Förändring i bakknä?

Ester

Trådstartare
Mitt 5-åriga sto har kännts lite stel i höger bakben så jag åkte till klinik för att kolla upp henne. Hon är fri-röntgad för 1,5 år sedan, alltså som 3,5-åring när jag köpte henne.
Hittade nu en-gardig hälta på höger bak-knä efter böjprov, och även att hon "skuttade" igång lite när hon skulle fatta galopp.
På röntgen syntes en rund skugga väldigt svagt över knä-leden på bilden som är tagen från sidan. Veterinären visste inte riktigt vad det var utan skulle skicka bilderna vidare.
Har någon varit med om det? Blir ju orolig för att det skulle vara en cysta.

Sv: Förändring i bakknä?

Har fått röntgen-svar. Det är en cysta i hö bakknä, enl veterinären dock liten och inga andra förändringar. Det ska (går) inte att göra något åt cystan, men vi ska behandla leden eftersom hon reagerade lite på böjprov och bedövning släckte ca 80%. Ska även ha "butta". Ska sen hålla koll på cystan och kolla den regelbundet.
Jag vet inget om cystor i skelettet, någon som vet lite eller var man kan hitta info. Växer dom eller är de som de är? Har läst några trådar här på forumet och där är det bara dystra prognoser och avlivning.

Sök på "Bone Cysts+horse" på Internet så hittar du en del info.

Tack, det var en bra artilkel du PM:ade. Ska söka vidare på internet. Stod att inte alla cystor ger hälta, utan kan vara ett bifynd vid rtg. Men tyvärr berodde nog böjprovsreaktionen och stelheten på min häst på cystan. Inte så ofta en 5-årig rid/hobbyhäst blir halt från ett bakknä (om inte traumatisk skada förstås).

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 866
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 153
Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 366
Senast: WildWilma
·
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 939
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025