Förbättra gångarterna?

M

mjauen

Kan man förbättra gångarterna eller rättare sagt förbättra bakbensengagemang och mer drivning bakifrån i gångarterna, hur isåfall?
Har en äldre häst med sämre bakbensengagemang och får inte till de mer "flaschiga" gångarterna med mjukhet i ryggen, blir istället stelt och tråkigt eller vad man nu ska säga:angel: .

Tacksam för svar!

Sv: Förbättra gångarterna?

Rid mycket skolor (öppna, sluta). Det ger bra styrketräning åt bakbenen. I och med böjningen har du koll på vilket bakben det är som förs in mest mot tyngdpunkten (inner i öppna, ytter i sluta). Jobba upp alla "fyra" bakbenen så att hästen är lika stark i dem, så att den kan bära lika mycket med dem även på rakt spår.
Framför allt förbättrar öppnan traven och slutan galoppen.

Även övergångar är bra.

Kom ihåg att det viktigaste är att hästen mår bra och stärks av övningarna, inte att det är snyggt att se på. "Dressyren är till för hästen, hästen är inte till för dressyren".

Lite kort, men orkar inte skriva mer just nu...

Kan man förbättra gångarterna eller rättare sagt förbättra bakbensengagemang och mer drivning bakifrån i gångarterna

Ja det det är det som Ridning går ut på.

Om det lät sig beskrivas lätt så behövdes inga ridlkekttioner

Jag har också en äldre häst som jag och tränaren håller på att få till gångarterna, de finns där inne med måste plockas fram. Just för tillfället har vi kommit lyckats komma en bit på vägen, tränaren har ridit några gånger och det har blivit mycket bättre. Traven börjar likna något och han rör sig faktiskt ganska trevligt men för att han ska orka så måste man ha en väldig fart men inte för dens skull komma ifrån takten, utan att han bibehåller takten men tar i mer och böjer på benen, samt att han får gå i en låg form. Detta gör det mycket lättare att samla upp sen när han har satt ordentliga muskler och börjat röra sig i hela kroppen.
Så tips: Ta hjälp av en tränare. Rid framåt (jag gasar järnet och ändå går det för långsamt, men hästen blir avspänd och jätte fin, såklart ska man inte stressa hästen men man måste få igång bjudningen och bakbenen) och låt det ta tid. :D
Lycka till :banana:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
829
Senast: animalasia
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 216
Senast: LiviaFilippa
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 284
Senast: Sasse
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 322
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka