Föräldrar, barn och bussar

Status
Stängd för vidare inlägg.

MissFideli

Trådstartare
Jag blir lika faschinerad varje gång det händer.
Vissa föräldrar har vekrligen ingen respekt för farliga situationer när det gäller sina barn.
Idag hade jag en mamma och hennes 2 barn, varav den yngsta kanske i 5-6 årsåldern. Det var bara dom kvar i bussen, och den yngsta satte sig i ett trappsteg i gången på bussen. Mamman sade inget. Halt ute och en gång var jag tvungen att bromsa rätt hårt, med resultat att den lilla ramlade omkull i gången. Trots detta fick hon sitta kvar.
Och dom som låter sina 3-4 åringar springa runt i gången när bussen åker.

Har dom verkligen ingen koll? Litar dom så läskigt mycket på att inget händer eller är det ren dumhet?

Sv: Föräldrar, barn och bussar

Vad skulle hända inne i bussen menar du ?

Min unge får i allmänhet själv upptäcka att man slår sig om man göra oförsiktiga saker. Om de inte verkar livsfarliga förstås. Men att tappa balansen inne i en stängd buss tror jag inte jag skulle räkna dit?

Tycker oxå endel föräldrar är otroligt slapphänta när det gäller sina barn.

Jag håller med dig. Man upphör aldrig att förundras över hur kortsiktigt vissa tänker.

Mia.

Ja du, Vad kan hända? Låter du honom fara runt i bilen som han vill också? Jag trodde att det fanns en anledning till att det finns bälten i bussar.

Mia.

Silverkedjan skrev:
Vad skulle hända inne i bussen menar du ?

Min unge får i allmänhet själv upptäcka att man slår sig om man göra oförsiktiga saker. Om de inte verkar livsfarliga förstås. Men att tappa balansen inne i en stängd buss tror jag inte jag skulle räkna dit?

Låter du din son sitta lös i bilen???
En buss är att jämställa med en bil i trafiken.
Även om vi busschaufförer är proffs, är vi inga övermänniskor som kan förutsäga våra medtrafikanters handlingar.

Jag hade en tös (i 3-årsåldern) som trillade ner från ett säte som hon låg i, i hela 14 km/h (färdskrivarbladet kollades) som slog ut samtliga framtänder. Mamman satt i en annan del av bussen. En personbil trängde sig in i min fil och tvingade mig tvärnita :crazy:

Gissa varför det idag försigår en debatt om att samtliga passagerare i buss ska vara bältade???
Jag vill t.o.m. gå så långt att vi inte ens ska få köra med stående.

Anna-Karin som önskar en jul utan trafikskador!

Jag har lärt min lilltjej att man ska sitta på sätet och ha bältet på sig i bussen redan från början, och hon är superduktig måste jag säga om man får skryta ;)

Jag tycker att det är en självklarhet att man ska sitta ner i bussen (så länge det finns sittplats kvar) och ha bältet på sig om såna finns!

Jag har aldrig åkt buss med Vidar.

Just för att jag tycker att små barn ska vara fastspända när de åker. Han åker inte en meter i bilen utan att vara låst i sin barnstol.

Men när han blir STÖRRE förutsätter jag att han kan hålla sin egen balans på sin plats och själv gå ut i gången om han tappar något etc.

Gissa hur mycket han slår sig om bussföraren slår på en tvärnit i 50 km/h. Går det riktigt illa så ryker nog både tänder, näsa och annat som kan vara kul att ha helt. Dessutom kan ha slå huvudet i säten eller stolpar som kan sluta illa, hjärnskakning och kanske ännu allvarligare än det om ni har otur.
Ett barn tänker inte på att det kan hända nått, det är enbart föräldern som (borde iaf) vet det. Visst får man göra som man vill, men skyll inte på föraren om nått händer.

Att hämta nått i gången är en sak, att låta sina barn leka där är en helt annan sak.

Det är ju redan klart vad jag vet. Iaf till viss del. Har vi stående får vi inte köra fortare än 70 km/h och det är upp till oss att helt vägra köra med stående i bussen.

Men det är ju faktist så här att det finns en bälteslag, så nu skall vell alla ungar sitta på stolen...

Ja i dom bussar som har bälten ja. Men stadsbussar har bälten. Och det är fortfarand einget krav på att bussar ska ha bälten, bara att OM det finns så ska dom användas.

Jag håller helt och hållet med. Det är inte bara en ggr jag har fått säga till när barnen springer fram och tillbaka i mittgången i bussen, står upp på sätet mm.

Det blir fruktansvärda konsekvenser om det händer något, behöver man bromsa kraftigt, vilket händer ofta, så ramlar de små och slår sig illa.

Men jag tror inte det är många som har förstått det.

Det är dte som är så skrämmande. Att man antingen inte förstår riskerna i att ha barn springande i gången, eller litar så blint på att inget ska hända.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 766
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Idag hände det igen, för femhundrafemtioelfte gången minst. Jag var ute och gick med mina två hundar som är av modell större. På ett...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
8 547
Senast: Sar
·
Övr. Barn Långt och ganska rörigt inlägg Hej alla. Skriver detta anonymt då jag inte vill outa mig själv eller familjen. Jag är bonusförälder...
Svar
13
· Visningar
2 480
Senast: Killaloe
·
Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 222
Senast: LuckyMe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama