Jag tror också på detta förslag, att det finns en bedömning utifrån video och fotografier efter utförd ritt som kan utföras av veterinär eller etolog eller liknande, som kan ge gult kort till alla sådana här avarter.
Däremot tänker jag (för annars tror jag det blir svårt att få det infört) att det kan ge ett gult kort och efter två gula kort så medför det avstängning från allt tävlande en månad. Dvs det kanske inte påverkar precis den tävling där det utfördes (för att det kommer bli svårt som publik att inte veta hur resultatlistan faktiskt blir förrän veckan efter) men att det blir stor påverkan framåt. En månads tävlingsuppehåll för ryttare på denna nivå blir dyrt, och att missa WC final eller FAE tävlingar som man bjudits till mot stora pengar skulle nog göra att man aktar sig för att åka dit.
Det vore dessutom mycket enklare, precis som fotografen skrev, än att ändra en hel domarkår. Och också lättare för den som ska bedöma materialet, man kan hålla ett avstånd mellan den som bedöms och bedömaren.