Förbättra skritten?

Shettistjejen

Trådstartare
Min medryttarhäst har ett väldigt kort skritt steg, finns det några bra övningar och tips på hur jag kan få honom att länga på steget? :)

Sv: Förbättra skritten?

Det kan ju vara lite knepigt på en medryttarhäst, men utrustningen behöver kollas så att den passar. En sadel som glider fram låser bogbladen och kan påverka rörelsemönstret, till exempel. Det är också bra att se över sin hand, så man inte sitter och tjuvhåller hästen i munnen, det kan också ge trippig gång. Är den trippig även på lång tygel?

Tips på övningar:

* skrittbommar, minst 4-5 stycken, gärna under tömkörning om du kan sånt
* skogsturer på lång tygel, där hästen måste lyfta ordentligt på fötterna för stenar och sånt

Rida ut mycket är bra, och alltid tänka på att uppmuntra hästen att länga steget. Sitt djupt och avslappnat i sadeln. Kan hjälpa att stretcha hästen efter ridning också.

Förutom klättring och cavalettiarbete får man inte glömma bort hur mycket man faktiskt kan arbeta i skritt. Sätt hästen i arbete. Ge den en uppgift. Skänkelvikningar och skolor kan man rida i mängder av olika kombinationer, i olika böjning,(olika tvärning) i olika samlingsgrader, på olika linjer, olika antal steg osv. Låt fantasin flöda.

Under förutsättningar att utrustningen sitter som den ska är min spontana reaktion att hästen är tight i musklerna. Rid ut, variera längden på stegen i de övriga gångarterna och stretcha hästen efteråt. :)

Har haft samma problem med min. Jag har fått stor förbättring av att skritta aktivt på lång tygel. Be hästen med sitsen att ta långa steg och skritta aktivt. Sitt inte och kläm eller tjata med skänkeln utan påminn när det behövs. Bpde op ridbanan och ute i naturen. Aktiv skritt med långa steg.

På min häst blev skritten väldigt mycket bättre när han blev mer lösgjord och balanserad i trav och galopp, det verkar ha kommit med på köpet. Jag jobbar iofs honom en del i skritt, 10-15 min per pass kanske, mycket skänkelvikningar och stora bågar. Vet inte om det är det som hjälpt men från att knappt satt bakhovarna i framhovarnas spår har han nu 20 cm övertramp :)

Skritt i sig är den gångart som är svårast att påverka, rent kvalitetsmässigt. Men de flesta hästar som har kort skritt, beror på att de är spända/ej riktigt lösgjord. Glöm ej att spänning sitter ofta "på insidan", menar inte alltså att det behöver märkas alls, utan behöver bli mer psykiskt avslappnad. Tar den jämnt stöd? Går den fram för bägge skänklarna? Går det att flytta bägge bogarna? Att flytta hästen i sidled i skritt är också bra för att få den avslappnad och att sträcka ut. Sen förstås spelar ju utrustning och din sits in.

Litet tillägg som jag tycker man ska tänka på innan man ens funderar över om det är en träningsfråga.

Har hästen ont? Några nämnde att man ska kolla så att utrustningen passar, men det kan ju också vara så att den helt enkelt har ont. En häst som ömmar i hovarna blir ju kort och ibland lite stapplig i steget. Så om hästen går barfota lär den troligtvis behöva skor, och om den är fet så kanske den har svårt att gå på grund av övervikten. Har den haft problem med hovarna innan? Fång eller liknande?

Annars tror jag också att den är stel, börjar den bli lite till åren så kanske det kan vara det som visar sig. Ofta blir de ju lite stela med åren och då får man vara extra noga med att värma upp ordentligt, gärna för hand, och lösgöra ordentligt.

Skritt i sig är den gångart som är svårast att påverka, rent kvalitetsmässigt.

Det beror nog på varför skritten är dålig skulle jag tro, själv skulle jag jämnställa den på ett ungefär med galoppen, bara det att skritten kan förbättras mer i själva skritten jämfört med galoppen som är bra mycket enklare att förbättra genom ridning i andra gångarter och fattningar. Men obs! att det är ett antagande utifrån mina observationer och erfarenheter och jag har bra mycket mer erfarenhet av att förbättra skritt än galopp! :p

*kl*
Jag tänker att det kan bero på ett antal olika saker, för oss är det egentligen omöjligt att säga vad så det gäller för TS att ha ett bra öga och verkligen lyssna på hästens signaler i övriga ridningen och hanteringen också.

*Det kan bero på att hästen inte riktigt är bekväm med hovarna. De behöver inte vara halt eller gå orent för det utan kan helt enkelt ändra rörelsemekaniken för att skydda de lägen som blir obekväma.
*Det kan bero på balans, att hästen har svårt att hålla ihop kroppen när den går på mer framåt och tappar då bjudningen om man ändå försöker skjutsa på den framåt.
*Det kan bero på att den känner sig låst (hand-riden? ej tillräckligt följsam ryttare? sadel som blockerar?)
*Det kan bero på andra fysiska problem som gör att hästen inte gärna tar ut steget.
*Det kan helt enkelt bero på felninlärning.
Osv, finns säkert hundra tänkbara anledningar.

Jag tänker såhär: det är trevligast när det kommer inifrån hästen.
Rider jag en häst som har brist på bjudning så brukar jag ofta använda tvärtom-psykologi. Jag skrittar saktare och kortare än hästen själv väljer att gå. Utan att ge stöd eller bromsa/driva mer än när det verkligen behövs, noga med att inte fastna i handen eller ge stöd i handen i det läget. (först ska den få hitta friheten sas och balansen)
Då måste hästen hitta egen balans och är skritten tillräckligt kort (verkligen en fot i taget) blir det jobbigare än att skritta på.
När man ridit runt så ett tag och hästen börjar hitta balansen, flytta bak balanspunkten aningens, då bjuder jag hästen lite tygel och säger "varsågod och gå framåt!" bara en liten bit för att sen börja om igen.
På det viset bygger man upp energi och triggar hästen att vilja stretcha ut efteråt.

Rent överlag skulle jag inte försöka driva fram hästen till att gå på ordentligt, och jag skulle inte be den gå på hela tiden utan i omgångar så det blir något positivt. Snarare skulle jag som sagt be om lite mer i det läge hästen vill gå för att få det läget jobbigare. När hästen väl börjar bjuda på längning mer och mer är det väl värt tålamodet! :)

Senast ändrad:

På min häst blev skritten väldigt mycket bättre när han blev mer lösgjord och balanserad i trav och galopp, det verkar ha kommit med på köpet. Jag jobbar iofs honom en del i skritt, 10-15 min per pass kanske, mycket skänkelvikningar och stora bågar. Vet inte om det är det som hjälpt men från att knappt satt bakhovarna i framhovarnas spår har han nu 20 cm övertramp :)

Kul att det är fler som upplever det, att det lönar sig att jobba i de starka gångarterna för att förbättra de svaga! :) Annars är det så lätt hänt att man tänker att det är i det svåra läget man ska träna, själv upplever jag att oftast sker förändringarna i helt andra situationer..

En avspänd häst som har fått jobba genom kroppen skrittar på bättre.

Skrittar den kort för att den har ont i fötterna- ska man inte rida alls!

TS. Fråga ägaren hur hon gör- be om hjälp av denna eller ngn tränare.
Som övriga har skrivit är skritt på lång tygel o gärna skrittkapplöpning med annan häst bra.

Ont i fötterna och inte helt bekväm med fötterna är två helt olika saker. Har du en halv skostorlek för små skor, eller kanske går med träskor så blir du garanterat obekväm och får ett annat rörelsemönster, men du behöver inte ha ont i fötterna som i en hälsporre eller ett benbrott för det.
Men jag håller med om att det inte är löst ridmässigt utan något som ska kollas upp utanför ridningen.

Man kan inte jämföra människan med häst.

Ändrar den rörelsemönster pga av ngn hovdefekt t o m i skritt ska den inte ridas. Om den har vuxit ur skorna blir den inte så påverkad( menar nu inte vanvårdsfall), utan ngt annat är fel.
Helt säkert har den även puls.

Då har vi inte samma bild av vad som är "ändra rörelsemönstret minsta lilla", och olika erfarenheter av hur mycket hovarna påverkar. Eller så kanske vi har olika bilder i huvudet av i vilken grad hästen kortar steget/tappar bjudning.

Jag pratar om hur en häst är till vardags pga verkning/skoning och hovform, (som sagt - hovslagare gör väldigt olika, bevisligen måste ju då många göra fel, eller mindre bra, ur hästens synvinkel). För att den ska få puls har det gått rätt långt.

Min gissning/erfarenhet är att många som får riktigt ont av att gå barfota, de har även känningar/bieffekter (om än mycket mindre, därför också lurigare) även med skor på. Vi är bara för dåliga på att identifiera dom och rent generellt väldigt svårt för att göra något åt det eftersom vi lägger över ansvaret på hovslagaren. Tills det för vissa går så långt att det blir "riktiga" problem.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter För att få en flexibel häst krävs övningar som både kortar upp och länger hästens steg, enligt A-tränaren Tobias Grönberg. Här tipsar...
Svar
0
· Visningar
103
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Någon som har utbildat sig till djurvårdare/djurskötare (eller jobbar med djur på andra sätt) och vill berätta vad ni jobbar med, om ni...
Svar
6
· Visningar
639
Trädgård & Växter Vad har ni för stegar i trädgården dvs när ni beskär och dyl. Jag funderar på att lyxa till det och skaffa en steget skapad för...
Svar
4
· Visningar
471
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama