Förändringar man kan önska sig...

Sv: Förändringar man kan önska sig...

Haha tack, men licenssystemet är jag inte alls inblandad i det är tävlingsgruppen för alla grenar (ridning) som håller på att arbeta fram ett nytt system. Men pulsklockan kan jag erkänna att jag lobbar lite för ;)

Det kommer vara helt nytt licenssystem från 2012 (för alla grenar). Priserna är inte klara än men det verkar i alla fall som att man ska kunna lösa "endagslicenser" till en lägre kostnad. På körkonferensen kommer nya förslaget presenteras så efter den vet vi mera.

Åh, vilken underbar nyhet! Allt talar för att jag börjar tävla lite smått nästa år :love:

Efter att ha varit ute och kört idag med en häst som i dressyrsammanhang är ganska orutinerad önskar jag verkligen att man tog bort ryggning i de lätta programmen. Att rygga med tvåaxlad vagn är ju så satans svårt... Om lätta klasserna handlar om träning känns just ryggningen som ett för svårt moment.

Ryggning och 10 sekunders halt följt av skritt på bettet är ju egentligen ganska avancerat - i alla fall om man jmf med att maraton ska bara vara snitslad bana utan tidtagning och precisionen bara ska vara cl.

Men det hänger väl förmodligen ihop med att man har för få dressyrprogram, men du har rätt i att dressyren blir svårare än de andra två grenarna.

Och inte att förglömma, du ska köra hästen i en båge på en hand också! *mummel*

Jag undrar helt ärligt vem det är som har kommit på att det ska vara såhär; extremt pisslätt i maraton och precision (som ju är "huvudgrenarna" som folk normalt dras till när de börjar tävla körning) och riktigt avancerad dressyr redan i lätt klass. Jag föredrar Lätt Svenskt Dressyrprogram nr 2, som förvisso hade en ryggning och en lång skrittsträcka, men det var ändå överkomligt även med orutinerade hästar. (Tycker jag.) Enhandskörning tycker jag inte hör hemma ens i Nationell Lätt klass, för jämför man med ridhästdressyren så är enhandsfattning väldigt avancerat och något som de allra flesta aldrig testar på tävling. Klurigt att lätt klass ska vara utbildande, som man i princip ska kunna komma otränad till, men dressyren kräver åtskilliga lektioner och en rutinerad hand och är ju knappast något som den totale nybörjaren känner sig hemma med.

Där sa du något! Jag tycker också dressyren är för svår. Ska man dessutom locka ungdomar från ponnytravet, så bör man nog lätta lite på kraven. Ingen vill börja på något nytt och direkt känna att de suger.

Hm..jag tycker enhandsfattningen ska utövas mer. När vi lär barnen här köra eller tömköra är det enhandsfattning som råder. Hästarna jobbar bättre, handen blir lugnare/stadigare och man jobbar bättre med pisken. Efter några gånger vill de inte köra med två händer, för hästen vinglar :)

Själv måste jag jobba mycket med min enhandsfattning eftersom jag kört med två händer alldeles för länge..

Jag håller med! Enhandsfattning ger en mycket stadigare hand vilket man tydligt ser på hästarna som jobbar bättre.
Förvånandsvärt många kuskar, framförallt en bit upp i klasserna har bedrövlig handställning.

KK är ju väldigt mån om att bevara tradionen i sporten och just det här med handställning och kunskapen kring detta är en grej som är på väg att gå förlorad.

Jag håller helt med om att alla borde fundera över sina händer och lära sig köra bra på en hand - men ska det verkligen bedömas i den lättaste dressyrklassen på en tävling som enligt TR heter utbildning? Återigen, jämför med riden dressyr... alla ryttare bör i mitt tycke lära sig att rida på en hand, av samma anledning som i körning, men att kräva den kunskapen i den allra lättaste klassen tycker jag är overkill. Där handlar det inte om att det är valfritt och att man kan få plus i kanten om man testar, utan det handlar om att man ska kunna det.

Jag kände lite som dig först, kanske framför allt på grund av de stora skillnaderna mellan grenarna i lokal. Efter lite eftertanke tycker jag faktiskt att det är bra. Hur man sitter på kuskbocken samt handställningen är viktig för resultatet, lika viktig som för ryttarna. Med en dålig sits och handställning får man svårt att nå bra resultat.
Med tanke på att man i år har bestämt sig för att införa stilbedömning på ponny-SM i hoppning så känns det som ett smart drag att ha krav på en vettig handställning redan i lätt klass. Egentligen tycker jag att det är lite sent att införa stilbedömning på SM, på den nivån ska man kunna rida i bra balans och i rätt tempo. Tyvärr är det inte så i verkligheten, vilket alla som sett ponnyhoppning vet.
Genom att se till att kuskarna får med sig en bra handställning redan från början så kan vi kanske slippa framtida problem?

Med tanke på att man i år har bestämt sig för att införa stilbedömning på ponny-SM i hoppning så känns det som ett smart drag att ha krav på en vettig handställning redan i lätt klass. Egentligen tycker jag att det är lite sent att införa stilbedömning på SM, på den nivån ska man kunna rida i bra balans och i rätt tempo. Tyvärr är det inte så i verkligheten, vilket alla som sett ponnyhoppning vet.
Genom att se till att kuskarna får med sig en bra handställning redan från början så kan vi kanske slippa framtida problem?

Jag tycker du har en poäng där, men samtidigt kan jag som håller på att lära mig köra tycka att jag vill ha enhandsfattning på något annat ställe än i en båge, där man behöver koncentrera sig för att få den jämn. Hellre då längst en långsida eller längst medellinjen eller liknande, så att man kan koncentrera sig på just enhandsfattningen, och att få till den på ett bra sätt.

Jag tycker du har en poäng där, men samtidigt kan jag som håller på att lära mig köra tycka att jag vill ha enhandsfattning på något annat ställe än i en båge, där man behöver koncentrera sig för att få den jämn. Hellre då längst en långsida eller längst medellinjen eller liknande, så att man kan koncentrera sig på just enhandsfattningen, och att få till den på ett bra sätt.
Precis! Jag tycker att det är alldeles för svårt att ha enhandsfattning i en båge i Lokal lätt klass. I Nationell lätt eller Nationell medelsvår hade jag gärna sett det, men de lätta klasserna ska ju enligt TR vara utbildande. (Och enligt alla andra regler så ska man kunna komma helt oförberedd till en körtävling i lätt klass, men enhandsfattning kräver övning och helst lektioner för instruktör.) Så längs en raksträcka hade väl kunnat räcka som introduktion i enhandsfattning? (Långsida, medellinjen, snett igenom, whatever.)

Min poäng är att dressyren i lätt klass i körning har blivit ljusår svårare än riden dressyr i lätt klass. Det dödar, i mitt tycke, glädjen i att komma ut och tävla "för att det är roligt som omväxling". I princip vilken kotte som helst kan starta en Lätt C i riden dressyr och få godkänt resultat, eftersom rörelserna i ett sånt program inte kräver flera månades målmedveten träning. Det höjer moral och självförtroende! :) Men körningens program nr 3 tycker jag sållar lite väl mycket och riktar in tänket på höga klasser redan från början. Men det kanske är KK mening? ;)

Jag har inga problem med körning på en hand, men det handlar ju inte bara om hur jag som kusk hanterar uppgiften, utan även om hästen. :idea: Jag som kör mycket unghästar får inte alltid rätt gensvar, eftersom unghästar inte har samma balans och styrka som en häst som har tränat dressyr i flera år. Unghästar har i min erfarenhet också ett större spann mellan "bra dag" och "dålig dag" och då spelar det ingen roll om jag som kusk vet precis hur man gör för att köra på en hand och sitta rätt på kuskbocken. Jag tycker att det är kul att tävla unghästar (i lätta klasser) för att se vad utbildningen har gett för resultat, men det är däremot inte ett dugg kul att veta reda från början att till och med den lättaste klassen innehåller moment som troligen kommer gå åt pipsvängen. Som sagt, på ett eller två lite högre snäpp på skalan så skulle jag gärna se enhandsfattning som standard, för där bör ju både häst och kusk ha hållit på ett tag. :)

Jag kan hålla med om att enhandsfattningen i lokal kanske skulle vara på en diagonal eller liknande istället. Men jag tycker fortfarande att enhandsfattningen ska finnas med.

Jag får lite uppfattningen att du jämför en helt grön kusk med en inte helt grön ryttare när du säger att det behövs månader av träning för att kunna körtävla medans vilken kotte som helst kan klara av en Lätt C-dressyr. Om man tar två personer som aldrig ridit eller kört tidigare så anser nog jag att det krävs hyfsat lika många träningstimmar för att vara mogen att starta Lokal lätt i körning som Lätt C i riden dressyr.

Håller med dig om att unghästar inte alltid ger ett jämnt gensvar och att de också har stora spann mellan bra och dåliga dagar. Men jag tycker ändå inte att det har något med enhandsfattning eller ej att göra. Gensvaret (eller bristen av densamma ;)) beror mer på tex uppmärksamhet och fokusering (vilket ibland är ett problem med unga hästar) än vilken tömfattning kusken har. Hästen vet ju inte om du kör med tygelfattning, brygga eller på en hand. ;)
Klart att det blir ett ojämnt resultat med unga hästar, det blir det ju oavsett diciplin. För min del är det fullständigt ointressant, unghästar är ju där för att lära. Ibland går det bra och ibland mindre bra, men man måste ge den unga hästen den tiden. Kan man ta det som en läroperiod under några år och strunta i rosettjakten så får man så småningom en välutbildad, trygg och arbetsglad häst som presterar jämnt. Tex körde jag vår dåvarande sexåring för första gången mot klockan i fjol, i säsongens sista start. Han har tävlat flera säsonger men behövt tid att bli stabil (och stark) i kroppen och i sitt gensvar. Innan dess är inte en häst redo att gå mot klockan i min mening.

/Penna som kör mestadels unghästar och till största delen på enhandsfattning. :)

Liknande trådar

A
Hästmänniskan Jag har funderat riktigt seriöst på att byta stall nu till hösten. Jag är så trött på ridskolan jag rider på, eller rättare sagt...
Svar
8
· Visningar
2 167
Senast: Judelaw
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka