Förändrat sätt ålder?

Rufsrufs

Trådstartare
Min ena tik blir 10-år i sommar. Pigg o frisk men................tidigare så har hon alltid varit tillsammans med våra barnbarn (mitt i smeten)

Men numera så går hon undan och lägger sig i något annat rum, när barnen 3 och 5 år leker o busar.
När hon kommer fram så har hon svansen mellan benen o verkar rädd/orolig.

Hon är uppväxt med småbarn och den andra tiken 7-år gammal är med oss och dem hela tiden.
Hon kan ligga mitt på golvet fast barnen bygger lego o skrattar.

Är detta åldersrelaterat? Vet att hon är frisk o kry, var hos vet. i förra veckan o tog lite blodprover mm för ålderstest. Hon är lika pigg och glad när hon springer o busar på tomten eller över åkrarna/Isen.

Hemma har hon förändrats lite också, gillar inte kraftiga ljud som när man tappar ett kastrull lock eller snön rasar ifrån taket. Springer direkt ut ur rummet-men skäller INTE.

Har aldrig haft en äldre hund tidigare.
Trevlig Helg!

Bara en liten fundering eftersom hon INTE varit så här förut.

Sv: Förändrat sätt ålder?

Så här direkt tänker jag att det har hänt något med hennes hörsel? Eller också något obehag i samband med höga ljud/stim?? Har det kommit plötsligt?

Var noga med att se till att barnen respekterar att hon går undan, så att de inte följer efter och att hon har en lugn plats att ligga på där hon får vara ifred och där det är relativt tyst och lugnt...

Liknande trådar

Hundhälsa Min gamling (schäfer/labrador) fyllde nyligen 13. Han har alltid varit frisk förutom autoimmun sjukdom som han behandlades mot och varit...
Svar
10
· Visningar
1 170
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 955
Senast: linnsan
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 909
Senast: Nominous
·
Hundavel & Ras Hej! Jag är helt ny här inne men har lurat runt och läst en massa trådar.. Som rubriken lyder så är det här ännu en rasvalstråd och...
2
Svar
22
· Visningar
2 886
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10