Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det kommer vara helt nytt licenssystem från 2012 (för alla grenar). Priserna är inte klara än men det verkar i alla fall som att man ska kunna lösa "endagslicenser" till en lägre kostnad. På körkonferensen kommer nya förslaget presenteras så efter den vet vi mera.
Med tanke på att man i år har bestämt sig för att införa stilbedömning på ponny-SM i hoppning så känns det som ett smart drag att ha krav på en vettig handställning redan i lätt klass. Egentligen tycker jag att det är lite sent att införa stilbedömning på SM, på den nivån ska man kunna rida i bra balans och i rätt tempo. Tyvärr är det inte så i verkligheten, vilket alla som sett ponnyhoppning vet.
Genom att se till att kuskarna får med sig en bra handställning redan från början så kan vi kanske slippa framtida problem?
Precis! Jag tycker att det är alldeles för svårt att ha enhandsfattning i en båge i Lokal lätt klass. I Nationell lätt eller Nationell medelsvår hade jag gärna sett det, men de lätta klasserna ska ju enligt TR vara utbildande. (Och enligt alla andra regler så ska man kunna komma helt oförberedd till en körtävling i lätt klass, men enhandsfattning kräver övning och helst lektioner för instruktör.) Så längs en raksträcka hade väl kunnat räcka som introduktion i enhandsfattning? (Långsida, medellinjen, snett igenom, whatever.)Jag tycker du har en poäng där, men samtidigt kan jag som håller på att lära mig köra tycka att jag vill ha enhandsfattning på något annat ställe än i en båge, där man behöver koncentrera sig för att få den jämn. Hellre då längst en långsida eller längst medellinjen eller liknande, så att man kan koncentrera sig på just enhandsfattningen, och att få till den på ett bra sätt.