ner i källaren, går huvudsakligen på elpatronen samt värmepump (luft/luft) som värme i dagsläget två rum på nerevåningen. Tanken är att vp´n ska gå hela vintern och jag ska elda de dagar jag är ledig dvs 4dagar/v, de 3 dagar jag jobbar pallar jag inte att göra något annat än sova-jobba-sova-jobba, är glad om jag orkar duscha :o

Jag har också en hel del grejer på min "inför vintern to do list"

-Sätta in accumulator tank och laddo mat så jag kan elda utan att behöva passa hela tiden.
-Ta in den torra veden i pannrummet och såga upp mera så det får torka.
-Byta den inre ytterdörren. (har kall entré med en "pappers" dörr in till hallen)
-Riva ut alla heltäckningsmattor och plastmattor på ö.v och rulla ut isolering på hela övre våningsplanet.
-Isolerfilmen har jag också funderat på men jag ska renovera alla mina fönster nästa år och då byta det inre glaset till LE glas så jag vet inte om det kanske är lite onödigt..
-Isolera hall golvet.
-Flytta dörr hål mellan kök/hall och göra ett nytt mellan kök/matrum samt stänga mellan hall/matrum, detta ffa för värmepumpen då även kommer värma köket.
-Fixa det sista i lösdrift och hage innan tjälen går i.

Helst även, isolera badrummet på utsidan och sätta dit ny panel och ett energi fönster. Får måla panelen inomhus dock.. och fixa fast belysning till "skötseldelen" i stallet.

Ska flytta en skyffel till ytterdörren också :-)

vad är det för Isoleringsfilm ni pratar om till fönstrena ? Jag blev minst sagt nyfiken :) Mina fönster är iskalla fast jag bytt tätningslist, och fönstren är ca 10år, så inte dags än att byta dem, men tilläggsisoleringen på väggarna är urrutten så därför drar det på något vis in via fönstrena bl a så isoleringsfilmen låter intresann.

Själv bor jag i ett hus från slutet av 1700 talet eldar i insatskaminer vilket betyder att det blir varmt när man eldar sedan kallt. Så på vintrarna kan det vara runt 10grader när man vaknar, tur att man har varma sockor då :D.

Jag har också en lång lista
- Göra klart badrummet så man slipper duscha i stallet för det börjar bli riiiktigt kallt och snart fryser väl vattnet där med.
- Installera varmvatten beredaren så man kan få varmvatten
- Bära ner en massa ved
- Också köpa hem en massa värmeljus mm inför ev strömavbrott
- Köpa fläkt och installera så man kan sprida värmen bättre
- Göra klart isolerade vattenbaljan till hästarna
- Köpa tösalt och en ny snöskyffel
- Göra nya stalldörrar
- Dra ny el i stallet
- Byta några stolp som hjortarna har förstört innan tjälen
- Byta ut matarledningen eftersom han som plogar vägen förstörde den sist :mad:
- Sätta dit fönsterfoder runt 3 fönster, som byttes i somras.
- Laga en plankbit på logen

Ja du, listan kan göras låååång, jag orkar inte fortsätta :D, men det viktigaste för mig är att badrummet blir klart så därför ska jag börja kakla idag ;).

Tack för tipset Yggdrasil om militärfiltar runt kalla dörrar :idea: det ska inhandlas, jag har tidigare köpt tjockt tyg och sytt draperi, men tycker inte det funkar sådär jättebra, men militärfiltar, jomenvisst det borde funka :D

Jag har köpt isoleringsfilmen på Clas Ohlsson.

Ja jag hoppas militärfilt håller ute kylan. Men det borde dom ju göra för de är ju ganska varma.

Kom på ytterligare en sak, ska nog hänga upp litge dörrar som vi plockat ner så vi kan stänga in till matsalen för där inne är vi aldrig på vintern ändå :)

Är det alltså det där " Isolerande plastfolie Tesa " Från CH du köpt ?
En slags film man kladdar dit på själva fönstret ?. Nollad inom det där, tar man bort det om somrarna eller sitter det där hela tiden, antar att fönstrena måste vara kliniskt rena innan man sätter dit det där :D.

Då är det lika bra att bomma igen den delen av huset om ni aldrig är där, onödigt att värma den delen massor ;).

Även om det inte finns något slut på grejer så är det ändå en charm att bo i gamla hus, tycker inte ni det med ?.

Kom också på en sak till som en ganska viktig innan riktiga vintern
- sätta ner ett till fågelhus i backen, mitt andra sitter jämt katten under så fåglarna vågar sig aldrig dit o äta.

Japp den filmen är det. Om jag fattat rätt så sätter man den på själva fönsterbågen så det bli en luftspalt mellan filmen och den innre rutan. Har inte satt upp den än men ska försöka hinna med det imorrn eftermiddag. :)

Ja jag älskar mitt gamla hus! Kallt och lite gnälligt men helt fantastiskt :love:

- Göra klart badrummet så man slipper duscha i stallet för det börjar bli riiiktigt kallt och snart fryser väl vattnet där med.
- Göra klart isolerade vattenbaljan till hästarna
- Göra nya stalldörrar
- Dra ny el i stallet
- Byta några stolp som hjortarna har förstört innan tjälen

UH! :eek:

Nu blev det ju fler grejer på min lista!

Mitt badrum är inte heller klart - jag duschar i källaren, = måste gå ut för att komma in där, dock är det varmt där och har gott om varmvatten.
Men iom att mitt badrum är oisolerat i väggarna i drygt ½ av rummet så känner jag att jag vill göra det först innan jag gör insidan, kommer ju liksom ändå inte vilja duscha där när det är svinkallt i rummet...

Min isolerade vattenbalja har jag allt material till men den är inte ihopsatt ännu, dock har jag inte ens tagit hem hästarna från betet än. (Betet som nu betyder att de har fri tillgång till hösilage och har en stor ligghall samt hade på 10ha inkl fin skog. De är såååå sugna på att flytta hem :cool: ) dessutom har de fri vatten tillgång genom bäck/damm...

Slagit ner stolp har jag gjort men skulle behöva ha ner ett par tre stycken till, sen har de lata älgarna inte lyft benen ordentligt över min nya fina ståltråd så på ett par ställen slakar den, tänkte sätta sån elastisk "grind" tråd på de ställena de går över, då kan de vara hur lata de vill och staketet slakar ändå inte.

Har tänkt göra färdigt detta ändå nu så jag kan ta hem damerna när som jag önskar sen.

Enkelt slutsats är ju att har man för mycket fritid eller pengar så köp ett hus.
:idea:

Slagit ner stolp har jag gjort men skulle behöva ha ner ett par tre stycken till, sen har de lata älgarna inte lyft benen ordentligt över min nya fina ståltråd så på ett par ställen slakar den, tänkte sätta sån elastisk "grind" tråd på de ställena de går över, då kan de vara hur lata de vill och staketet slakar ändå inte.

Då drar de lata kräken med sig grinden istället. Det gjorde de iaf hos mig. Ett tips är att kapa ståltråden och ankra den i stolpen, vika änden. Gör likadant vid nästa stolpe och gör en fuskgrind.
Har en dålig paintteckning på hur jag menar, se bara till att det är kontakt.
trdskring.jpg

Låter som det inte går någon nöd på dina hästar direkt, så va glad att inte behöva känna panik över dem, eller måste de hem ?. Tänkte om du inte hann om de kunde gå kvar där de är över vintern ?. Låter som en riktigt dröm hage och plats för hästar :).

Lata vilddjur verkar det finnas gott om, är det inte hjortar här hemma så är det rådjur eller vildsvin :grin:, du verkar ha problem med deluxe vilddjuret som river liite mera ;). Mina vilddjur har en passage rakt igenom hagen där de går så jag har satt undertråden högt upp så de kan krypa under utan att paja min tråd, kanske lite svårt för älgen att krypa :D.

Haha, bra slutsats :idea:, jag ångrar inte en enda sekund att jag köpte hus, även om det innebär väldigt liten fritid, men jag älskar att pyssla med gården, huset ja allt som har med hemmet att göra, nja inte allt kanske, finns vissa grejer som andra kan få göra, såsom klippa gräset :angel:.

Men hellre slit i hus än bekvämt i lägenhet !

Nä de måste inte hem, de har det bra där men det blir inte mycket ridet om man säger så... :angel:
Sen är det skönt att ha dom precis utanför dörren, det är en sån härlig känsla att titta ut och se dom, sen brukar min xxa ha morgon gympa och härja som en stolle om jag inte har gått upp i tid ;)

Ang klippa gräset har jag funderat på getter...

Tjôta; tack för tipset. Tänkte annars att en elastisk grind flexar upp när de drällt över den.

Det är sant, kanske kan vara kul att rida ibland ;). Och håller med dig om att det är mysigt att se dem utanför fönstret.

Ang getter, jag ska absolut inte skaffa getter, de är otroligt söta och så, men fy vad de luktar :D och i början är det gulligt att de bräker, men sedan efter ett tag bräker de hela hela tiden och det skulle jag få panik över ;).

Men gillar du getter och kan stå ut med lukt och bräkande så skaffa dig, men tänk på att de äter ALLT :D.
Jag vet inte alls vad jag ska skaffa mig för att bli av med gräset, fast det är fint när det är vårdat, vilket blir väldigt sällan hos oss :D

Jaha att bli klar innan vintern kunde jag ju glömma :cry: nu är vintern här på riktigt och jag letar förtvivlat efter alla ljusslingor och adeptrar för att hus och omgivning ska se lite mer välkomnande ut. Kall om tårna är jag oxå :D

Jag kunde också glömma att bli klar utomhus före vintern, hann inte ens slå ner de "viktigaste" stolpen så nu har jag dragit trådar mm där.

Gud jag vill också ha det hemtrevligt, men mitt hem är en arbetsplats pga att vi har helrenoverat kök och håller på med badrum, men är absolut inte klara så ligger verktyg och material överallt. Men men hoppas bli klara innan våren iaf, men julstämningen i detta hus uteblir i år..

Har satt upp isoleringsfilmen på två rutor nu. Det var ganska lätt men är man som jag två äpplen hög var det lite svårt att nå upp. (och orkade inte hämta en stol för jag hade redan varit i köket 5 gånger för att hämta allt jag behövde)
Filmen ska sättas så det blir en luftspalt mellan det och den inre rutan, man tejpar med dubbelhäftande tejp. Sen så fick man blåsa med hårtork på filmen för att det skulle krympa till rätt storlek. Nu är det fönstret immigt eller kanske dimmigt? Mja men det känns som om det fönstret är varmare än dom andra iallafall så mer folie ska inhandlas! Men det blir ju lite dyrt i längden för man behöver nog byta den varje år om man vill kunna tvätta fönstren... Men det vill inte jag så min får nog sitta tills den ramlar ner :D

Vi har:

Köpt nya vinterkläder
Köpt en större och bättre snöskyffel
Tätat garagetaket
Fått nya julgardiner :bow:

Vi behöver

Sätta på fönsterfoder uppe i sovrummet
Köpa tösalt
Isolera vattenrören till övervåningen som är helt oisolerade :crazy:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok