Förbereda för tapet

tanten

Trådstartare
Jag har börjat att skruva bort uttag och doslock eftersom målaren ska måla tapen inom några dagar.

Men kontakterna - HUR gör jag??

Det är infällda lysknappar. Fyrkantiga med stor "vipp-knapp". Själva knappen går lätt att lossa men kvar på väggen sitter då den fyrkantiga ramen runt. (går det alls att begripa vad jag menar??)

hur får jag loss den utan att den går sönder? Jag har provat att dra i den med hjälp av en kniv under kanten men inte fått den att släppa. Den sviktar ut från väggen men verkar sitta fast. Ser ingen skruv eller låsning. Har inte vågat använda för mycket våld...

Går den att ta bort eller måste jag skära tapeten runt?

Hjälp!

Sv: Förbereda för tapet

Skruva ut säkringen för det rum du skall greja med uttagen i....

" Belysning uttag vardagsrum" tex.

Sedan....

...Det borde finnas två skruvar. Oftast en till vänster och en till höger om
vipp-brytaren innan för metallramen som ansluter mot doslocket. Dessa skruvar är liksom lite inne i brytaren. När man skruvar ut dessa så lossar man
de två klor som håller brytaren fast mot dosväggen på insidan.
(Klorna hålls oftast samman av ett gummiband på insidan så att klorna fjädrar in när man skruvar loss dem)

Metallramen (som är rund eller fyrkantig) bör ha fyra avlånga hål med ett stort hål för skruven att komma ut i
klockan 12/3/6 och 9. I bland är denna ram övertapetserad så att man inte ser den och de två små skruvar som fixerar brytaren i det läge man vill ha den mot väggen sedan man skruvat in "kloskruvarna".

Sedan man lossat kloskruvarna och skruvarna i metallramen måste man
vrida brytaren ca 20 grader åt något håll för att den skall komma ut.

Men, jag undrar varför skall du ut med dem? De kommer ju då bara att hänga i kablarna och bli ännu mer i vägen? Skall du byta brytare och alla vägguttag? Oftast gör man bara som du gjort.
Tar loss täckbrickan. Målaren klipper ju då bara ett litet hål så att vippan kommer fram
och man har tillräckligt med tapet borta så att man kommer åt att skruva fast täckbrickan (om den har skruvar) annars snäpper den ju bara fast dem.

Hoppas detta hjälper!

Senast ändrad:

Alltså, jag hämtade min sambo....det är han som skrivit ovanstående. Så hemma är inte jag på elektronik.

njae...

Tack sambon!

Känns inte riktigt som om vi talar om samma sorts brytare? Jag ska kolla mer och återkommer - kan kanske maila dig ett foto... :laugh:

Jag löste det!

Det sitter ett par små klackar mitt i brickan. Stoppar man in en skruvmejsel och trycker undan dem ramlar allt bort så snällt så snällt.

Puh!

Nu ska jag göra ett experiment. De är kladdgula av nikotin allihop så jag ska stoppa dem i en tvättpåse och lägga i diskmaskinen. De kan inte bli äckligare och skulle de inte tåla behandlingen så måste jag ändå skaffa nya....

Målartvätt använde jag till sånt! Dränkte dem ordentligt och låg det ligga ett tag.

Enligt städtips på typ Rent Hemma kan man lägga dem i såpvatten över natten så ska det gula ha försvunnit.
Enkelt att testa i alla fall, innan man tar till hårdare grejor.

Liknande trådar

Äldre Jag har tapetserat en hel del förr men nu är det ungefär 20år sen och jag känner mig ringrostig. Jag har ingen med kunskaper som kan...
Svar
1
· Visningar
987
Senast: susanne
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 421
Senast: Alexandra_W
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 778
Senast: cassiopeja
·
Hemmet Äntligen har vi fått tummen ur och börjat göra huset till vårt. Det var nästan ny rustat när vi flyttade in, men oj vad 3 år med...
Svar
1
· Visningar
1 042
Senast: jerseyko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka