Förändring i stoets beteende??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Tranquility
  • Startdatum Startdatum
T

Tranquility

Jag undrar om det är någon mera som ser stora förändringar i sitt stos beteende innan fölning. Har 4 st avelsston varav jag köpte det ena dräktigt i höstas. Tre av dem beteer sig som vanligt men det stoet jag köpte i höstas blir mer och mer aggresiv i stallet och i hagen. Inte mot människor, men mot andra hästar. Har just byggt färdigt två uteboxar och vi ställde henne i den ena. Det gick bra över natten, men efter hon fått frukost så ställde hon sig och mata sparkar mot mellanväggen tills den gick sönder... Vi bytte box och flyttade in henne och hon sparkar mot alla hästar hon ser... Hon skall föla nu den 20 april.
Några tips och ideér??? Någon med liknande erfarenhet???:confused:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Förändring i stoets beteende??

Har ett sto som är beräknat till den 18/5, på henne började det märkas skillnad redan efter de två första månaderna. Hon blev (och är) helt galen vad gäller mat, skriar och gnäggar om vart annat. Öronen bakåt, sparkar, skakar huvudet, kastar sig fram och tillbaka o.s.v tills hon får sin mat.
Hade jag inte kännt henne så många år så hade jag nog blivit rädd för na´ när hon gör sina utfall :S :)
Men hon ger sig inte på människor, men de mindre omtyckta pållarna (typ den "jobbiga" shettisen) i hagen får allt se upp (spec. då mat serveras)
Detta blir hennes första föl.
Tips och idéer? Hmm..kanske blanda halm och grovfoder i hönät och häng upp i boxen, då har hon ju att göra ett bra tag. För som jag förstod det så börjar hon sparka när hon ätit upp? (släppa ut så fort hon ätit klart?)
Det vi har gjort är att ha maten färdig till henne vid insläppet i stallet. Krubba och hö. Och det har gjort henne lugn, för boxen har varit där hon är vildast. Vi ger våra hästar en tuss hö direkt när vi kommer på morgonen, sen ger vi kraftfodret.
Resten av höet får de ute i hagarna.
Vid lunch så försöker jag att slänga till henne maten först i hagen. (hon går tsm med 4 andra, 2 ston+2 val)
Hon är snäll mot hästarna inne i stallet. Vi har inga galler på våra boxar, inte mellan boxarna heller. Och när hon väl fått sin mat i stallet så är öronen riktade framåt som de brukar.
Jag hoppas bara att det är en övergående fas, att bitch-fasonerna avtar när fölet tittar ut :D (kanske inte så troligt...men, men)

Sv: Förändring i stoets beteende??

Tyvärr så är det inte bara när hon ätit klart... Vi försöker att släppa ut dem så fort det bara går när de ätit upp men halvbloden äter dubbelt så snabbt som den andra... Dock har alltid alla hästar hö kvar i boxen när de kommer ut, och det ligger hö i hagen direkt.

Andra exempel är att hon hugger efter andra hästar när de står i gången. Igår skulle vi ta ut treåringen och jobba med den i paddocken, denna häst går hon inte med i hagen eller har någon annan anknytning till. Då blev hon tokig och stog och gnägga så hela stallet var i uppror. Hon fick igår en egen hage och det verkade hon nöjd med. Funderar på om hon ser andra hästar som hot nu när hon skall föla så snart... Detta är hennes 5:e föl...

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 677
Senast: Snurrfian
·
Ridning Vill bolla med er också, så som jag gjort med tränare och stallkamrater etc. Försöker dra en recap av vårt år så att ni kan försöka se...
2
Svar
25
· Visningar
6 546
Senast: Heulwen
·
Äldre 2014 börjar lida mot sitt slut och jag kan inte låta bli att sammanfatta det redan nu. Så mycket underbart har hänt och de mörka molnen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 871
Senast: aiquen
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 342

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka