Sv: Förbättra skritten?
Skritt i sig är den gångart som är svårast att påverka, rent kvalitetsmässigt.
Det beror nog på varför skritten är dålig skulle jag tro, själv skulle jag jämnställa den på ett ungefär med galoppen, bara det att skritten kan förbättras mer i själva skritten jämfört med galoppen som är bra mycket enklare att förbättra genom ridning i andra gångarter och fattningar. Men obs! att det är ett antagande utifrån mina observationer och erfarenheter och jag har bra mycket mer erfarenhet av att förbättra skritt än galopp!
*kl*
Jag tänker att det kan bero på ett antal olika saker, för oss är det egentligen omöjligt att säga vad så det gäller för TS att ha ett bra öga och verkligen lyssna på hästens signaler i övriga ridningen och hanteringen också.
*Det kan bero på att hästen inte riktigt är bekväm med hovarna. De behöver inte vara halt eller gå orent för det utan kan helt enkelt ändra rörelsemekaniken för att skydda de lägen som blir obekväma.
*Det kan bero på balans, att hästen har svårt att hålla ihop kroppen när den går på mer framåt och tappar då bjudningen om man ändå försöker skjutsa på den framåt.
*Det kan bero på att den känner sig låst (hand-riden? ej tillräckligt följsam ryttare? sadel som blockerar?)
*Det kan bero på andra fysiska problem som gör att hästen inte gärna tar ut steget.
*Det kan helt enkelt bero på felninlärning.
Osv, finns säkert hundra tänkbara anledningar.
Jag tänker såhär: det är trevligast när det kommer inifrån hästen.
Rider jag en häst som har brist på bjudning så brukar jag ofta använda tvärtom-psykologi. Jag skrittar saktare och kortare än hästen själv väljer att gå. Utan att ge stöd eller bromsa/driva mer än när det verkligen behövs, noga med att inte fastna i handen eller ge stöd i handen i det läget. (först ska den få hitta friheten sas och balansen)
Då måste hästen hitta egen balans och är skritten tillräckligt kort (verkligen en fot i taget) blir det jobbigare än att skritta på.
När man ridit runt så ett tag och hästen börjar hitta balansen, flytta bak balanspunkten aningens, då bjuder jag hästen lite tygel och säger "varsågod och gå framåt!" bara en liten bit för att sen börja om igen.
På det viset bygger man upp energi och triggar hästen att vilja stretcha ut efteråt.
Rent överlag skulle jag inte försöka driva fram hästen till att gå på ordentligt, och jag skulle inte be den gå på hela tiden utan i omgångar så det blir något positivt. Snarare skulle jag som sagt be om lite mer i det läge hästen vill gå för att få det läget jobbigare. När hästen väl börjar bjuda på längning mer och mer är det väl värt tålamodet!