Förbannde j*vla strålröta

pulkaskurk

Trådstartare
Min häst har mer eller mindre stålröta på alla 4 vilket blivit värre nu under våren, värst är det på vänster fram där han även är lite öm om man trycker ganska hårt, finns röta även höger fram och minst på bakhovarna.
Den är inte jätteallvarlig, men det är ju aldrig bra med strålröta heller.

Det är ingen gegga i och luktar inte heller illa men man ser att dem inte ser ut som de ska.

Har varit i veterinärkontakt men min veterinär tyckte inte att det såg så illa ut men han tyckte ändå att jag skulle behandla genom att borsta rent och hälla på Trush Buster 2 ggr/vecka och resterande dagar väteperoxid eller Hovdesinfektion.
Tycker inte jag märker någon skillnad direkt :(

Så har ni några andra tips som kan tänkas fungera bättre?

Har fått ett tips om att dra av hästen skorna för att då strålarna skulle aktiveras bättre och snabbare läka. Tror inte hästen skulle vara ömfotad i hagen men det skulle inte gå att rida på honom då :(

Men gör det verkligen så pass stor skillnad att det skulle hjälpa?

Tacksam för vettiga svar..

Sv: Förbannde j*vla strålröta

Prova att behandla med kopparsulfatlösning! Ställ hästen på halm om den är uppstallad, det blir luftigare för undersidan av hoven än med torv, spån osv!

Han går på lösdrift, har halm i ligghallen och hagen är faktiskt väldigt torr.

Men ska prova med kopparsulfatlösning, hur många % ska det vara? Hur ofta och hur länge bör man behandla med det?

Du vet att Trush Buster är fruktansvärt Cancerogent (stavning?) va? Så var superförsiktig när du använder det, hanskar på och gärna andningsskydd också!

Du vet att Trush Buster är fruktansvärt Cancerogent (stavning?) va? Så var superförsiktig när du använder det, hanskar på och gärna andningsskydd också!

Jo jag vet det, dock är jag fruktansvärt dålig på att använda gummihandskar men ska till apoteket nu snart och inhandla det så jag ska skärpa mig.

Kanske ska tillägga att det inte finns något träck i hagen som borde vara problemet, vi mockar hagen varje dag så att den alltid är ren och fin.
Men det finns väl antagligen äckelbakterier där ändå som förstör för oss :(

Jag har också haft jätteproblem med strålröta och det bästa jag har provat är faktiskt kopparsulfatlösning. Jag har sprayat på en 10% ig lösning, i början varje dag men sedan räcker det att bara underhålla. Ett tips är att inte blanda till lösningen direkt i sprayflaskan, det sätter gärna stopp. Tänk bara på att kopparsulfat är giftigt och väldigt uttorkande.

Mvh

Min har också strålröta fast det har blivit bättre nu. Ballarna var helt delade men nu ser bakhovarna nästan helt bra ut, fram fär dom fortfarande delade men ser bättre ut iaf.

Jag har sprutat in Dry feet i springorna med en gammal spruta utan injektionsnål så att jag verkligen skulle komma åt längst in. Först gjorde jag det varje dag i en vecka och sen varannan dag i en vecka. Kletat i tjära de övriga dagarna på morgonen så att strålen skulle stå emot fukten i hagen bättre på dagen. Nu använder jag Dry feet någon gång ibland och tjärar strålen 2 ggr i veckan. Hoppas att det ska försvinna helt och att strålen ska läka ihop igen. Har hållt på så här sedan i november.

Har haft ca 6% lösning, minst en gång om dagen i början, ett par gånger i veckan som underhåll sedan om det blivit bättre!

Jag antar att du diskuterat med hovslagare, men det första att göra är ju att be denne skära rent och snyggt vid rötstället. Lycka till.

Vi har haft problem med bärrandsröta men inte i strålen. Thrustbuster hjälpte inte nämnvärt (trots rengöring och på med thrustbuster garje eller varannan dag). Det var först när vi började med tjära som det började hända något.
Försök få ta på så "riktig" tjära det bara går, vi sätter på den efter att ha rengort och sprutat med klorsprit. Sedan måste självklart hovslagaren göra sin del och renskära ordentligt.

Jag vet att den del haft rätt bra resultat med virkon.

Jag køper æppelcidervinæger och hæler i en sprayflaska och sprejar på det brukar fungera på min hæst.

Vi har haft problem med bärrandsröta men inte i strålen. Thrustbuster hjälpte inte nämnvärt (trots rengöring och på med thrustbuster garje eller varannan dag). Det var först när vi började med tjära som det började hända något.
Försök få ta på så "riktig" tjära det bara går, vi sätter på den efter att ha rengort och sprutat med klorsprit. Sedan måste självklart hovslagaren göra sin del och renskära ordentligt.

Jag vet att den del haft rätt bra resultat med virkon.

Hmm okej, ja då är det inte bara jag som tycker Trush Buster verkar dåligt då..

Hmm vad menar du med riktig tjära? Jag har Hovtjära, ska det vara någon annan? Typ som man tjärar båtar med?

Jo självklart kommer hovis och skär bort det han kan :)

Kopparsulfat kan man dosera ganska brutalt faktiskt. När min pålle blev ful i strålen i höstas så rörde jag ihop kopparsulfaten till grötkonsistens och kletade sedan in det i strålfårorna. Tog inte många dagar förrän jag fick bukt med rötan :)

Oj oj vad jag känner igen mig! :p
Nu låter det iofs som att jag har ett försprång med att få bukt på rötan, men hästen var t o m oren/öm i just vänsterfram i vintras, vilket troligen berodde på rötan plus ett par andra faktorer.
Den blev bra väldigt snabbt (*host* när man väl kunnat konstatera att det var hovarna det kom från alltså... det var väldigt diffust och den visade ju inget med visitertång) när skorna åkte av och den blev ordentligt verkad.
Då, i vintras var det egentligen inget större problem med rötan, så att det skulle vara röta det berott på har vi funderat över först i efterhand nu när han går och belastar hovarna på ett helt annat sätt och hålväggar dyker upp lite här och där i strålarna. Det SÅG ganska bra ut när hästen var skodd, stora och fina strålar ffa bak, sen har det plötsligt nästan trillat loss en bit i kanten när man kratsat hovarna. :crazy:

Jag tycker det är lättare när hästen är barfota för att det är lättare att komma åt rötan, och det är också lättsammare att hålla efter med verkningen och kunna öppna upp för att lufta/hålla rent. Hovslagaren höll t ex med om att det är bra att hålla ner trakterna lite mer för att lättare komma åt strålfårorna innanför och rekommenderade t o m att jag själv tar lite med hovkniven i strålfårorna emellanåt för att hålla det öppet. (Får se om jag vågar det! :angel: Men det blir lite dyrt att betala folk för att verka sisådär var 3:e vecka vilket hittills behövts för strålarnas skull..)

Tjära har funkat riktigt bra för mig tidigare men det är så himla kladdigt och illaluktande! Även om man har handskar så kan man råka få det på golvet, kläder, i håret osv och lukten måste nästan nötas bort! :crazy:
Så jag gav upp.
Dry-feet har jag t o m köpt en snordyr flaska av, men jag hade otur och fick en som spray-delen inte funkade på. Av ren lathet (och att jag inte vill riskera att det läcker ut på sidan om inte spray-stycket passar) så har jag inte ens använt det. Annars fick jag det rekommenderat tidigare för att det håller strålarna torra, just nu i geggan tror jag det är kanon. Dock tror jag inte det är bra att använda för mycket av eftersom det är så starkt uttorkande. Försöka pricka in precis vid strålarna och undvika sulorna.

Just nu ser jag helt enkelt till att kratsa ur + borsta ur ordentligt och sen spraya på blåspray för att hålla rent. Klart lättast hittills! ;) Och bara man håller efter med verkningarna verkar det faktiskt som att det räcker, även om han fortfarande har röta så är det så lite att jag bara vill hålla efter i förebyggande syfte. (oftast märker man inte av den, men jag vet ju att det lätt kommer tillbaka)

Senast ändrad:

Instämmer med dig.
Min häst har problem med bärrandsröta och jag gnuggar även in hela korn av kopparsulfat. Ingen påverkan på hovarna förutom att rötan blivit mindre.

TS:

Jag har provat allt mot röta, tjära hjälper inte ett skit utan drar bara till sig ännu mer gegga i hovarna. Kopparsulfat i kombination med hela virkontabletter är det enda som har fungerat på min hästs röta.
Först tvätta rent ordentligt med en grov borste och vatten, sedan på med kopparsulfatlösning som kan tränga in i rötan. Efter det borstar jag på och gnuggar in rent kopparsulfat i hoven och efter det gnuggas det in med outspätt virkon.

Det är först sedan jag började med den här behandlingen som rötan har börjat gå tillbaka.

Se till att behandla minst en gång om dagen tills du börjar se någon förändring! Sedan kan man börja trappa ner.

Då säger jag emot, jag gillar thrush buster skarpt och det gör min hovslagare också. Fick hem min häst från torra tyskland till blöta och regniga sverige i höstas. Strålrötan kom som ett brev på posten, i alla fyra hovar. Hovis skar bort fickorna och sedan rengjorde jag hovarna varje dag, borstade dem torra och pillade ut alls smuts i de sprickor som var kvar med en söm.

Hade sedan på T B varannan dag, ganska mycket och var noga med att det kom ner i alla sprickor. Till nästa skoning var all röta borta och hovarna var kanonfina igen.

(oj. det verkar inte fungera att snabb-svara på ett specifikt inlägg?)

Till Haest:

Ren äppelcidervinäger? Det ska jag prova. Känns betydligt bättre än cancerogena ämnen som TB, tjära och virkon. Tack Haest!

Senast ändrad av en moderator:

Men vad gör äppelcidervinägern? Skulle vara intressant att veta.
Med tanke på att det är billigare än blåspray (som jag iaf vet är bakteriedödande! ;) )

Hej!

På ridskolorna jag jobbat har vi använt kopparsulfatlösning eller tjära som vi dränkt en bomullstuss i och petat in i "hålen"/springorna. Det brukar få bort strålrötan alldeles utmärkt.

/ Lavinia

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 576
Senast: bellala
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 570
Senast: skuggi
·
Hästvård Börjar bli väldigt frustrerad över våra problem med strålröta, har aldrig stött på såhär långvariga problem med det förut och skulle...
2
Svar
22
· Visningar
8 809
Senast: Skywalker
·
Hästvård Tappar snart hoppet helt och hållet och just nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra längre. Min häst (en 5årig korsning, överväxt...
2
Svar
23
· Visningar
3 672
Senast: MalanMjöl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar