Förbannade snö!!!

M

_Mimmii_

Hur gör alla nu när snön kommit? Min häst får världens styltor och får stå inne hela dagarna nu vilketi nte alls är särskilt skoj.... men hur gör ni? Hästen har inte snösulor men det verkar inte hjälpa för hagkompisen hade häromdan lika mkt styltor som min utan...

tycker synd om hästen som ska behöva stå inne!!!:confused:

Sv: Förbannade snö!!!

min står ute fast än att han inte har snösulor och det gör alla andra i stallet oxå. Vi har ca 10-20 cm kramsnö och ca 14 hästar:P

Men snälla nåm, släpp ut hästen.
styltorna ramlar ju av efter en liten stund, och hästenrör sig nog inte så mycket om den skulle tycka att det blir obehagligt, men den måste ju få komma ut ändå.
Snön kommer snart försvinna.
Annars får du väl gå ut och skotta en plätt där hästen kan stå.

Jo men styltorna trillar ju inte av det blir ju värsta isen! och sen går hon med massa andra hästar och är låg i rang och jag vill inte att hon blir jagad då och kanske bryter benet eller liknande... :(

Kan den inte gå och rastas själv i en mindre hage nu då? Det är ju trist att ha hästen inne bara pga snö. Vi bor ju i Sverige liksom.

Sedan kan jag förstå att man var lite oförberedd på snö igen. Jag får inte ens i brodd på en av mina som lyckades slipa ner blindbrodden helt under en långpromenad på asfalt. :crazy: Oväntat effektiv nedslipning var det.

Jo men styltorna trillar ju inte av det blir ju värsta isen! och sen går hon med massa andra hästar och är låg i rang och jag vill inte att hon blir jagad då och kanske bryter benet eller liknande... :(

Hon kan även vricka sig bryta benet el bli sparkad när snön är borta. Du tror du är snäll mot hästen, men tyvär Hoppas hon får gå ut i morgon!

Jag har bara hästar som är oskodda så jag har inte problemet själv men i en annan tråd skrivs det om olja/fett under hovarna för att snön ska släppa, det kanske kan vara något? Som sagt är det ju synd om hästen ska stå inne p.g.a. snö men jag förstår hur du menar med styltorna, de kan bli riktigt otäcka och sitta fast som attans.

Låter du hästen stå inne bara för att det kommit snö? :confused: Har nog aldrig hört talas om någon som inte släpper ut sin häst för att den kan få "styltor".

Men det klart, alla gör som dom vill.

Släpp ut hästen! Den mår knappast bättre av att stå inne hela dagarna, för jag antar att du inte rider den heller när du är så orolig? Första vintern vi hade våran häst så kom snön så oväntat att vi varken hann få på sulor eller broddar. Men han fick vackert gå ute och tro det eller ej men han överlevde ;) Nu går både han och ponnyn barfota, jätteskönt! Du kan ju prova att smörja med fett som någon annan sa, styltorna brukar lossna lättare då.

Hur gör alla nu när snön kommit? Min häst får världens styltor och får stå inne hela dagarna nu vilketi nte alls är särskilt skoj.... men hur gör ni? Hästen har inte snösulor men det verkar inte hjälpa för hagkompisen hade häromdan lika mkt styltor som min utan...

Ja det gör du rätt i för det ÄR synd om hästen som måste stå inne av en sån anledning. snälla du släpp ut den. det skall mkt till om den skadar sig pga lite styltor så länge den får röra sig utan ryttare som forcerar takt och arbete. i hagen är det knappast ngn större fara, - i skritt där det blir mest styltor, känner de som regel av själva att vara försiktiga och rör sig då begränsat. i högre gångarter blir det inga styltor. Är du rädd för skador har du betlydligt mer att oroa dig för om du låter hästen stå inne flera dar och sen ska släppa ut den i hage. snöstyltor eller inga snöstyltor är skade risken då hundrafalt större pga att hästen kommer vara överladdad.

vem har ansett dvs vartifrån är du inspirerad att inte släppa ut hästen pga detta? är fascinerad vartåt häst sverige är påväg i fråga om missriktad välvilja/överbeskydd av sina hästar.

Kleta margarin i hoven så samlas snön inte så lätt.
Urbota dumt att låta en häst stå inne pga ägarens nojjor! Ta av skorna om du lider med hästen.

skitjobbigt är det!! ¤#¤ snö!

Vi släpper ut fast vi inte har snösulor, det går ju bra sålänge de går i snön.. värre när man tar in dem, men då får man gå försiktigt!

skitjobbigt är det!! ¤#¤ snö!

Vi släpper ut fast vi inte har snösulor, det går ju bra sålänge de går i snön.. värre när man tar in dem, men då får man gå försiktigt!

Då får man stanna utanför stalldörren och knacka ur styltorna innan man går in i gången. styltor + stallgång = livsfarligt.

Då får man stanna utanför stalldörren och knacka ur styltorna innan man går in i gången. styltor + stallgång = livsfarligt.

Måste gå en bit på asfaltsvägen innan de kan gå in i stallet, det är mest där det är läskigt, det kommer bilar så man vill inte stå där och knacka ur heller. Men klamparna hoppar ur rätt snabbt och det fungerar.

Du kan inte låta din häst stå inne för att DU tror att den kommer att göra illa sig. En häst kan göra illa sig när som helst på dygnet och ju mer försiktig du är om din häst och håller den borta från "faror" ju mer brukar de falla i "fällan". Likadant är det väl med oss människor, hallå.
Hoppas din häst fått gå ut efter du skrev ditt inlägg.

Håller med de andra, knacka bort sulorna innan ni går in för att minska risken för skador.

Min häst står i en lite mindre rasthage nu så hon inte ska få upp så mycket fart då hon varken har snösulor eller broddar kvar. Det fungerar utmärkt. Hon går ensam just nu.

Säger som alla andra, släpp ut hästen! Det fanns ju en tid innan snösulorna och det funkade åxå. Och bor man här uppe så skulle ju hästarna tillbringa halva vintern inne p.g.a klabbsnö. Smeta in insidan hoven rejält med hovfett så blir det bättre.

Kicki :)

Släpp ut hästen!

Vit tog av snösulorna för två veckor sedan vilket så här i efterhand inte var så smart. Är du jätte rädd för snöstyltor så broddar och på med lite klisterlinda (bomull under) och sedan lite silvertejpt under hoven. Inget att rekomendera några längre stunder men för någon dag kan du göra så.

Glasslock...

Gammal och beprövad nödlösning.
Klipp glasslock efter en gammal sko, cirka 1 cm större än innemåttet. Lätt att trycka i och tappar man dem, så är det ingen större kostnad...
Detta använder jag och stallägaren, som nödlösning, trots att han är hovslagare.

Självklart kan hästen gå ute i hagen även om den får styltor.

Att rida hästen brukar jag hoppa över då vi inte har tillgång till ridhus och det blir lite farliga turer med ben åt alla håll annars.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
740
Senast: tara
·
Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
424
Senast: sweep
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 893
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
2
Svar
24
· Visningar
2 568
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • ”Hund” 2005-2010