förändringar i gula fläcken

hljomalind

Trådstartare
Var hos ögonläkaren idag och är nu ganska uppstressad och orolig. Undrar om någon här har erfarenhet av gulafläckförändringar och kan berätta lite?

Jag har sen ett par veckor tillbaka, på ena ögat, ett runt fält mitt i synfältet som är suddigt och skuggigt. Tittar jag bara med det ögat så är det svårt att se detaljer på håll, och omöjligt att läsa liten text. Har haft perfekt syn på båda ögon innan.
När läkaren efter diverse tester och ögondroppar och fotografering väl kom till saken att berätta vad som upptäckts så blev det lite väl snabbt överstökat och oinformativt kände jag när jag gick därifrån.

"på ena ögat har du förändringar och vätska i gula fläcken, och det finns förändringar även på andra ögat men inte så mycket att det påverkar synen i nuläget. Efersom du är gravid kan vi inte göra nån kontrastundersökning för att se om det behövs behandling, så du får komma tillbaka om två månader."
"Men är det allvarligt då?"
"Nej det är inget allvarligt. Lämna denna lapp i receptionen så bokar de nästa tid, hejdå!"

Lät ju inte så farligt, men så sticker man hem och googlar förstås, och det är däremot ingen rolig läsning alls, då det verkar vara en allvarlig och inte alls så lättbehandlad ögonsjukdom som främst drabbar äldre över 65 (Jag är bara 34). Kan tydligen delvis bromsas med att ge injektioner i ögonen men annars är det kikare och förstoringsglas som gäller för att klara vardagen, ifall båda ögonen drabbas.

Jag ska försöka få tag i mottagningen och se om jag kan få veta lite mer, och om jag kanske fått nåt om bakfoten och oroar mig i onödan. Men blir glad om nån vill dela med sig av lite erfarenheter!
 
Sv: förändringar i gula fläcken

Jag har förändringar i gula fläcken på ena ögat efter en oupptäckt näthinneavlossning som gjorde att gf lossnade. Ser precis som du beskriver, som ett suddigt fält centralt i synfältet. Har rejäla svårigheter att läsa texter med bara det ögat, med båda går det ungefär lika bra som förut.
För mig är det bara ett halvår sedan jag opererades, så det är fortfarande under läkning och kan bli bättre, men det kommer aldrig bli helt bra igen.

Jag är 29 år, 28 när näthinnorna lossnade (att det lossnade på båda ögonen samtidigt är dessutom ovanligt).

Vet inte om du blev så mycket klokare, men det är mina erfarenheter i alla fall. Du får gärna PMa om du har frågor!
 
Sv: förändringar i gula fläcken

Jag fick för två år sedan samma runda suddiga fält som du beskriver, på mitt ena öga. Jag ringde samma dag till ögonkliniken och fick besökstid inom en timme. Diagnosen blev "centralt belägen svullnad på näthinnan". Orsaken var ett liiiitet fint vätskeläckage mellan näthinnans skikt. Detta uppstår oftast på män, men nu är ju jag kvinna så då sa de att det berodde på stress - och sånt har jag gott om i mitt liv. Vanligtvis läker detta ut utan behandling sa de och gav mig en tid för ny kontroll tre månader senare. Den gången hade svullnaden minskat något men inte försvunnit. Jag fick en ny tid om ytterligare tre månader. Då var svullnaden större och nu blev det bråttom. Jag fick en operationstid och den utfördes med laser, de sköt sönder någotjagvetintevad, för att "främja celltillväxt". Det hela löpte väl, men, vid senre kontroll konstaterade man att några synceller som legat under svullnaden/vätskan, hade dött. Och synceller skapas det inga nya av. Så nu har jag sämre syn på ena ögat än det andra.

Läkarna konstaterade i början att svullnaden inte hade påverkat min gula fläck, och svullnaden var så belägen att operationen kunde genomföras. Hade svullnaden legat just vid gula fläcken hade man inte kunnat göra något, och troligtvis hade jag fått en mer omfattande död av synceller.
 
Sv: förändringar i gula fläcken

Hur ser du om du tittar på ett rutigt papper ? Är linjerna raka eller vågiga när du tittar med det drabbade ögat ?
Min far har den torra typen av förändringar på gula fläcken men har blivit stenhårt beordrad av sin ögonläkare att varje dag kontrollera med ett rutigt papper. Om det rutiga pappret blir vågigt när han tittar på det skall han raka spåret till ögonläkare inte vänta en timme i onödan för då har det övergått i den blöta formen och då gäller det att sätta in behandling direkt för att rädda så mkt syn som möjligt.
Just din förklaring att du hade vätska låter ju som att det handlade om den blöta formen om inte vätskan beror på något annat men då låter det ju väldigt egendomligt att inte behandling sattes in direkt oavsett om du är gravid eller inte så hög risk borde det ju inte vara för fostret att det är värt att gambla med sin syn i onödan. Jag hade helt klart gått till djupet med detta, ring dem och få förklarat exakt vad det egentligen var som hittades och om du inte missuppfattat helt hade jag dubbelkollat med annan ögonläkare att det verkligen är vettigt eller nödvändigt att vänta med behandling.
 
Sv: förändringar i gula fläcken

Tack för era svar!

Jag fick tag i mottagningen och blev precis uppringd och utförligt informerad av en annan läkare som kollat min journal. Hon jag träffade igår kan tydligen vara lite svårförstådd, så det var inget konstigt med det, snällt att de ringde så fort.

I alla fall så kan jag dra en lättnadens suck nu. :) Det är inte "åldersförändringar i gula fläcken" jag har, utan en ovanligare och ofarligare grej, serös retinopati, en liten vätskesvullnad på näthinnan som mest drabbar yngre och har en bra prognos, går ofta över helt av sig själv efter ett antal månader, och kan annars behandlas, men det är inte aktuellt i nuläget (oavsett graviditet) då det brukar väntas ut. Den här läkaren sa också att mitt andra öga såg helt bra ut.

Skulle nog inte ha googlat så mycket igår (inga av mina sökningar på gula fläcken har ju knystat om att det skulle finnas några mindre allvarliga problem man kan får där) innan jag pratat med dom, men man är ju som man är. :)
 
Sv: förändringar i gula fläcken

Vad skönt att det inte var något som behövde akut vård! Hoppas du blir helt återställd! :)
 

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst börja bli hängig under tisdag-onsdag förra veckan, kontaktade veterinär på tordagen då benen börjat svullna på henne, fick...
2
Svar
21
· Visningar
4 134
Senast: Hemi
·
Hundhälsa Usch känns inge roligt det här!! Vill ha hjälp med lite tips, råd och förslag på vad som kan vara galet med ögonen. Hunden har...
Svar
7
· Visningar
4 527
Senast: Nominous
·
Hundhälsa Upptäckte för en kort tid sedan att Atlas hade en liten vit fläck i ena ögat. Hans syn var inte försämrad så jag tänkte att jag...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
21 622
Senast: Varmblod90
·
Övr. Katt Ibland undrar man vad man gjort för ont för att ha så mycket otur. Har tidigare berättat här om min hankatt vars kastrering inte gick så...
Svar
6
· Visningar
4 985
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp