föräldrapenning

Status
Stängd för vidare inlägg.
H

happy007

Hur mycket pengar får man om man är föräldraledig? Har någon gång hört att man får 80% av lönen, stämmer det? Hur många dagar får man det? Får man lika mycket alla dagar? Finns det något maxbelopp, jag tjänar 28000 per månad och har givetvis utgifter därefter (dyrt med häst och träning) Hjälp!

Sv: föräldrapenning

Du kommer inte att få 80 % av din lön, tror gränsen går runt 25 i månaden för att man ska få 80 % av lönen, tjänar du mer än så så får du iallafall inte mer.

Gå in och kolla på Försäkringskassans hemsida (fk.se) där står det om antalet dagar och man kan även göra en prel beräkning på hur mkt man kommer få när man är hemma.

Du får max 646 kronor innan skatt per dag, alltså cirka 12800 efter skatt per månad.

/Jane

Det finns ett maxbelopp - kommer inte ihåg hur mkt det är men runt 285.000 om året. Tjänar du mer så får du max detta ändå.

Du har 480 dagar och av dessa äe 60 st reserverade för den andra föräldern (du kan alltså inte utnyttja dessa utan dem måste den andra ta) och 90 av de övriga dagarna är s k "lägstadagar" dvs du får bara 60 kr om dagen om du tar ut dem. Alltså har du då 330 dagar som du kan ta ut på "lönenivå". Om du vill ha ut dessa 80% av lönen så måste du ta ut 7 dagar i veckan och då räcker inte dagarna särskilt länge så de flesta tar ju ut mindre såsom 4-5 dagar i veckan för att få dem att räcka länge men då får man ju självklart mindre pengar också

...men en del arbetsgivare (tex landstingen) täcker upp mellanskillnaden till stor del, kolla upp det! I så fall har du 80-90% av HELA grundlönen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 891
Senast: Manji
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 765
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 135
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 923

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka