Förbättra galoppfattningarna

Alexandra_W

Trådstartare
Nya damen kan ju inte galoppskänkel, och har fortfarande lite koordinationsproblem i galoppen, men det blir stadigt bättre. Vi är nu i läget där hon borde galoppera mera för att hitta sin galopp, och där vi ffa borde fatta och fatta och fatta för att dels träna in hjälpen men ffa träna styrka.

'Normalt' skulle jag göra som jag 'alltid' gjort, ta galoppbacken, i backen låta dem rulla över i galopp på hjälp, berömma, bryta av, göra om samma sak, vända tillbaka, och så göra om. Dvs utnyttja ett läge där de vill och har lätt/are att slå över i galopp, låta dem falla i galopp samtidigt som jag ger hjälp, och så upprepa och upprepa. Att de efter ett tag förväntar sig att galoppera där underlättar ju. Sen när det sitter där ber man om galopp någon annanstans och brukar inte ta många dagar innan poletten trillat ner, och sen kan man jobba vidare.

Den metoden fungerar dock inte med den här damen. Hon har dels lätt att utan problem öka traven och trava backen, och hon blir lätt alldeles för övertaggad om man galopperar på samma ställe flera ggr i rad. Hon väljer/erbjuder alltså inte galopp när det blir uppför t ex.

Som extra krydda så vill hon vääldigt gärna springa sig in i galoppen, oavsett backe eller plan mark, och kvaliten blir ju då därefter, och vi får aldrig riktigt in det där med hjälpen.

Longera har jag ingen möjlighet att göra, så kan inte ta vägen via röstkommando. Av samma anlending (brist på ridbana) kan jag inte använda bommar/litet kryss att 'fatta' över.

Några ideer?

Sv: Förbättra galoppfattningarna

Det bästa jag har att erbjuda är att lägga till röstkommando även om du nu inte har möjlighet att longera/tömköra, dvs de gånger du fattar, så använd GALOPP eller vad du nu vill kalla det, de kopplar snabbt xx:arna :D

sen på sikt, så kan du inte stängsla in en bit vall eller ngt liknande och ha som ridbana så du har ngt hemma? det är ju verkligen guld värt att kunna tömköra osv på hemmaplan just för sånt här, med unghästar..... bara en tanke!

Det bästa jag har att erbjuda är att lägga till röstkommando även om du nu inte har möjlighet att longera/tömköra, dvs de gånger du fattar, så använd GALOPP eller vad du nu vill kalla det, de kopplar snabbt xx:arna :D

sen på sikt, så kan du inte stängsla in en bit vall eller ngt liknande och ha som ridbana så du har ngt hemma? det är ju verkligen guld värt att kunna tömköra osv på hemmaplan just för sånt här, med unghästar..... bara en tanke!

Att lägga till galopp just när hon går över i galopp, men låta henne slängtrava sig in i den om hon vill? Eller lägga till galopp när jag fattar, och berömma sen när det blir galopp (även om det är en minut senare säg)?

Jag har vall att rida på sen (betet), men det är för blött än, det trampas sönder. Det är just att det är så blött nu som är största problemet. (Iofs borde ridbanan vara ridbar vid det här laget, så man kan traila dit, men det blir ju inte flera dagar i rad så att säga, men kan man få henne att greppa vid longering så borde det vara ganska lätt att 'ta med' det sen. Kruxet blir väl om honf örsöker sig på slängtravande på lina med, men det återstår att se)

Att lägga till galopp just när hon går över i galopp, men låta henne slängtrava sig in i den om hon vill? Eller lägga till galopp när jag fattar, och berömma sen när det blir galopp (även om det är en minut senare säg)?

Jag har vall att rida på sen (betet), men det är för blött än, det trampas sönder. Det är just att det är så blött nu som är största problemet. (Iofs borde ridbanan vara ridbar vid det här laget, så man kan traila dit, men det blir ju inte flera dagar i rad så att säga, men kan man få henne att greppa vid longering så borde det vara ganska lätt att 'ta med' det sen. Kruxet blir väl om honf örsöker sig på slängtravande på lina med, men det återstår att se)

Jag tycker det är ok om det blir viss slängtrav i början ja. Dvs med måtta - det kommer ju en punkt när de inte kan fattar ur vilken släng som helst - då får man ta ner några hack och upprepa. Upprepa kommandot mkt tydligt under processen, och se till att det blir galopp av det, även om det tar ngon sträcka - men då måste du upprepa kommandot under tiden, (så ditt alternativ 2 funkar inte nej.) Upprepa kommandot och beröm omedelbart i själva sekunden den tar galoppen. Snart så minskar intervallen kommando/hästen fattar, och blir mindre, och VIPS så fattar den sen på kommando.

Det var slängtrav på min under tömkörning i början inför galoppen - han kunde ju galoppfattn uppsuttet men ej som enbart kommando. Numera fattar han från skritt på kommando när jag tömkör. det tog inte många gånger, och då har jag ju ändå, tekniskt sett, varit okonsekvent, i det att jag EJ använt kommandot uppsuttet. Skit i om det är slängtrav om det är kommandot du är ute efter i början. det viktiga som steg 1 är att de kopplar sammanhanget.

Senast ändrad:

Okej, om jag fattat rätt så ditt tips är att använda röstkommando galopp när jag ber om galopp, och sen upprepa det ända tills det blir galopp, inte bry mig om om hon slängtravar sig in i galoppen, och sen berömma i samma ögonblick som det blir galopp av det hela?

Japp, rätt uppfattat. Med Vett som sagt - dvs går hon in i nån sorts idiot takt som gör det omöjligt att fatta vettigt, så avbryt och börja hellre om. Det du strävar efter som första steg, är ju att korta tiden mellan kommandot och fattningen och att därmed få kommandot att betyda ngt.

Det där med 'idiottakt som gör det svårt att fatta vettigt' är ju en slamkrypare. JAG tycker ju det är idiottrav den där slängtraven, samtidigt är den inte så obalanserad, mer åt helsike för hastig. Men eftersom det för stunden tycks vara enda sättet att få henne att rulla över i galopp så får man väl kanske ta det goda med det onda ett tag är jag rädd?

Hon KAN fatta från vettigare trav, det har jag sett i hagen, samtidigt så ofta i hagen så vill hon trava in i den med. Men att få henne att fatta och inte springa in i galopp från ryggen är nog något alldeles nytt för henne. Hon gör ju eg inget annat än att hon är lärd, inte lätt att förstå att 'nya matte' vill något helt annat liksom..

Det där med 'idiottakt som gör det svårt att fatta vettigt' är ju en slamkrypare. JAG tycker ju det är idiottrav den där slängtraven, samtidigt är den inte så obalanserad, mer åt helsike för hastig. Men eftersom det för stunden tycks vara enda sättet att få henne att rulla över i galopp så får man väl kanske ta det goda med det onda ett tag är jag rädd?

japp, du får ta det, - ta det som funkar för i detta läget är det kommando kopplingen du vill åt. sen kommer de fina fattningarna! :D

det jag menade med idiot takt är när det blir så extremt att de fysiskt får svårt att rulla över. sålänge det funkar så tar du det - som första steg runt kommando kopplingen.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 624
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 859
Senast: JohannaB
·
Träning Hej! Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag. Min häst...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
11 012
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar