Förbättra sommarbete?

T

TeamTop

Jag och sambon inspekterade ägorna idag, dessa är hägnade för kor som är det enda som gått där sedan 1800-frost men skall nu bli hästbete. Lade märke till att nästan all mark var täckt av mossa, alltså väldigt liten del gräs. Våra hagar är mkt kuperade med lite träddungar och mycket sten.
Frågan är då hur man får mer gräs och mindre mossa när man inte har möjlighet att plöja och så pga all sten?
Finns det ngn gödning som främjar gräset så det kväver mossan eller ngt djurslag som äter mossa?
Tips mottages tacksamt då jag vill att pållarna ska äta och må bra i sommar utan att man ska vara orolig för att de inte får i sig nog!
MVH Martina

Sv: Förbättra sommarbete?

Du måste komma åt att slå gräset, kommer du inte fram med traktor + betesputs så får du slå med slåtterbalk eller med lie.

Att regelbundet slå gräset gör att det blir bättre kvalitet på betet.

Har ni EU-bidrag för marken så kan lieslåtter ge extra bidrag, har för mig att det ligger på ca 5000 extra per hektar men är lite osäker på siffran.

Det finns inga djurslag som äter mossa tyvärr, nja det skulle väl möjligtvis vara getter då - dom äter vad som helst nästan - men jag tror att ni måste få bort mossan på annat sätt.

Mossa kan man komma åt genom att kalka och harva regelbundet samt att man ser till att det inte är för mycket träd på betesmarken, gräset behöver solljus och barrträd hör inte hemma i en beteshage överhuvudtaget... så har ni barrträd på betet så såga ner dessa ögonblickligen. Enstaka uppstammade lövträd går däremot bra.

Kommer ni inte fram alls med traktorredskap så har ni Mega-mycket arbete som väntar er om ni ska få bra bete på marken.... beten måste vårdas ganska väl om dom ska bli bra.
Utan traktor så blir det till att gå över marken med röjsåg och lie/slåtterbalk minst en gång per år och som sagt var så ska ni kalka också, men det behöver ni inte göra lika ofta.

Vi hAde så med på ett gärde. Efter att hästarna hade gått där en sommar så tog gräset över och mossan försvann.

Tack för svar!
Nä, komma fram med traktor är helt omöjligt!
I den ene hagen växer inga barrträd, och i den andra gränsar det till granskog men inga inne i hagen. Det finns lite blandade uppväxta träd som asp, ek och bok men bara lite som ger skugga så de vill man ju har kvar...
Det är ju ordentligt nedbetat av kor varje år så det är nog inget att slå med lie direkt. Jag hoppas på att vildsvinen ska komma och röja lite, är väl den enda i världen som blir glad av deras besök *hi hi*
Vi har inga bidrag på vår mark utan han som har arrenderat det till sina kor har tatt dom...
Läste att man kunde bränna på våren för att bli av med mossan, vad tror ni?
Planen för nästa år blir att förbeta med kor och efterbeta med häst så får vi se hur långt det räcker (vi har ju 10 ha och hittills bara en häst...)
Mitt mål är dock att kunna få ett bra bete med möjlighet att ta emot andras hästar.
MVH Martina

Gödning löser problemet. Göder du så tar gräset (och ogräs) över och mossan kvävs.
Mossan är också ganska känslig för hovarna... inte så dumt ibland. :D

Ang kalk för att ta bort mossa så hjälper det inte här. En kopparsulfat har vi kört med men då handlar det om gräsmattan som vi inte vill göda :devil:

mossa bränner inte så det funkar dåligt! har testat att bränna gammal ängsmark och det gick inte alls bra...

Kolla upp det här noga med bidragen.
Om ni äger marken så kan det bli aktuellt med visa typer av bidrag.
Om marken är arrenderad så beror det på dels vilken typ av bidrag och dels hur lång arrendeperioden är, vem som kan/ska söka bidrag.

Det låter som om det handlar om naturbete och då finns det miljöstöd att söka. De gäller i fem år åt gången och har man inte ett gällande arrende avtal som är fem år kan man inte söka det.

Så ta kontakt med länsstyrelsen där ni har betet och red ut det här med en gång. Så att ni inte blir lurade på dels stöd och dels på åtgärder som gör att ni kan gå miste om stöd.

Du måste ju slå av allt som inte djuren äter upp, annars får du en massa ogräs, nässlor och allsköns elände.... eftersom du inte kommer fram med traktor så är då en självgående slåtterbalk (bensindriven) en bra investering, slår du med lie kommer du annars att få ryggmuskler på vänster sida som får hulken att se spinkig ut medan höger sidan ser ut som vanligt ;).

Röjsåg går långsammare än med lie eller slåtterbalk... plus att slåtterbalk jämställs med lie när det kommer till bidrag - för bidrag ska du definitivt försöka att få ut i någon form.
För att få ut "vanliga" bidrag som betalas ut av jordbruksverket så måste du ha stödrätter, men du kan försöka att få bidrag från länstyrelsen där du bor för den unika miljö som 10 hektar med bete och lieslåtter innebär.
Kan finnas nån fond eller stipendium som du kan söka också.

Önskar dig absolut lycka till, hade jag haft 10 hektar som inte gick att slå med traktor så hade jag förmodligen gjort julgransodling av det eftersom jag inte har tillräckligt med tålamod och ork... möjligtvis för att få ut stöd och bidrag på 6500 per hektar men knappast gratis.
Ta nu inte detta som att jag är spydig, jag tycker verkligen att det är jättebra om nån sköter om marken - men 10 hektar helt "manuellt" hade jag tyckt var för stort.

Eldar gör man på våren för att bränna bort torrt fjolårsgräs, det har liten om ens någon effekt alls på mossan.
Att svedja av 10 ha åt gången är ju inte att rekommendera... då behövs det plöjda brandgator m.m.
Att kalka blir ju svårt om man ska bära runt på grejjorna för hand, gödsling blir ju också svårt av samma skäl... det handlar ju då om åtskilliga ton som ska ut.

Senast ändrad:

Tack för att så många intresserar sig för denna fråga. Ang. bidragen är min sambo inte alls intresserad av att söka några, han tycker att det är alldeles för besvärligt med pappersarbete som inte är hans starka sida. Alltså hyr han ut det som bete till kossor och han med kossorna tar i gengäld bidragen vilket gör att min sambo inte behöver bekymra knoppen.
Alla 10 ha är inte mosstäckta utan det är kanske ett par hektar av dem som är, resten är mkt blandat men jag vill ju naturligtvis göra det bästa av det hela för att kunna ta in andras hästar på bete och veta att jag verkligen har bete så det räcker. Kommer dessutom att göra hagarna etappvis och de som är enklast att hägna är naturligtvis de med mossa i...
Vi får se hur det ser ut till våren när vi tatt ner lite träd och hästarna betar lite hårdare så kanske problemet löser sig självt?
Är definitivt inte intresserad av MASSA arbete för hand, då gör jag vinterhage där istället...

Om ni inte själv ska ha marken utan det är koägaren som "står" för den birdagsmässigt. Så jösse namn gör inget innan ni frågat honom. Det kan bli dryga böter i form indragna och återbetalda stöd för den här personen om ni gör vissa av de saker som det skrivits om här. Samma sak om ni vill göra vinterhage. Vissa bidrag förbjuder att det finns djur på marken mellan den 1 december fram till den 1 april. För dessa bidrag skriver man dessutom 5 års avtal.
Så innan du gör något prata med den personen som har bidragen innan. Annars kan det bli väldigt dyrt.

Skall kolla upp detta. Han vet förvisso om att vi kommer att göra hästhagar utav det i år så det är väl lite upp till honom att hålla koll på sina bidrag?
Vet ej heller exakt hur han har det med sökta bidrag eftersom min sambo har sagt att han inte vill ha med det att göra utan kogubben har möjlighet att ta dem om han vill så jag kan inte säga säkert att han har bidrag på det men tror det.
Ska som sagt kolla saken vidare, i vilket fall kommer jag att använda betet bättre än han har gjort så att det lär ju inte bli ngn risk att HAN får bassning för att han inte skött det...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka