Förändringar man kan önska sig...

DMP

Trådstartare
Satt och tänkte på vilka förändringar jag skulle uppskatta när det gäller TR

1. Att det skulle vara tillåtet att ha pulsklocka på hästen under tävling, särskilt lätta klasser som räknas som träning. Att veta exakt status på sin häst/ponny är ju förstås utbildande.

2. Att A och B ponny (i alla fall enbet) får köra dressyr på en 20x40 bana. Som det är nu får de ju gå så himla långa sträckor att det nästan blir omöjligt att titta på ett helt program, det tar ju evigheter. Som kusk hinner man ju nästan börja fundera på vad man skall laga för mat när man kommer hem:-) när man harvar på på hur långa raksträckor som helst. Dessutom, när man kör en mindre ponny så blir ju meningen med rörelsen lite meningslös när de blir gigantiska. En volt med 20 m diameter är ju jättestor för de små ponnierna men det är ganska trångt för ett storhästpar. Man visar ju upp två helt olika saker men skall bedömmas utifrån samma kriterier - inte bra tycker jag.

3. Att man slipper ha veterinär och läkare när man arrangerar maraton på LA nivå. Nu när man inte ens FÅR galoppera borde det inte räknas som ett högrisk-moment. (kravet kanske är borttaget men jag har inte sett något om det)

4. Att man slipper en så dyr kusklicens bara för att få köra nat lätt. Med tanke på att det inte räknas som egentlig tävling utan träning borde det räcka med lokallicens - eller i alla fall samma kostnad.

Sv: Förändringar man kan önska sig...

Jag vill...

Att det ska vara tillåtet med utomhustävling på 20x60 i åtminstone enbet, det skulle underlätta vannsinnigt mycket för arrangörer.

Fler dressyrprogram, det kan ju knappast vara meningen att alla från LA upp till MSv i princip ska köra samma program :crazy:

Och så vill jag ha en tävlingsklass i lokal klass, en blåbärsklass tycker jag är utmärkt... men det räcker med en sådan klass. Vissa vill kunna tävla utan att försöka att kvala till VM :grin:

Jag vill att det ska vara enklare att anordna maraton som enskild gren med endast sträcka E, detta skulle kunna bli en riktig "publikfriare" och som skulle underlätta för arrangören = ökade möjligheter för ekipagen att tävla hinderkörning på lätt nivå så att det inte blir en överraskning när man kvalar till nationell och helt plötsligt ska börja köra fort ifrån att aldrig ens ha fått ta en meter i mer än utflyktstempo :eek:

Pulsklocka tycker jag är bra i alla klasser, det är ju mera en fråga om att enkelt kunna kolla hur hästen mår snarare än att kunna fuska på något vis. Tvärtom skulle en obligatorisk puslklocka kunna stävja en hel del "dumheter" då en ÖD enkelt kan gå fram och avläsa om hästen är ok eller inte utan tvetydiga "tyckanden" som kan överklagas.

Att TR ska vara "på riktigt", dvs att det inte ska hänvisas till nått fånigt om "i sportens anda" utan står det inte i TR så har det aldrig öht existerat.
Detta gäller ju även tex bruna handskar och tömmar - ska det kunna medföra lägre poäng i dressyren så ska det också stå nedtecknat i TR så att alla kan ta del av bestämmelserna genom att läsa TR exakt vad som krävs för full pott på presentationspoängen.

Jag vill se en tillåtelse till klocka i precision, om det nu tvunget måste gå på idealtid! Man ska inte sitta och gissa sig till om man kör i rätt tempo och det ska inte gå att få en blågul rosett i precision av en slump! :mad: Som det är nu, med idealtid utan klocka, så är det helt omöjligt att använda sin skicklighet som kusk, eftersom man inte vet om man ska öka eller bromsa. Det har inte ett dyft med kunskap att göra att trilla in över mållinjen på rätt sekund om man inte har en klocka att titta på!

Tillåt att kusken använder tidtagarur eller t.ex. fälttävlansklocka eller annan armbandsklocka, så att alla kuskar har samma möjlighet, oavsett hästens storlek och steglängd, att köra på rätt tid.

Men svårigheten med att tävla på idealtid är väl densamma som att lära sig att köra i speciella tempon på maratonsträckorna?!! På banskissen till precisionskörningen ska det ju stå vilket tempo det ska vara för att man ska kunna köra runt på idealtid...... Så är det ju även på banhoppning som går på idealtid. Får man ha tidtagarur på sig så blir det ju fusk.

I maraton får du ha klocka.

Jag bevittnade några tävlingar på idealtid förra året, samt för flera år sen när idealtid senast var med i TR. På en tävling var det ingen som spikade idealtiden, på en annan tävling var det 1. På ytterligare en tävling var det 2, varav båda uttryckte efteråt att de inte hade en aning om ifall de låg rätt till eller inte, de satt och gissade och hoppades. Är det vad körning går ut på? Vad lär man sig på det? Hur kul är det att komma hem med en blågul rosett som man inte har kämpat sig till, utan fått för att man gissade rätt eller körde på rätt tid av en slump? Jag har 2 såna rosetter själv, när jag tänker efter, och det var faktiskt mina två absolut tråkigaste och minst läraktiga starter i precision. :crazy:

I maraton är det tillåtet att använda klocka, varför det inte är i sportens anda att ha det i precision vet jag inte...

Men DMP vet du säkert att det inte är tillåtet med pulsklocka? Jag hittar ingenting om det i TR.

Yes yes yes... jag hade nog förmodligen fel. Gjorde en snabbkoll och kunde inte heller hitta att man inte får har pulsmätare på. Förra året tror jag att det fanns med för då frågade jag en arrangör som sade bestämt nej till mätare.

Jag har TR V från 2010 på datorn och jag hittar ingenting om pulsklocka där heller?

Fast står det inte någonstans att man inte får ha tekniska hjälpmedel?

det enda i närheten som jag hittar är det här

mom 507 "Hastighetsmätare och vägmätare är ej tillåtna i någon deltävling. Tidtagarur på precisionen ej tillåtet."

Nog skulle man kunna uppfatta att pulsmätare är ett hjälpmedel men rätt använd så är det ju bara ett hjälpmedel för hästen, inte för kusken direkt...

KUSKEN är ungefär lika hjälpt av tex stetoskop, badboll eller paraply som att sätta pulsmätare på hästen.

Däremot är det utmärkt för att snabbt få reda på hur hästen mår.

Möjligtvis att det skulle vara fusk att sätta pulsmätaren på sig själv för att lära sig att slappna av :D

Men lokal klass ska vara introducerande och MSv ska vara utbildande...

Det är ju mera utbildande att få köra med klocka än att sitta och försöka gissa sig fram, då måste man ju träna hemma för att lära in "känslan" för olika tempon och nuvarande TR kom till för att folk skulle träna på tävlingarna istället för att tävla i ordets rätta bemärkelse - vilket inte ska ske förrän i ELIT :D

Så ska man vara konsekvent och följa sportens anda så borde man snarare vara tvungen att ha klocka :confused: :confused: :confused:

Jag vill...

Att det ska vara tillåtet med utomhustävling på 20x60 i åtminstone enbet, det skulle underlätta vannsinnigt mycket för arrangörer.

Fler dressyrprogram, det kan ju knappast vara meningen att alla från LA upp till MSv i princip ska köra samma program :crazy:

Och så vill jag ha en tävlingsklass i lokal klass, en blåbärsklass tycker jag är utmärkt... men det räcker med en sådan klass. Vissa vill kunna tävla utan att försöka att kvala till VM :grin:

Jag vill att det ska vara enklare att anordna maraton som enskild gren med endast sträcka E, detta skulle kunna bli en riktig "publikfriare" och som skulle underlätta för arrangören = ökade möjligheter för ekipagen att tävla hinderkörning på lätt nivå så att det inte blir en överraskning när man kvalar till nationell och helt plötsligt ska börja köra fort ifrån att aldrig ens ha fått ta en meter i mer än utflyktstempo :eek:

Pulsklocka tycker jag är bra i alla klasser, det är ju mera en fråga om att enkelt kunna kolla hur hästen mår snarare än att kunna fuska på något vis. Tvärtom skulle en obligatorisk puslklocka kunna stävja en hel del "dumheter" då en ÖD enkelt kan gå fram och avläsa om hästen är ok eller inte utan tvetydiga "tyckanden" som kan överklagas.

Att TR ska vara "på riktigt", dvs att det inte ska hänvisas till nått fånigt om "i sportens anda" utan står det inte i TR så har det aldrig öht existerat.
Detta gäller ju även tex bruna handskar och tömmar - ska det kunna medföra lägre poäng i dressyren så ska det också stå nedtecknat i TR så att alla kan ta del av bestämmelserna genom att läsa TR exakt vad som krävs för full pott på presentationspoängen.

Håller med fullt ut *söker en gillaknapp* Framför allt det sista. Hur ska jag veta vad som gäller med klädseln när det inte står i TR utan är av gamla traditioner.

Pulsmätare är inte tillåtet - det står ingenstans men är ändå inte tillåtet:-( Ställde just frågan till körkommittén och fick detta svar.

Positiv tråd gör gott. Nu har ju Buke uppmärksammats i Ridsport, kanske fröken TRkommitté läser ridsport?

Inlägget över mitt var ju klockrent förresten, det står inget i TR men någon säger nej/Ja. Vem är denna övernaturliga allvetare? :rofl:

Saker jag tycker är bra:
Enskilda SMgrenar. Alla är ju inga dressyrtalanger eller fartdårar.
Easyboots i maraton-Äntligen!!!
Att pay and drive är tillåtet fortfarande.

Pulsmätare är under vidare utredning så vi får se vad som händer där.

Och ang Easy boots så är alla märken tillåtna, inte bara just Easy boots :)

4. Att man slipper en så dyr kusklicens bara för att få köra nat lätt. Med tanke på att det inte räknas som egentlig tävling utan träning borde det räcka med lokallicens - eller i alla fall samma kostnad.
Det kommer vara helt nytt licenssystem från 2012 (för alla grenar). Priserna är inte klara än men det verkar i alla fall som att man ska kunna lösa "endagslicenser" till en lägre kostnad. På körkonferensen kommer nya förslaget presenteras så efter den vet vi mera.

Hjälp vad BRA! Tror att du kommer göra ett kanonjobb i KK Anna:D

Liknande trådar

A
Hästmänniskan Jag har funderat riktigt seriöst på att byta stall nu till hösten. Jag är så trött på ridskolan jag rider på, eller rättare sagt...
Svar
8
· Visningar
2 167
Senast: Judelaw
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka